vil gjerne anskaffe to hann tamrotter,hvordan går jeg frem?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
edvin
Pinky
Posts: 1
Joined: 11 Jan 2011, 10:13

vil gjerne anskaffe to hann tamrotter,hvordan går jeg frem?

Post by edvin »

hei,

jeg bor i oslo og vil gjerne anskaffe to hann tamrotter,unger.hvordan går jeg frem?

hilsen Ragnhild

julius
Pinky
Posts: 18
Joined: 05 Jan 2011, 21:23

Re: vil gjerne anskaffe to hann tamrotter,hvordan går jeg fr

Post by julius »

Du kan sjekke lister her inne over oppdrettere. Se om det er noen av dem som ser ut til å være en riktig kontakt for deg. :-) Noen skal sikkert ha kull snart. :-)
Ellers finnes jo også dyrebutiiker, men der vet du ikke hva du får. Som regel vet ikke dyrebutikken noe om foreldredyrene. Skal du likevel ta sjansen på å kjøpe fra dyrebutikk, sjekk hele kullet om de virker friske. Blanke øyne, glatt pels, hør etter om de skurrer i pusten. (mye luftveisplager på rotter) Om en av rottene i et kull skurrer i pusten, ville jeg ikke kjøpt fra det kullet.
Du bør heller ikke kjøpe for unge og heller ikke for gamle rotter. Ofte kan du finne rotteunger helt ned i 3-4 uker i dyrebutikk. Kjempsøte, men ikke kjøp dem. Mye rart kan skje med dyr som ikke har vært lenge nok sammen med moren sin. Har de vært i butikken for lenge, kan de ha rukket å bli ganske engstelige. Det er jo heller ikke så bra.

Lykke til!

Julie

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: vil gjerne anskaffe to hann tamrotter,hvordan går jeg fr

Post by Søstrene Halvorsen »

Julius kommer med gode tips her, og jeg vil også anbefale at dere setter der godt inn i rotte hold og hva de trenge av bur og utstyr.
Dyrebutikken vet egentlig veldig lite har jeg fått erfare. Jeg bruker en dyrebutikk men den er i svergie men hun ene som jobber der har rotter selv og får styre med hele den delen, men de selger ikke rotter bare mat og utstyr til dem. Der føler jeg at jeg blir tatt vare på.
Jeg har faktis stått i flere butikker og lekset opp for de som jobber der at det dem har av informasjon og ting i buren er feil. Hun ene ble faktis sint på meg og lurt på hvilket grunnlag jeg hadde for å utale meg. Fnis det var da jeg plukket frem Halvorsen fra jakka og sa at jeg hadde han og to til hjemme og veldig godt informasjon på siden til ntf både fra foreningen og brukeren der. Jeg hadde lest masse og brukt god tid på å gå til anskafelse av rotter og tilbehør.
Men lykke til rotter er helig dyr og ha i hus.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: vil gjerne anskaffe to hann tamrotter,hvordan går jeg fr

Post by wollf »

om et er første gangen du skl ha rotter, kan det være lurt å ta til seg to eldre rotter fra omplassering. da får man prøvd seg ut om hva ma synes å ha dette kjeledyret og også hjulpet noen som trenger et hjem. ellers kan du gå på kjøp og salg her å se på planlagte parringer

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: vil gjerne anskaffe to hann tamrotter,hvordan går jeg fr

Post by Søstrene Halvorsen »

omplasering rotter er som regel ferdig sosialisete og vant til oss mennsker, jeg har tre av demog kan fint ambefale det alternative også.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Post Reply