Tamrotte med Svulst, 15 måneder gammel. hva gjør jeg?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
mikbug
Pinky
Posts: 19
Joined: 12 Mar 2011, 21:26

Tamrotte med Svulst, 15 måneder gammel. hva gjør jeg?

Post by mikbug »

Hei.

Rotten min har fått en svulst bak høyre forbein, den er på størrelse med en 50 øring når jeg kjenner på den. Den ser ikke ut som den har det vondt, den løper fortsatt rundt og klatret hit og dit. Men hva burde jeg gjøre?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Tamrotte med Svulst, 15 måneder gammel. hva gjør jeg?

Post by Matmor »

Med en såpass ung rotte synes jeg det er verdt å operere den bort. Sannsynligvis vil den leve i mange måneder etter operasjonen! Men er det en hanrotte eller en hunrotte? Med hunrotter kan det være lurt å gjøre noe med hormonproduksjonen med det samme. Plasseringen av svulst høres ut som en jursvulst. Disse kan være hormonavhengige slik at rotta har nytte av å få satt inn en hormonchip eller en sterilisering. Hormonchip'en er mye mer skånsom, men det er foreløpig mer på eksperimentstadiet hvor lenge chip'en virker.

:rat:

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Tamrotte med Svulst, 15 måneder gammel. hva gjør jeg?

Post by Tonje! »

Jeg satt nylig med samme dilemma. Fant en svulst i lysken på min 14 måneder gamle hunnrotte. Jeg dro til dyrlegen med en gang, ettersom svulster ofte kan vokse i skremmende stor fart, og jo tidligere man opererer dem bort jo bedre. Der ble det bekreftet at det var jursvulst, som jeg regnet med.

I hvert fall, operasjonen gikk fint, uten komplikasjoner. De fikk ut hele svulsten.

Jeg valgte dessuten å sette inn en slik hormonchip som Matmor nevner, et Suprelorin-implantat som kjemisk kastrerer rotta. Dette siden de fleste jursvulster er hormonbaserte, og ved stagge hormonproduseringen enten ved operasjon eller med en chip, minsker man sjansene for flere slike hormon-jursvulster. Men 100% sikker er man aldri, spesielt ikke siden noen svulster forårsakes av virus eller genetikk, slik jeg har forstått det.

Jeg valgte også å sette inn en slik chip i den andre hunnrotta mi, selv om hun per dags dato er frisk som en fisk. Tenkte det var best å være på den sikre siden.

Grunnen til at jeg valgte chip fremfor fysisk fjerning av livmor og eggstokker er at chipen er ufarlig for rottene, mens en slik operasjon er relativt omfattende og vil alltid innebære en viss risiko. Og den risikoen turte jeg ikke ta, jeg er en veldig nervøs og nevrotisk rottemamma ;)

Operasjonen pluss to chiper kostet omtrent 3200 inkludert smertestillende og antibiotika hos TAM Dyreklinikk Alna (Oslo). Jeg anbefaler Tonje Haug varmt, kjempeflink og hyggelig veterinær med veldig god kompetanse på rotter.

Her er forresten de to trådene om Fridas jursvulst og Suprelorin-implantatet:
viewtopic.php?f=4&t=12443
viewtopic.php?f=4&t=12473

Velger du og ikke operere henne må du være innstilt på at du har henne på lånt tid. Den kan vokse sakte, og den kan vokse overraskende fort - det vet man ikke på forhånd.

LYKKE TIL!
Last edited by Tonje! on 12 Mar 2011, 22:25, edited 1 time in total.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

mikbug
Pinky
Posts: 19
Joined: 12 Mar 2011, 21:26

Re: Tamrotte med Svulst, 15 måneder gammel. hva gjør jeg?

Post by mikbug »

Det er en hunnrotte, jeg bor på Søndre Nordstrand, vet du om noen flinke klinikker? men er det sånn at rotten min har smerter? ser ikke sånn ut, men jeg har ikke så mye peiling på dette.

mikbug
Pinky
Posts: 19
Joined: 12 Mar 2011, 21:26

Re: Tamrotte med Svulst, 15 måneder gammel. hva gjør jeg?

Post by mikbug »

takk for svar, da kontakter jeg henne så fort så mulig :D håper dette går bra!

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Tamrotte med Svulst, 15 måneder gammel. hva gjør jeg?

Post by Tonje! »

mikbug wrote:Det er en hunnrotte, jeg bor på Søndre Nordstrand, vet du om noen flinke klinikker? men er det sånn at rotten min har smerter? ser ikke sånn ut, men jeg har ikke så mye peiling på dette.
Så bra at du bor der, det er jo ikke langt unna veterinæren jeg anbefalte, hun som opererte min Frida :)

Hvis hun akkurat har fått svulsten og den er liten har hun sannsynligvis ikke vondt. Jeg har hørt om rotter som har levd lenge med svulster uten at det virker som om de er klar over det selv. Så vidt jeg har forstått det er det først når svulsten blir ordentlig stor at den begynner å tære på rotta (den stjeler næring fra rotta, slik at rotta må spise mer men likevel kan gå ned i vekt).
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Tamrotte med Svulst, 15 måneder gammel. hva gjør jeg?

Post by Tonje! »

mikbug wrote:takk for svar, da kontakter jeg henne så fort så mulig :D håper dette går bra!
Dobbeltpost, men jeg så ikke dette innlegget før jeg postet det forrige, hehe.

Supert! Du får hilse fra meg og si at jeg og Frida (rotta) anbefalte deg å dra til henne :cheerful: Frida er frisk som en fisk igjen nå, løper rundt og oppfører seg som om ingenting har skjedd.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

mikbug
Pinky
Posts: 19
Joined: 12 Mar 2011, 21:26

Re: Tamrotte med Svulst, 15 måneder gammel. hva gjør jeg?

Post by mikbug »

åja, ble lettet nå :D tusen takk! ble så redd når jeg fant denne kulen, men dette skal gå bra, takk :D

mikbug
Pinky
Posts: 19
Joined: 12 Mar 2011, 21:26

Re: Tamrotte med Svulst, 15 måneder gammel. hva gjør jeg?

Post by mikbug »

jeg kjører bil, men lurer på hvordan jeg skal holde henne i bilen, skal jeg legge henne i en eske med noen myke t-skjorter og mat?

mikbug
Pinky
Posts: 19
Joined: 12 Mar 2011, 21:26

Re: Tamrotte med Svulst, 15 måneder gammel. hva gjør jeg?

Post by mikbug »

nå må jeg dra, håper dere er her i morgen så jeg kan få noen fler svar, dere har hjulpet meg veldig, takk! :D

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Tamrotte med Svulst, 15 måneder gammel. hva gjør jeg?

Post by Tonje! »

Jeg skjønner hva du mener, jeg ble så bekymret og redd at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg da jeg fant kulen. Og så gikk det en uke før hun ble operert, og den uka var fæl! Grudde meg så fælt, var livredd for at noe skulle gå galt, hadde drømmer om det nesten hver natt osv. Ikke en god følelse, nei. Men så gikk det heldigvis bra!

Det er alltid en risiko ved operasjoner da, spesielt så små dyr. Så ingen veterinærer kan garantere at det vil gå bra. Men Tonje Haug er dyktig, så rotta di kommer i de beste hender :) Og så lenge hun er frisk og i fin form ellers, er det gode odds for at dette vil ordne seg for dere og.

:love:

EDIT: Når det gjelder bilturen ville jeg hatt henne i et lite fraktbur, hvis du har det, med myke pledd oppi, samt litt mat og agurk (for å få i seg væske). Har du ikke et fraktbur kan vel en eske også fungere greit, så lenge hun ikke gnager seg ut av den og løper løpsk rundt i bilen :crazy:
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Tamrotte med Svulst, 15 måneder gammel. hva gjør jeg?

Post by Itchigo »

Lykke til :cheer: Det går som oftest helt bra med så unge rotter. Jeg opererte Lavendel når hun var rundt 1 år og 10 måneder, og det gikk helt fint! Såret grodde helt på et par uker :)
Aurora

Post Reply