Bading av rotter

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Bading av rotter

Post by Matmor »

Rotter får ikke fett hår, det får hunder.
Det stemmer ikke nødvendigvis når det gjelder hanrotter. De kan få skikkelig oljete pels.

Hundesjampoen har riktigere pH for rottene enn f.eks. Lactacyd, så for rotter med sart hud eller f.eks. sår er hundesjampoen bedre. Men det viktigste når man vasker rotter som ikke har fett hårlag er å bruke lite såpe. Det er slett ikke nødvendig å såpe dem inn så de ser ut som en Lano-reklame, for jo mer såpe man har i vannet, desto mer fett løser man opp. Selv to dråper sjampo i en bolle med vann gjør en forskjell fra rent vann. Det er det jeg har brukt når jeg har hatt rotter som marinerer i sin egen tiss.

Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Re: Bading av rotter

Post by Maxtine »

Hvor varmt vann pleier folk her å ha når de vasker rottene? Sånn ca i celcius? Er alltid like bekymra for at det skal være for varmt eller for kaldt jeg... :crazy:
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Bading av rotter

Post by Matmor »

Jeg vet ikke akkurat hvilken temperatur jeg bruker, men når jeg stikker hånden i det skal det kjennes skikkelig varmt, men ikke ubehagelig varmt før jeg slipper rotten til. Rotter har litt høyere kroppstemperatur enn mennsker. Derfor tolererer de kanskje varmt vann litt bedre enn jeg gjør.

Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Re: Bading av rotter

Post by Maxtine »

Så de kan bade i så varmt vann som jeg liker? Sånn 38-40 grader?

Da kan jeg jo isåfall bade sammen med dem til neste gang. :)
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Bading av rotter

Post by WillyWonka »

hmm tja. Eddik..?
jah. neij æ tenkte æ sku prøve å ha litt vann i vasken etterhvert og la dem få vasse litt i det.
kanskje legge noe nøtter og slikt for at det skal kunne føles som en fin opplevelse.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Bading av rotter

Post by WillyWonka »

Prøvde å bade mine små i dag. det gikk... vel... det var vel egentlig en katastrofe. holdt dem over en bolle med vann og de fikk full panikk. :?

Tok så en ildfast form og la i sofaen sammen med dem.. tok de ut av reiseburdet og satt dem i denne forma. de gikk jo selvfølgelig rett ut av den, men virket ikke som de syntes det var såååå ille. flere ganger de gikk tilbake.. fisket litt i vannet,, smakte litt på det. :cheerful:

Tror mario prøvde å sniffe vannet. Rottene mine lager mye lyd når de styrer rundt. høres ut som de puster hardt med nesen eller sånn lyd som vi får når vi presser luft ut gjennom sammenbitte tenner... om dere skjønner...? Tror dette er normalt egentlig. begge gjør det, og det ser ikke ut som at det er noe form for dominanse ovenfor hverandre eller noe slikt.
hehe. anyways... så kom han no sniffende mot denne formen og fikk nesen litt for nært vannet :bleh:
Nøys et par små nys, skulte bare bort på vannet, så fikk han en liten godbit siden han var så flink å fiske =)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

sniffsesnufs
Stjeler mat
Posts: 51
Joined: 17 Aug 2010, 20:08
Location: kr. sand

Re: Bading av rotter

Post by sniffsesnufs »

ååå jeg tar bittelitt mild sjampoo oppi ei bøtte m lunkent vann og putter lille sniff oppi maserer godt inn og skyller godt av etterpå :D og så får ham premie hehe det liker ham <3 <3 :roflmao:
<:3_____)~~~ bittelille sniffsesnufs <:3_____)~~~

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Bading av rotter

Post by WillyWonka »

Må bare fortelle :D:D
Jeg har en ildfast form med vann i sofaen sammen med rottene mine :D
har kuttet opp druer og lagt i vannet og druene sank til bunnen :)
Rottene mine som omtrent fikk panikk sist i vannet, har nå mange ganger gått oppi for å få tak i druene.. så nå har jeg drue i hele sofaen. tror ikke at de liker drue noe serlig. de fisker dem, smaker litt, men det meste ser ut som de kun er fisket opp og spredt rundt. :D luigi var i sta og samlet alle druene på samme plass sånn at det skulle bli lettere å få tak i dem :D:D :cheeeers:

og Mario er en sleiping :bleh: Luigi er så flink å henter druer... det er forsåvidt mario også... men han heter dem fra broren :grin:
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Bading av rotter

Post by torasrotter »

Den lyden du snakker om høres ut som luftveigsinnfeksjon :wink: Det er ikke farlig så lenge det blir behandlet, men kan i lengden være svært skadelig hvis de ikke får medisin.. Tror jeg ville tatt en tur til vetten med de :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Bading av rotter

Post by WillyWonka »

ja. kan jo være. hadde ikke tenkt på det. men de har den kun når de er ute eller når jeg snakker til dem i buret. de blir så ivrige :grin:

Noen som vet hva det eventuellt vil koste meg å få det sjekket..?
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Bading av rotter

Post by torasrotter »

Prisen varier litt fra klinikk til klinikk så er vannskelig å si :wink: Men jeg tror jeg betalte 480 kr for sjekk og medisin sist jeg var innom :cheesy:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Bading av rotter

Post by WillyWonka »

Åja. ja men det va jo ikke såå ille da. Skal hente nytt bur i morgen. Stort og fint bur til dem :)
Så kan æ stikke innom vetrenæren og prate litt med dem til uken :)
Men de har det ikke hele tiden, så kan jo være en bynnelse.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Bading av rotter

Post by torasrotter »

Ja det er vanlig at feks opphisselse eller stress kan være en utløser, og at du derfor kun hører det når de er skikkelig gira osv :cheerful: Er også noen rotter som skjuler det helt når de blir stressa, så når eieren endelig får tustet seg til vetten, så virker rotta helt frisk :nottelling: :sarcastic:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Catya
Gnager på ledninger
Posts: 107
Joined: 01 Dec 2009, 00:17

Re: Bading av rotter

Post by Catya »

Jeg pleier å la mine rotter bade i badekaret med lunkent fingertemperatur vann. Vannet er bare såpass dypt at de kan gå der.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Bading av rotter

Post by Eirorinon »

`Jeg har et spm ang bading (jeg bruker kun å vaske halen deres av og til, da de ikke har BEHOV for å bade).
Det har, som jeg har sagt på andre steder her inne, vært litt lyd på rottene til tider. Den ene har piping i nesa, og har hatt det veldig lenge, men hovedsakelig når hun stresser seg opp. I tillegg var det en kort periode med grynting i går, og det samme for den andre rotta mi i dag. Særlig den ene har ganske sikkert hatt LVI før, men har blitt behandlet og lager ingen lyd i forhold til før.
Men, det jeg lurer på er om jeg kan se om de har lyst til å bade dersom jeg setter fram noe så de kan utforske selv, eller om dette kan øke sannsynligheten for en eventuell LVI e.l.? Jeg ble så inspirert av en video jeg så på youtube om bading av rotter, så tenkte jeg skulle undersøke om de har lyst til å prøve det selv. Tenker selvfølgelig ikke å pushe de, så de vil nok ikke bli mer stressa sånn sett. :) Hva tror dere? Kan det fremme sykdom?

Post Reply