Rotter igjen etter 5 år uten.

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Rotter igjen etter 5 år uten.

Post by Niana »

Hei hei. Jeg er ny på forumet her, og er ikke helt sikker på om dette er riktig del å poste dette innlegget. En mod/admin får flytte det om det ikke passer ^^,

Jeg har nå sittet og lest rundt på forumet her de siste tre timene, tiden bare fløy avsted.
Det er så mye nyttig og artig å lese her inne :)
For noen dager siden fant jeg ut at jeg gjerne vil ha rotter igjen. Jeg hadde et par rotter da jeg var 15, som jeg var veldig glad i og hadde mye morro med. Men som en typisk tenåring var jeg alt for opptatt av skole og gutter til å gi dem nok oppmerksomhet etterhvert, og jeg fikk dem omplassert.
Men nå er jeg såkalt voksen, og burde klare det bedre, hehe. Jeg bor i en søt, liten leilighet med min samboer og ønsker meg noen litt mer sosiale dyr enn fiskene jeg har nå :bleh: Et par rotter hadde passet meg ypperlig. Jeg har masse tid til dem ettersom jeg er arbeidsledig, og jeg har masse kjærlighet å gi. Og jeg har erfaring med både hetterotter og ørkenrotter (som jeg forsåvidt ikke synes var på langt nær så koselige/morsomme som hetterottene) Jeg gleder meg til jeg finner de perfekte rottene for meg :lovey:

Men nok om det uinteressante :P Jeg har noen spørsmål som dere kanskje kan besvare.
Da jeg var 15 og hadde rotter, var det ingen som fortalte meg at rotter burde ha noe annet enn sagflis i buret. Men det har jeg lest masse om nå, så jeg har nettopp bestilt meg en "pakke" CareFresh Natural fra Lux-Shoppen, og lurer på om noen har noen erfaring med det strøet? Det virket veldig bra synes jeg.

Og har dere noen teori om jeg helst burde ha to gutter eller to jenter?
De jeg hadde før var to gutter, og det gikk kjempefint synes jeg. Men jeg har lest (og forsåvidt opplevd) at guttene gjerne lukter litt mer, markerer rundt seg og er mye latere enn jentene. Og at jentene er mer aktive, men ikke blir like kosete, så jeg vet ikke hva som er best :crazy:

Alle innspill er velkomne :angel:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

MissGuardian

Re: Rotter igjen etter 5 år uten.

Post by MissGuardian »

Om du vil ha jenter eller gutter er vel egentlig en smakssak..
Jeg har to gutter og en jente nå, og jeg foretrekker definitivt gutter, og skal fortsette med kun gutter i fremtiden..
Jeg liker bedre koserotter som har tid til meg :nottelling:
CareFresh er det vel delte meninger om.. Noen mener det støver mye, og noen elsker det.. Personlig har jeg ikke prøvd det :cheer:
Bare husk å tenk på om du har tid hvis du ikke lenger er arbeidsledig..

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Rotter igjen etter 5 år uten.

Post by Stine »

Om man ikke har så mange rotter og skifter på buret regelmessig, vil det nok ikke være så mye forskjell i luktnivået.
Jeg har både hunner og hanner, og jeg tror også jeg foretrekker hanner, ettersom de er mer kosne og rolige. Men hunnene er kosne og sosiale de også, de har bare som regel mindre tid. De fleste hunnene bli roligere med alderen. Heldisvis slipper jeg å velge kjønn, men om jeg måtte, tror jeg nok at jeg ville valgt hanner. Enkelte hunner markerer også like mye som hannene, og det man man ikke forutse hvem som gjør og ikke , med mindre man kjøper voksne hunner.
Hunner får også ofte jursvulster som bør opereres bort, så hunner kan lett bli dyrere enn hanner å ha i vetrinærregninger.

Har ikke prøvd carefresh selv ettersom det er dyyyyrt, men ettersom det jeg har hørt så er det det bra strø :cheer:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotter igjen etter 5 år uten.

Post by wollf »

jeg digger care fresh, jentene mine bruker det og de er super fornøyde

kriistiinee
Stjeler mat
Posts: 57
Joined: 27 Dec 2010, 22:51
Location: Harstad

Re: Rotter igjen etter 5 år uten.

Post by kriistiinee »

Lykke til!! Jeg skulle jo ikke ha rotter i hele tatt jeg, men ble bare sånn siden de var så søte og tamme. Og nå er de rimelig kjemt bort!!
Du finner nok den rette!!

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rotter igjen etter 5 år uten.

Post by Niana »

Takk for fine svar :)
Jeg tror nok jeg skal ha gutter igjen, ja. Liker dyr som man kan kose med :cheerful:

"Bare husk å tenk på om du har tid hvis du ikke lenger er arbeidsledig.."
Ja, det har jeg nok helt sikkert. Jeg ordla meg nok litt feil. Jeg bor midt i sentrum av Ski, så om jeg får en jobb på f.eks senteret her eller i en av matbutikkene, så må jeg ikke bruke lang tid på pendling og kommer bare til å være borte fra dem de timene en vanlig arbeidsdag er. Og da sover de kanskje, ellers så er min samboer bare på universiteter noen dager i uka, så han kan holde de med selskap. :cheer:

Jeg synes ikke Care Fresh var så dyrt egentlig, kostet 150,- pluss frakt. Men så vet jeg jo heller ikke hvor lenge en sånn pakke varer, og det blir jo fort dyrt om jeg må kjøpe en pakke i uka :bleh:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Rotter igjen etter 5 år uten.

Post by Skaubytroll »

På Buster Zoo i Ski selger de noe de kaller allspon, det er akkurat det sammen som beekay bedding som NTF selger da nettbutikken er oppe og går. Svær sekk som koster 299,- Buster zoo er ikke den dyrebutikken som ligger på ski storsenter, men det som ligger et par rundkjøringer lenger bort.
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

MissGuardian

Re: Rotter igjen etter 5 år uten.

Post by MissGuardian »

Uceninde wrote:Takk for fine svar :)
Jeg tror nok jeg skal ha gutter igjen, ja. Liker dyr som man kan kose med :cheerful:

"Bare husk å tenk på om du har tid hvis du ikke lenger er arbeidsledig.."
Ja, det har jeg nok helt sikkert. Jeg ordla meg nok litt feil. Jeg bor midt i sentrum av Ski, så om jeg får en jobb på f.eks senteret her eller i en av matbutikkene, så må jeg ikke bruke lang tid på pendling og kommer bare til å være borte fra dem de timene en vanlig arbeidsdag er. Og da sover de kanskje, ellers så er min samboer bare på universiteter noen dager i uka, så han kan holde de med selskap. :cheer:

Jeg synes ikke Care Fresh var så dyrt egentlig, kostet 150,- pluss frakt. Men så vet jeg jo heller ikke hvor lenge en sånn pakke varer, og det blir jo fort dyrt om jeg må kjøpe en pakke i uka :bleh:
Da er det greit :cheer: Er bare utrolig mange som skaffer seg dyr når de er arbeidsledig e.l, og så når de får jobb så må de gi bort dyrene for de har ikke tid lenger :sad:

Hvor dyrt det blir kommer jo også an på hvor stort bur du har :cheerful:
Jeg brukte litt under en halv sekk med yesterday´s news i uka når jeg brukte strø i hele buret..(dvs 200kr/2 uker)(nå bruker jeg fleece og doer til de)..

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rotter igjen etter 5 år uten.

Post by Niana »

Skaubytroll wrote:På Buster Zoo i Ski selger de noe de kaller allspon, det er akkurat det sammen som beekay bedding som NTF selger da nettbutikken er oppe og går. Svær sekk som koster 299,- Buster zoo er ikke den dyrebutikken som ligger på ski storsenter, men det som ligger et par rundkjøringer lenger bort.
Jeg vet hvor du mener :) Tenkte jeg skulle ta meg en tur innom både Buster Zoo og den på senteret for å se hva de har. Men jeg regner med at Buster Zoo har bedre utvalg, butikken på senteret er litt "skranten" i utvalget synes jeg.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rotter igjen etter 5 år uten.

Post by Niana »

MissGuardian wrote: Da er det greit :cheer: Er bare utrolig mange som skaffer seg dyr når de er arbeidsledig e.l, og så når de får jobb så må de gi bort dyrene for de har ikke tid lenger :sad:

Hvor dyrt det blir kommer jo også an på hvor stort bur du har :cheerful:
Jeg brukte litt under en halv sekk med yesterday´s news i uka når jeg brukte strø i hele buret..(dvs 200kr/2 uker)(nå bruker jeg fleece og doer til de)..
Ja, det er alt for mange som gjør akkurat det. Eller at de skaffer seg en et søtt dyr i begynnelsen av sommerferien, og så setter den på omplassering igjen før høstferien så de kan reise på ferie til Syden...

Bur ja.. Hehe, den delen har jeg ikke helt fått fikset enda. Jeg sjekker rundt på finn og snakker med venner om de har noe pasende bur. Ellers så vurderer jeg å lage et selv, har kladdet ned en skisse som kunne fungert. Skal se i dyrebutikkene i området imorgen, for å se hva de har der. :cool:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

MissGuardian

Re: Rotter igjen etter 5 år uten.

Post by MissGuardian »

Uceninde wrote:
MissGuardian wrote: Da er det greit :cheer: Er bare utrolig mange som skaffer seg dyr når de er arbeidsledig e.l, og så når de får jobb så må de gi bort dyrene for de har ikke tid lenger :sad:

Hvor dyrt det blir kommer jo også an på hvor stort bur du har :cheerful:
Jeg brukte litt under en halv sekk med yesterday´s news i uka når jeg brukte strø i hele buret..(dvs 200kr/2 uker)(nå bruker jeg fleece og doer til de)..
Ja, det er alt for mange som gjør akkurat det. Eller at de skaffer seg en et søtt dyr i begynnelsen av sommerferien, og så setter den på omplassering igjen før høstferien så de kan reise på ferie til Syden...

Bur ja.. Hehe, den delen har jeg ikke helt fått fikset enda. Jeg sjekker rundt på finn og snakker med venner om de har noe pasende bur. Ellers så vurderer jeg å lage et selv, har kladdet ned en skisse som kunne fungert. Skal se i dyrebutikkene i området imorgen, for å se hva de har der. :cool:
Ja akkurat.. Derfor er jeg veldig sjeptisk når folk sier sånne ting :sarcastic:

Hehe.. Bare sørg for å måle buret hvis du skal kjøpe.. Og små dører er upraktiske:/

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Rotter igjen etter 5 år uten.

Post by Skaubytroll »

Uceninde wrote:
Skaubytroll wrote:På Buster Zoo i Ski selger de noe de kaller allspon, det er akkurat det sammen som beekay bedding som NTF selger da nettbutikken er oppe og går. Svær sekk som koster 299,- Buster zoo er ikke den dyrebutikken som ligger på ski storsenter, men det som ligger et par rundkjøringer lenger bort.
Jeg vet hvor du mener :) Tenkte jeg skulle ta meg en tur innom både Buster Zoo og den på senteret for å se hva de har. Men jeg regner med at Buster Zoo har bedre utvalg, butikken på senteret er litt "skranten" i utvalget synes jeg.
Jeg kan ikke fordra den inne på senteret... Syns folka der er fullstendig håpløse. Så jeg går inn der og titter litt før jeg sier ganske høylydt; "Nei, Gubbetingen, skal vi ikke heller dra over til den andre dyrebutikken?"

Buster fører fint strø for rotter, og bra mat, Beaphare care +. De ansatte der har også generellt mer peiling på rotter og rottehold enn de på senteret ;)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Rotter igjen etter 5 år uten.

Post by Stine »

Vil anbefale å kjøpe bur på nettet ;)
Du får store bur på nettet like billig (eller billigere) som små bur i dyrebutikken.

Eller du kan kjøpe brukt :D
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Rotter igjen etter 5 år uten.

Post by Stine »

Neon bur til salgs inne på salgsdelen:

viewtopic.php?f=6&t=12143
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rotter igjen etter 5 år uten.

Post by Niana »

Stine wrote:Vil anbefale å kjøpe bur på nettet ;)
Du får store bur på nettet like billig (eller billigere) som små bur i dyrebutikken.

Eller du kan kjøpe brukt :D

Ja, jeg har sett mange fine. Men økonomien er litt så som så, så jeg tenkte jeg skulle prøve å fikset et hjemme av noen fuglebur fram til jeg har bursdag i mars, da kan jeg bruke bursdagspengene mine på det isteden for å la alt gå med til husleie :P

Kjøpte meg et halvstort fuglebur for 200,- igjennom finn.no istad, og jeg har store planer om hvordan jeg skal sette det sammen med andre bur jeg får tak i. Blir nok ikke så vakkert akkurat, men det tror jeg ikke rottene bryr seg om :cheerful:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Post Reply