Rotter igjen etter 5 år uten.

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Rotter igjen etter 5 år uten.

Post by Itchigo »

Sånn btw så har egentlig ikke dyrebutikker lov å ha kull på dyrene sine i butikken ;)
Aurora

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rotter igjen etter 5 år uten.

Post by Matmor »

Hvor står den regelen, Itchigo? Jeg har nemlig lurt på om det var forbudt, men fant bare Lov om dyrevern som sier at det skal tas hensyn til dyrenes naturlige instinkter - og å ikke gi en fødende og ammende hunrotte ro er neppe å ta hensyn til instinktene hennes. Derfor har jeg antatt at butikkene har lov til å sette mor i fødebur "på bakrommet", men ikke et sted hvor kundene kommer og banker på glasset.

Det er også forbud mot utstilling av dyr uten tillatelse, slik at dyr som er for unge til å selges, og en ammende rottemor muligens går innunder "utstilling" heller enn "vare".

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rotter igjen etter 5 år uten.

Post by Niana »

Ungene er visst ikke helt fire uker enda fikk jeg vite idag :sadpace: "Snart fire uker" sa hun visst, skjønner ikke hvordan jeg misforstod det igår. Håper ikke det kommer til å ha en veldig negativ invirkning på dem at de ble tatt med hjem litt for tidlig, bør de ikke være hos mor til de er 5 uker?
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rotter igjen etter 5 år uten.

Post by Niana »

Skaubytroll wrote:Syns dette bildet var herlig jeg :D Og begge rottene var kjempenydelige :lovey:
Uceninde wrote: Swarley i en rar vinkel, med meg i bakgrunnen (uff da :P)
Image
Ja, har ser ganske artig ut ^^
Han er så morsom, plutselig får han skikkelig energi-kick og spurter stua rundt på to sekunder. Så bråstopper han og vasker seg :cheerful:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rotter igjen etter 5 år uten.

Post by Niana »

Matmor wrote:Hvor står den regelen, Itchigo? Jeg har nemlig lurt på om det var forbudt, men fant bare Lov om dyrevern som sier at det skal tas hensyn til dyrenes naturlige instinkter - og å ikke gi en fødende og ammende hunrotte ro er neppe å ta hensyn til instinktene hennes. Derfor har jeg antatt at butikkene har lov til å sette mor i fødebur "på bakrommet", men ikke et sted hvor kundene kommer og banker på glasset.

Det er også forbud mot utstilling av dyr uten tillatelse, slik at dyr som er for unge til å selges, og en ammende rottemor muligens går innunder "utstilling" heller enn "vare".

Hmm.. Jeg vet ikke hvordan de rottene hadde det i butikken da ungene var helt ammende, men igår da de var "snart fire uker" stod de på samme sted som alle andre dyrene som var til salgs. Men de hadde to hus å gjemme seg i, som en liten trøst. Kan godt hende de ikke stod fremme da ungene var veldig små, men det vet jeg ikke.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotter igjen etter 5 år uten.

Post by Larm »

Gi de masse barnegrøt og kokt egg, så går det sikkert bra likevel :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rotter igjen etter 5 år uten.

Post by Niana »

Larm wrote:Gi de masse barnegrøt og kokt egg, så går det sikkert bra likevel :cheer:
Jeg har akkurat vært og kjøpt barnegrøt, sånn på glass. Det ble en stor suksess :cheerful:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rotter igjen etter 5 år uten.

Post by Niana »

Tenkte jeg skulle laste opp en video på YouTube av dem, så dere kan se hvordan de er :) Men det tar så lang tid og bruker så mye av nettet, så samboeren min får helt noia :P Så jeg må vente med det til han legger seg :crazy:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Rotter igjen etter 5 år uten.

Post by Itchigo »

Matmor wrote:Hvor står den regelen, Itchigo? Jeg har nemlig lurt på om det var forbudt, men fant bare Lov om dyrevern som sier at det skal tas hensyn til dyrenes naturlige instinkter - og å ikke gi en fødende og ammende hunrotte ro er neppe å ta hensyn til instinktene hennes. Derfor har jeg antatt at butikkene har lov til å sette mor i fødebur "på bakrommet", men ikke et sted hvor kundene kommer og banker på glasset.

Det er også forbud mot utstilling av dyr uten tillatelse, slik at dyr som er for unge til å selges, og en ammende rottemor muligens går innunder "utstilling" heller enn "vare".
Jeg vet ikke, men kan se om jeg finner det ut i morgen. Har bare hørt det av en som jobbet i dyrebutikk. De kunne visst ikke avle rotter og smågangere selv fordi det ikke var lov og Mattilsynet kunne komme og avlive dyrene om man gjorde det.
Aurora

MissGuardian

Re: Rotter igjen etter 5 år uten.

Post by MissGuardian »

Itchigo wrote:
Matmor wrote:Hvor står den regelen, Itchigo? Jeg har nemlig lurt på om det var forbudt, men fant bare Lov om dyrevern som sier at det skal tas hensyn til dyrenes naturlige instinkter - og å ikke gi en fødende og ammende hunrotte ro er neppe å ta hensyn til instinktene hennes. Derfor har jeg antatt at butikkene har lov til å sette mor i fødebur "på bakrommet", men ikke et sted hvor kundene kommer og banker på glasset.

Det er også forbud mot utstilling av dyr uten tillatelse, slik at dyr som er for unge til å selges, og en ammende rottemor muligens går innunder "utstilling" heller enn "vare".
Jeg vet ikke, men kan se om jeg finner det ut i morgen. Har bare hørt det av en som jobbet i dyrebutikk. De kunne visst ikke avle rotter og smågangere selv fordi det ikke var lov og Mattilsynet kunne komme og avlive dyrene om man gjorde det.
Har hørt det jeg også(utenom avliving).. Men har også hørt at de ikke har lov til å ha dyr på noe bakrom heller(med mindre de har pensjonat da..)

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Rotter igjen etter 5 år uten.

Post by Stine »

Skaubytroll wrote:
lucas wrote:.


Og jeg tror nok det er vanlig at de da blir litt lettvektere, tviler på at de disker opp med babygrøt og deiligheter i butikk.

Rotter skal ikke bli små fordi om de ikke blir disket opp. Jeg har hatt 2 kull, og alle disse ble foret basert på RM1 og grønnsaker + kalkun et par ganger. Ungene har veid fra 125-150 gr, og vært av fin kroppsform.

Det er bare en mye at rottebarn skal fores opp med masse fett og proteiner. De har noe høyere proteinbehov, men de fleste tørrfor har nok protein, og ofte mer enn nok. Om de gjør det, vokser de fort og kan få høyere sjanse for nyreproblemer, svulster mm. i voksen alder.



At de er små betyr nok ofte rett og slett at de enten har fått direkte dårlig kost, at de er syke, eller at de faktisk er yngre enn det som sies. 60 gr for en rotteunge på snart 4 uker er ikke veldig lite ;)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rotter igjen etter 5 år uten.

Post by Niana »

Her er en video av Swarley og Pippin :)
Det var første gangen noen av dem klatrer frivillig opp i hengekøya :lovey:

http://www.youtube.com/watch?v=ZJXSBBC0f-E
(Jeg fant ikke ut hvordan jeg fikk lagt det ut som et klipp, og ikke en link)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Rotter igjen etter 5 år uten.

Post by tantepose »

Hehehe,så fine og lekne de er! :happy:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rotter igjen etter 5 år uten.

Post by Niana »

tantepose wrote:Hehehe,så fine og lekne de er! :happy:
Helt enig, hehe :cheerful:

Her er et par nye bilder av dem :)

På leketur i stua :cheer:
Image
Image
Image


De foretrekker å sove i et hjørnet på bunn av buret, hengekøya jeg laget skjønner de ikke noe av enda :P
Så jeg ga de litt papir til å fikse rede av.
Image
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Rotter igjen etter 5 år uten.

Post by Skaubytroll »

Stine wrote:
Skaubytroll wrote:
lucas wrote:.


Og jeg tror nok det er vanlig at de da blir litt lettvektere, tviler på at de disker opp med babygrøt og deiligheter i butikk.

Rotter skal ikke bli små fordi om de ikke blir disket opp. Jeg har hatt 2 kull, og alle disse ble foret basert på RM1 og grønnsaker + kalkun et par ganger. Ungene har veid fra 125-150 gr, og vært av fin kroppsform.

Det er bare en mye at rottebarn skal fores opp med masse fett og proteiner. De har noe høyere proteinbehov, men de fleste tørrfor har nok protein, og ofte mer enn nok. Om de gjør det, vokser de fort og kan få høyere sjanse for nyreproblemer, svulster mm. i voksen alder.



At de er små betyr nok ofte rett og slett at de enten har fått direkte dårlig kost, at de er syke, eller at de faktisk er yngre enn det som sies. 60 gr for en rotteunge på snart 4 uker er ikke veldig lite ;)

Men nå vet vi jo ikke hva disse her rottene veier da... Veeeldig vanskelig å gjette vekt utifra bilder.
Jeg var i butikken 14.desember, og da var rottene 9 dager. Noe som må bety at de er født 5.desember. 4 uker og 3 dager i dag.

Og det jeg mente med lettvekter var at de kanskje ikke nødvendigvis veier like mye som en rottebaby fra oppdretter, ikke at de er knøttsmå.
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Post Reply