Kan jeg tørrtrene rottene til å gjøre fra seg i buret?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rask&Rusk

Kan jeg tørrtrene rottene til å gjøre fra seg i buret?

Post by Rask&Rusk »

Rotter går jo for å være relativt smarte dyr, jeg har to babyrotter litt i overkant av 4 måneder, har ikke hatt dem en uke engang så jeg er relativt ny på denne fronten. Det jeg har observert er at de ikke gjør fra seg i de 3 øversete etasjene i buret sitt, kun i bunnen (hvis ikke det er veldig tilfeldig)

Jeg har dem ute hver gang, og nå tisset og bæsjet den ene i sofaen. Tror dere rottene mine vil lære seg å gjøre fra seg i buret hvis jeg hver gang de er ute å gjør fra seg putter dem tilbake i buret sitt?

Noen som også har noen ca. intervaller på hvor ofte de gjør fra seg? Har ikke klart å finne dette noe sted=)

Takker alle svar!

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Kan jeg tørrtrene rottene til å gjøre fra seg i buret?

Post by Stine »

Ja, det tror jeg de vil lære relativt raskt om du konsekvent setter dem tilbake i buret om de gjør fra seg :)

Det er vanskelig å si hvor ofte de bæsjer, det kommer an på om de bare får tørrfor(og hvilke) og om de får fersk mat uteom i tilleg. Da gjør de oftere fra seg.
Jeg vil si at mine har gjort fra seg ca hver time når de har vært små, men når de har blitt eldre har de ikke gjort fra seg før 3-4 timer eller mer. Men dette kan jo selvfølgelig være fordi de helst vil gjøre fra seg i buret. Mine får ca 20-30 % ferskmat og resten labblokker.

Om de er nye, og særlig om de er fra en dyrebutikk, kan de gjøre fra seg mer pga de er redde. Eneste måten å fornhindre på om dette er grunden, er rett og slett å gjøre dem trygge på dere og omgivelsene.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Rask&Rusk

Re: Kan jeg tørrtrene rottene til å gjøre fra seg i buret?

Post by Rask&Rusk »

Hei, og takker for svar =)

De er fra en dyrebutikk ja, men de ble avlevert av en dyreoppdretter samme uke som jeg kjøpte dem, og de var håndtamme fra butikk. I følge madammen som jobbet i dyrebutikken hadde hun aldri sett maken til tamme rotter. Jeg forer dem for tiden kun med tørrfor som heter: "beaphar care +" etter anbefaling fra dyrebutikken.

Men jeg tror jeg må ut å handle i morra, de ser ut som de kjeder seg litt når de ikke er ute, de ligger veldig ofte på øverste plan i buret oppå hverandre og sover :) Når de er ute derimot, da er det full fart, spesielt under klæra, hehe!

kriistiinee
Stjeler mat
Posts: 57
Joined: 27 Dec 2010, 22:51
Location: Harstad

Re: Kan jeg tørrtrene rottene til å gjøre fra seg i buret?

Post by kriistiinee »

mine var også tamme fra dyrebutikk, kom fra oppdretter de.
men dyrebutikken solgte de.

Rotter_<3
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 26 Oct 2010, 23:59
Location: Oslo

Re: Kan jeg tørrtrene rottene til å gjøre fra seg i buret?

Post by Rotter_<3 »

Ingen gode oppdrettere gir rottene sine til dyrebutikker, så da kan de ha vært fra Imazoo eller lignende fra Sverige. de fleste bak disken sier bare at de er fra oppdretter for å tjene penger etter salg. desverre :sad:
Rottene jeg snart får <3

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Kan jeg tørrtrene rottene til å gjøre fra seg i buret?

Post by Stine »

De kan jo også være fra useriøse oppdrettere ;)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

kriistiinee
Stjeler mat
Posts: 57
Joined: 27 Dec 2010, 22:51
Location: Harstad

Re: Kan jeg tørrtrene rottene til å gjøre fra seg i buret?

Post by kriistiinee »

Rotter_<3 wrote:Ingen gode oppdrettere gir rottene sine til dyrebutikker, så da kan de ha vært fra Imazoo eller lignende fra Sverige. de fleste bak disken sier bare at de er fra oppdretter for å tjene penger etter salg. desverre :sad:

To av de jeg har er fra noen som fikk rottebabyer her i byen som ikke klarte å bli kvitt de, så hun ga de til dyrebutikken. Så tamme rotter har jeg aldri vært borti i dyrebutikken, jeg kjenner godt de som eier butikken her, for søster mi er kjæreste med ett av barna.
Synes det er bedre at dyrebutikken for solgt de enn at de blir avlivet.

Mye useriøst er det uansett, man skal være skeptisk. Det er jeg når jeg kjøper dyr.

vet ikke hva normal pris på rotter er men jeg betalte 90 kr. synes det var fin pris.

Rotter_<3
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 26 Oct 2010, 23:59
Location: Oslo

Re: Kan jeg tørrtrene rottene til å gjøre fra seg i buret?

Post by Rotter_<3 »

På rottene ja , men det koster jo mye mer med tanke på bur, strø , mat , dyrlege og alt mulig så det er jo ikke akkurat billig å ha rotter
Rottene jeg snart får <3

kriistiinee
Stjeler mat
Posts: 57
Joined: 27 Dec 2010, 22:51
Location: Harstad

Re: Kan jeg tørrtrene rottene til å gjøre fra seg i buret?

Post by kriistiinee »

Det kan det nok stine, vet jo aldri, men hadde de ikke vært så tamme så tror ikke jeg egentlig at eg hadde endt opp med rotte igjen ;) , så var nok meningen at jeg skulle få det i hus igjen..

Uansett jeg er fornøyd med mine , friske er de også. :)
spekulere på hvor de er fra er ikke så viktig da.
Men klart hadde det vært den muligheten som sør på med rotte oppdrettere så.
jeg trodde ikke det var så vanlig med oppdrettere på rotter før jeg oppdaget dette forumet. Og jeg håper på å lære mye mye før jeg tar sjangsen på å bli oppdretter, frister veldig egentlig med at det er minimalt i nordnorge :)

Post Reply