Fange villrotte

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Fange villrotte

Post by renya »

Ein kamerat av meg bur i ein kjellerleilighet i Stockholm, og for tre dagar sidan oppdaga han at det stod ei rotte og såg på han då han pussa tenner. Den stod oppå ein radioator, under eit ope vindauge, så han reknar med at den ikkje har vore der så lenge.
Han veit ikkje heilt kor den er hen, men trur den er på kjøkenet, han såg den seinast i går kveld. (Torsdag)

Den har fått namnet Fabian, og har hittil bæsja ein del på golvet, og ete ein del brød.

Han har ikkje lyst til å ta livet av den, men korleis får ein fanga den? Vi har lest ein del på nettet men det er så ymse der ute. Han driver akkurat no og blokkerer utganger, slik at kjøkken/stove/bad/gang etc er avstengt.
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Fange villrotte

Post by Larm »

Det finnes feller som fanger dyr levende.
Eventuelt ha et rottebur med mat i og lukke det n¨år rotten har klatret inni
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: Fange villrotte

Post by renya »

Hmm... levandefeller er kanskje tingen. Han har ikkje bur og tviler på at han har lyst til å kjøpe seg eit for dette... Får tipse han om det :)

Han bekymrer seg for ting som:
Om det er ei damerotte som får unger
Om den ikkje får mat, kor lang tid tar det før den dør, bør han "mate den" sånn at den ikkje dør inni ein vegg osv
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

K Salas
Stjeler mat
Posts: 74
Joined: 07 Dec 2008, 01:53
Location: Oslo
Contact:

Re: Fange villrotte

Post by K Salas »

Jeg har hatt både rotter og mus farende rundt i huset til tider. Jeg har lykkes i å fange de ved å lage en hjemmelagd felle.

Dette er hva jeg har gjort:
Først har jeg stengt av alle rom og funnet ut hvor dyret er, deretter har jeg lagt ut bittelitt mat i en høy skål, en det ikke er så lett å komme ut av. Husk at ville rotter og mus er mye sprekere enn tamme. Skålen har stått over natten eller mens jeg ikke har vært hjemme. Ikke gi for mye mat, dyret må være sultent nok til å komme frem og ikke ha lagre på alle mulige hemlige steder. Dette har jeg latt pågå noen dager til dyret er vant til å finne mat på samme sted, og til jeg har en dag hvor jeg ikke skal opp tidlig morgenen etter. Da har jeg rigget meg til på kvelden med en god bok, dunkel belysning og en lang tråd som holder oppe en luke eller en gjennomsiktig plastboks som er strategisk plasert over matskålen. Gjennomsiktig slik at du skal se når dyret er på plass. Og så venter jeg.... lenge.... og enda lenger.... og til slutt har dyret krøpet opp i skålen, satt seg til å spise, og jeg har snappet i snoren og plastesken har smekket ned rundt stakkaren.

Pass deg så du ikke blir bitt, redde, ville rotter biter ganske hardt, tro meg.

Hey, presto! Så enkelt er det. Og så en masse tålmodighet selvsagt, det er ikke sikkert du lykkes på første forsøk, men det er langt bedre enn gift eller feller. Og det koster deg bare litt nattesøvn, noe som kan veies opp av spenningen det faktisk er å sitte og vente slik.
Charlie, Dita, Ilsa og Perleprinsen Valemon Høstlykke

Rottene mine, Rotteslottet
Hengekøyer jeg selger, Rottetopia
Museoppdrettet mitt, Mustopia

tronni
Stjeler mat
Posts: 61
Joined: 11 Jun 2008, 23:57
Location: sandnes
Contact:

Re: Fange villrotte

Post by tronni »

offtopic, men lar det seg gjør å temme villrotter?

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Fange villrotte

Post by Itchigo »

Jeg hvet ikke, men kansje hvis de er små :?:
Aurora

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Re: Fange villrotte

Post by heidiii »

tronni wrote:offtopic, men lar det seg gjør å temme villrotter?
For det første er det jo ulovlig å fange rotter for å holde dem fanget, men det er heller ikke veldig sannsynlig at de vil blir tamme. Det finnes noen eksempler, men brunrotta kan være utrolig aggressiv, og selv om de fanges små er det ikke veldig sannsynlig at de vil bli det vi kaller tamme. Og det er jo i grunnen veldig fint :rat:

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: Fange villrotte

Post by renya »

Oppdatering!

Rotta er fanga. :)

Han fant ut at den var på badet, og etter å ha utstyrt seg med tjukke bukser og arbeidsstøvlar fekk dei skremt kvarandre opp i kvar sitt hjørne, og rotta smatt inn i dusjkabinettet. Døra vart stengt, og han klarte derifrå å få lagt ein plastboks oppå, lirke lokk under, og dermed hadde han rotte-på-boks. Etter ein sykkeltur vart den slipt ut i frihet igjen. Eg venter på bilder. :)

Det var forøvrig ei Fiona og ikkje ein Fabian. :rottehode:
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Fange villrotte

Post by Larm »

Så flott :bravo:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Fange villrotte

Post by tantepose »

Da er hun nok langt vekke fra familien..... :shock:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Fange villrotte

Post by Larm »

Ja, men bedre enn å dø :)
Rotter er fantastisk flinke til å tilpasse seg, så kanskje hun møter en attraktiv herremann på skogstur ;)
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Morgaine
Sofaspiser
Posts: 189
Joined: 19 Jun 2008, 23:55
Location: Bergen

Re: Fange villrotte

Post by Morgaine »

Hehehehe..ser for meg en versjon av eventyret om musa fra landet som skulle besøke by musa bare her omvendt. Ei fin lita by rotte som kommer ut og blir forfjamset over sine landlige fettere :P

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Re: Fange villrotte

Post by Christi »

Ang temming av villrotter: Det går an! Da jeg var ute og luftet mine rotter, møtte jeg på en eldre mann som sa at han hadde hatt rotte da han var ungdom; da hadde han funnet et rottebol og tatt en av ungene og fostret den opp. - "Den beit fælt så je' tok på meg arbeidshandsker, men etterhvert ble den så rolig og tam, så!". Jeg har også lest artikler om lignende andre steder. Dessuten jobber jeg med en som har temmet alt fra elefantsel til jerv og gaupe, han mener at omtrent alt kan temmes, så lenge man begynner tidlig og kan litt om dyreatferd.
Jeg vet ikke hvor "ulovlig" det er å fange en villrotte og ta den innomhus, selv om det finnes lovverk som forbyr det tviler jeg på at det er noen som kommer til å håndheve loven, dvs arrestere deg for å ha en villrotte i bur ;).
- Misforstå meg rett, jeg synes ville dyr skal forbli ville, men at begrunnelsen for at man lar være å fange en vill rotte burde være på grunn av egen moral, ikke fordi du er redd for å bli straffet.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Re: Fange villrotte

Post by Elisabeth »

Jeg er litt usikker på om en vill rotte har et bedre liv i det fri, eller hvis den får oppfyllt sine behov i fangenskap. Dette fordi livet ute i det fri er fryktelig hardt for rottene.
Men jeg har ingen tvil om at en rotte vil nok være temmelig forskremt og definitivt ha det mindre bra en lang stund hvis den blir fanget. Det kan godt være at man kan temme en rotte hvis man tar den når den er bitteliten, men da må man jo ta den fra moren, og det er ikke riktig. I tillegg så er det over 100 års skille mellom tamrotter og villrotter, der tamrottene har blitt avlet på etter dem som er mest håndterbare, mens de ville rottene har formert seg etter naturlig utvalg, noe som vil si at de som er tøffe nok, samtidig som de er redde nok for rovdyr, overlever og får flest barn. Hvis man fanger en voksen villrotte, vil nok den, i hvert fall i lang tid, være veldig redd og føle seg fanget og trengt opp i et hjørne konstant. I tillegg så vil de være mye mer tilbøyelige til å være aggressive.
Jeg har lest en bok om noen som oppdro en ulv hjemme, nesten som en hund. Denne var vannvittig mye mer skeptisk og redd enn en hundevalp ville vært. Jeg tror den ble levert et sted da den ble stor, men den var fryktelig signalvar, og en lang stund til å begynne med, vettskremt for alt og alle.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

K Salas
Stjeler mat
Posts: 74
Joined: 07 Dec 2008, 01:53
Location: Oslo
Contact:

Re: Fange villrotte

Post by K Salas »

Så bra at det endte godt. Håper endelig hun får et bra liv på landet. :)

Du kan temme en villrotte, og det beste er å starte mens den er ung og fostre den opp som tidligere nevnt. En vill rotte vil nok ikke bli tam på samme måte som våre tamrotter. Jeg har fostret opp musunger som moren har forlatt og pleiet skadede mus som katten har dratt inn, og de har blitt forholdsvis tamme. Det krever mye, både tålmodighet og tid, men til gjengjeld får man jo masse tilbake også.

Men så er det moralen i dette da. Ville rotter er ville rotter, skal vi fange de og temme de? Eller holde oss til koserottene vi allerede har? Loven sier nei, men som vi vet blir villrotter ikke sett på med blide øyne av de fleste, de er skadedyr, og å ha en vill rotte i fangenskap vil i beste tilfelle fremkalle et "Æsj!" hos de fleste. Først og fremst bør du tenke på rottas ve og vel. Hvor vil den ha det best? Ute i det fri, eller i fangenskap?
Charlie, Dita, Ilsa og Perleprinsen Valemon Høstlykke

Rottene mine, Rotteslottet
Hengekøyer jeg selger, Rottetopia
Museoppdrettet mitt, Mustopia

Post Reply