Bekymra!

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

kokosøtt

Bekymra!

Post by kokosøtt »

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for jeg får bare en rotte og alle vet jo at rotter er flokkdyr og at de helst skal være to eller flere!! :sadpace:

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Bekymra!

Post by Søstrene Halvorsen »

Hei.
Den kjenenr jeg meg igjen i.
Gubben var også veldig bestemt der, men jeg la fakta på borde og etter litt diskusjon så har jeg nå to. han forsto virkelig at det var lurt etter at han så hvordan den ene rotta her i huset faktis oppfordrer den andre til og gjøre ting og hvor stor selskap de har i hverandre.
Så jeg hadde virkelig lagt faktane på borde jeg da.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Bekymra!

Post by Stine »

*tråden er flyttet til riktig kategori*
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Bekymra!

Post by Stine »

Det er bare å ta en snakk med de som sier at du bare får ha en og si at det er ikke noe vanskeligere å ha 2 enn enn, faktisk lettere :cheer:
Rotter MÅ være minst 2 med mindre de er aggresive /veldig dominante ovenfor andre rotter.
Man kan ikke ha rotter alene, da blir de som oftes deppresive og de kan faktisk til og med dø av ensomhet i skjeldne tilfeller!

MEN om du er heldig kan du finne rotter som ikke går sammen med andre rotter. Det dukker innimellom opp noen, men disse kan desverre også ofte være litt vanskelig å håndtere i noen tilfeller.

Lykke til :cheerful:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Beth
Pinky
Posts: 13
Joined: 08 Aug 2010, 03:09

Re: Bekymra!

Post by Beth »

Èn rotte går helt fint det faktisk!

Første rotta jeg kjøpte for 12 år siden bodde alene i hele sitt nesten 5 år lange liv.
Alice var super sosial, kosete, snill som ett lam, viste aldrig tegn på å sture, ensomhet eller noe sånnt. Han var frisk hele livet og sovnet inn da han var en svært gammel, men lykkelig rottemann.

Får du en rotteunge, så kommer den til å trives alene om den bare får den sosiale omgangen den trenger, med deg.
En eldre rotte som har bodd i flokk kommer til å sture fordi den plutselig ble alene.
En eldre rotte som har bodd alene har lett for å bli aggresiv mot andre rotter (om de deler bur) fordi den er vant til å bo alene.

Burdyr bør ikke bo alene fordi de stort sett ikke får like mye oppmerksmohet og sosialisering som fek.s en hund. Men bruker mann like mye tid på burdyret som en hund, så er ikke lenger ensomhet ett problem og da kan de fint bo alene.
Og de som ikke har tenkt til å bruke så mye tid på rottene sine som fek.s en hund, de burde ikke ha rotter, for de har åpenbart ikke tid til det.

Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Re: Bekymra!

Post by Maxtine »

WOW, 5 år gammel?? :shock: Ante virkelig ikke at rotter kunne bli så gamle!!
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Bekymra!

Post by Skaubytroll »

Maxtine wrote:WOW, 5 år gammel?? :shock: Ante virkelig ikke at rotter kunne bli så gamle!!
Jeg har aldri fått bekreftet eksakt fødselsdato og dødsdato på rotter som angivelig har levd så lenge... Så med mindre noen kan legge frem konkrete fakta på at koserotter har levd så lenge, tar jeg det med en klype salt.... Det er jo svært få rotter i dag som blir 3 år...
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Beth
Pinky
Posts: 13
Joined: 08 Aug 2010, 03:09

Re: Bekymra!

Post by Beth »

Jeg hadde med Alice på helsekontroll 1 gang i året. De kviteringene har jeg faktisk enda.
Flere av rottene fra samme kullet ble gamle.

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Bekymra!

Post by Skaubytroll »

Jeg er nok litt der at jeg ikke kan tro det før jeg opplever det selv :giggle:

Jeg har hatt ørten rotter, og ingen av de har blitt så gamle.. Halvparten av de har kanskje blitt 2,5år.. Et lite fåtall nærmere 3 år...
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Beth
Pinky
Posts: 13
Joined: 08 Aug 2010, 03:09

Re: Bekymra!

Post by Beth »

Jeg har hatt rotter non-stop i 12 år og kun Alice som ble så gammel.

Jobbet litt på en aktivitetsgård en gang og der var det en Islandshest på 33år (!!)
Undelaten til mutter er 7år og katta til naboen 24. Noen blir litt eldre enn forventet :grin:

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Bekymra!

Post by Skaubytroll »

Beth wrote:Jeg har hatt rotter non-stop i 12 år og kun Alice som ble så gammel.

Jobbet litt på en aktivitetsgård en gang og der var det en Islandshest på 33år (!!)
Undelaten til mutter er 7år og katta til naboen 24. Noen blir litt eldre enn forventet :grin:
Hester kan jeg godt tro kan bli så gamle en gang i mellom, hører støtt om noen som er over 25år, så det er greit... Samme med katter, det hører man om støtt og stadig... Fugler har jeg ikke peiling på, så det kan sikkert stemme... Men av en eller annen grunn har jeg veldig vanskelig for det med rotter :giggle:

:peewaggle: Jeg trenger en 5år gammel rotte.... :peewaggle:

Og jeg er på en del fora.. Svipper innen både her og der, innenlands og utenlands, men jeg har ALDRI sett en tråd som heter "Hurra! Rex Rottis fyller 5år i dag!!"
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Beth
Pinky
Posts: 13
Joined: 08 Aug 2010, 03:09

Re: Bekymra!

Post by Beth »

Nei, tror du at jeg lyver så er det greit det. Hadde jeg ikke vist det, så er det ikke sikkert jeg hadde trodd det selv.
Det er 7 år siden Alice døde og jeg har ikke skrevet om han på forum før.

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Bekymra!

Post by Itchigo »

Du har vært utrolig heldig! :cheeeers: Rottene levde jo ofte til å bli 3 år for noen år siden, så jeg har ikke vanskelig for å tro at den eldste kunne bli 5 år.
Aurora

maros
Omegarotte
Posts: 126
Joined: 23 Feb 2009, 01:33
Location: Bergen

Re: Bekymra!

Post by maros »

For å svare kokosøtt så vil jeg si at du burde vente til du kan få to rotter.
Hva med å vise foreldrene dine NTFs hjemmeside?
Rotter har det best ilag med en kompis.
Har to små rottegutter, som bor til pappaen sin :)
Pelle Pøbel født i nov/des 08
Speedie Gonzales er født i uke12, 09

RIP Sokrates nov/des.2008 - 04.08.2010

Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Re: Bekymra!

Post by Maxtine »

Rotta Alice må ha hatt skikkelig gode gener tror jeg... :)

Men ja, Kokosøtt, du må si til foreldrene dine at de kan faktisk dø av ensomhet hvis de lever alene. (hvis vi ser bortifra rotta Alice... :lolear: Like sjeldent at de trives alene som at de kan bli 5 år tror jeg... :P) Halvorsen var trist og ulykkelig som bare sov da vi kjøpte han og han beit meg til slutt da jeg så han ikke hadde det noe godt alene... :( Men da vi skaffet oss nr. 2 strålte han opp og ble en glad, aktiv og leken rotte. Rotter trenger en kammerat å leke med! :D SPESIELT når de er unge. Tenk det, vokse opp i en stor happy søsken flokk i butikken og plutselig være helt alene. Tror alle hadde blitt litt triste og redde hvis de hadde vært i den situasjonen. Du burde dra tilbake til butikken (jeg regner med at du kjøpte den der siden en oppdretter sjelden gir dem bort hver for seg), og se om de har noen flere søsken igjen, og helst så fort som mulig, rotter selges raskt!! Det beste for dem er jo å ha søskene deres... :)
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

Post Reply