til skrekk og advarsel (sterk historie)

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rotter_<3
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 26 Oct 2010, 23:59
Location: Oslo

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Rotter_<3 »

ÅÅÅ, stakkars, :trist: goood beeedring fra meg :kiss:
Rottene jeg snart får <3

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by tantepose »

Hvordan går det? :kiss:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by wollf »

prøvd suge ut veske og poryfirin i nese, han gisper enda. veske i munnen i dag også. han prøvd å spise litt egg tidligre i dag, lagde eggerøre og satte inn i håp om at han får til å smake. hadde i litt ekstra fett og sånn i maten.
han lever og kjemper som en helt. snakket med dyrlege i dag og han må begynne å ta til seg egen næring snart om han skal klare dette

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by tantepose »

:sadpace:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Christi »

wollf wrote:han lever og kjemper som en helt.
:sadpace:

..rotter er jo små "survivors" (finner ikke et godt norsk ord)...

Overlevelsesinstinktet er nettopp et instinkt, og jeg er ikke sikker på om man skal la en rotte som lider få leve bare fordi den virker "sterk" :trist:
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by wollf »

det er det jeg har stillt meg flere ganger, men i går prøvde han å spise litt på egen hånd, og i dag tidlig så lå han i kubehengekøya. så han kommer seg. jeg har vært på apoteket i dag og kjøpt nese pumpe, pipett og nan melk. men han lider ikke fysisk da han går på smertestillende. er pusten jeg er redd. hadde dyrlegen sagt at hun ville avlivd hadde jeg gjort det tvert. men da de på klinikken ser håp og vil fighte sågjøre jeg så godt jeg kan

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by wollf »

det er mye porifyrin i nasen til krokan (legen mener det er d et) men det lukter død og kadaver av det. plukker bort skorpen og da stinker fingrene mine. kommer det av? betennelse? han går på antibiotika

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Matmor »

Lukter det råttent kjøtt?

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Larm »

kan være betennelse siden det stinker
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by wollf »

ja matmor... er nok en infeksjon eller noe, men han får antibiotika så det skulle jo hjulpet

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Christi »

Det er mange forskjellige bakterier i en hundekjeft...og ikke lett å alltid gi riktig type antibiotika (særlig til dyr som dyrleger vet så lite om som rotter).

Bredspektret antibiotika pleier de å unngå å gi pga risiko for resistens.

På en helt annen side : Har du luktet på porfyrin/snørr til friske rotter før ? Kan hende at det er normalt at det stinker.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Matmor »

Jeg tipper han har en infeksjon med anaerobe bakterier. Det er bakterier som ikke trenger luft for å formere seg, så de dukker ofte opp i stikk- og dype bittsår. Og de stinker døden og grønne erter.

Hvis det er Baytril han har fått, er det lite virksomt mot anaerobe bakterier. Flagyl, derimot, pleier å virke.
Her er opplysninger om Flagyl til rotter som du kan ta med til veterinær - hvis han ikke har fått det allerede.

http://ratguide.com/meds/anti-infective ... flagyl.php

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by wollf »

han har jo ingen sår jo. hunden bet ikke gjennom huden hans. så bitt sår er det ikke. dette kommer ut av nesen hans. krokan var ikke vår engang av hundesikkel etter at han ble bitt så tviler på at det er det som har gjort skaden. det porifyrinet jeg har vært borti har vært i så liten grad i forrholdt til dette at det er ubetydelig og har ikke luktet. dette er sånn at jeg må rense med salt van og fjerne størknet "blod" kake som tetter neseborret hans 2 ganger daglig

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Woodgirl »

Har sittet og lest med store øyne på denne tråden. Først,å stole på en veterinær som sier en så skadet rotte ikke burde avlives er tullete. Du har hatt rotter såpass lenge at du selv burde ha skjønt at dette ikke kan få et positivt utfall. Dette er bare grusom seigpining av Krokan. En rotte over to år med slike skader har tilnærmet lik ingen egen sterk helse å bekjempe slikt. Nå en gammel rotte først får slik alvorlig skade svekkes eget imunforsvar og ballen begynner å rulle. Andre infeksjoner bryter ut i hytt og pine. Jeg finner dette tilfelle her helt på kanten av hva jeg synes er dyrevernmessig forsvarlig. Nå har du jo handlet i god tro sammen med veterinæren din men for Gud skyld la ham slippe. Noen ganger er faktisk det enkle det beste.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by wollf »

woodgirl dette kan du spare deg for. tror du ikke jeg sitter her hver dag og pines selv? dette er pokker meg ikke noen dans på roser for meg. krokan har aldrig vært syk på de 2 åra han har levd.
og flere av dyrlegene på klinikken både roy, ragna og cato sa at dette var mulig.
krokan viser fremgang, eneste nå er den tette nesen.
å komme å si til meg at jeg bedriver dyreplageri uten å ha vært her eller i situasjonen oppfatter jeg som krenkende og meget sårende, da alt jeg gjør er å prøve å di han en sjanse til.
hva skulle jeg gjort? avlivet en rotte som tilsynelatende virket helt ok, bortsett fra det røntgen viste? han vasket seg og gikk rundt på dyrlegens bord.
jeg har ingen problemer med å avlive om jeg ser dyret pines, men da jeg ser krokan kjemper for å bli frisk, uten å gi han en sjanse.... det klarer jeg ikke.
jeg kjenner nå at jeg har lyst å grine for dette forventer jeg faktisk ikke å få her inne.
jeg har stillt meg en del moralske spørsmål selv, og ja jeg har hatt rotter lenge nok til å ta avgjørelsen selv. og da får det bli opp til meg også.
jeg har ikke psyke til å kunne ta slike komentarer heller nå, for dette er noe av det tungeste jeg har måttet gjort siden jeg fikk rotter. og slike ting som dette gjør det ikke lettere.
i går prøvde han å spise igjen så jeg mener at det viser fremgang. det er den forbannapluggen han får i nesa som er et problem. men det hjelper mye å skylle med saltvanns løsning.
uansett så ønsker jeg at dere kan spare dere for slike kommentarer, for jeg stoler på tre flinke dyrleger som har gjort det riktige i alle andre tilfeller og for ikke å snakke om at de har sett rotta, undersøkt den og behandler den

Post Reply