TAM/Tropenhagen kjøper fra privatepersoner?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

TAM/Tropenhagen kjøper fra privatepersoner?

Post by Rubisco »

Var innom TAM Dikeveien i dag og fant 3 UTROLIG vennlige unger som kom rett til vinduet og brukte masse tid til å slikke på fingerene mine og stelle neglene. På lappen stod det at de var fra "private" personer. Er visst en 2barnsmor som kommer inn noen ganger og selger dem rotteunger. De har ingen annen kontaktinformasjon og vet heller ikke navnet hennes (påstår de). Noen andre som syntes dette var litt mistenkelig? INGEN kontaktinformsjon? Visste ikke engang at de kjøpte fra andre kilder enn Imazo.

Image

Image

Er ikke de søte? :boing: :boing: :boing:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: TAM/Tropenhagen kjøper fra privatepersoner?

Post by tantepose »

Kunder har vel ingen rett til opplysninger om leverandør om denne ikke vil det.
Ungene er veldig søte. :kisses:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: TAM/Tropenhagen kjøper fra privatepersoner?

Post by wollf »

mange vil ikke si hvem de får rotteunger fra pga leverandør ikke vil det.
hvor bor du? hvilken butikk var dette?

uansett så har det vært spekulasjoner i om imazoo tar fra private oppdrettere innimellom, men det er da snakk om spesielle farger og slik. ikke vanlig agouti og black

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: TAM/Tropenhagen kjøper fra privatepersoner?

Post by Rubisco »

Rubisco wrote: TAM Dikeveien
Dikeveien, Fredrikstad :D

anni83
Stjeler mat
Posts: 75
Joined: 28 Apr 2012, 17:51
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: TAM/Tropenhagen kjøper fra privatepersoner?

Post by anni83 »

Sukk..det var da noen alldeles deilige unger...åååå, ligner veldig på de to guttene jeg hadde :angel: :angel:

Du kan jo prøve og be de pent om og være ærlige, med tanke på hvor de kommer fra osv...kan jo hende det hjelper..du kan jo si at du bare er veldig nyskjerrig på de. De fleste normale folk skjønner vel såpass..makan... :klaskepanne:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: TAM/Tropenhagen kjøper fra privatepersoner?

Post by Matmor »

Dyrebutikker er ikke forpliktet hverken til å holde rede på hvor de får smågnagere fra, eller til å kjøpe dem fra en spesiell kilde. Dessuten hender det antagelig at
*dyrebutikken ikke vil kundene skal vite hvor rottene kommer fra for å få lov til å selge dyrene selv, i stedet for at kunden skal gå direkte til oppdretter
*oppdretter faktisk ikke vil bli kontaktet

Butikken har full rett til å nekte deg informasjonen. Det er ikke noe å mase med hvis de ikke vil si noe.
FOR 1985-01-10 nr 17: Forskrift om velferd for dyr ved ervervsmessig omsetning:

Code: Select all

Dyrehelsemessige betingelser for omsetning

       Ansvarlig leder plikter å forsikre seg om at de dyra han omsetter, ikke kommer fra besetning som det er forbudt å selge slike dyr fra pga. smittsom dyresjukdom eller mistanke om slik sjukdom.

       Han plikter å føre fortegnelse over sin virksomhet slik at han kan gjøre rede for hvor det enkelte dyr kommer fra og hvem det er solgt til. Disse fortegnelsene skal på anmodning legges fram for Mattilsynet eller dyrevernnemnd.

       Plikten til å føre fortegnelse over solgte dyr gjelder ikke for gnagere, kaniner, stuefugler og fisk. 

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: TAM/Tropenhagen kjøper fra privatepersoner?

Post by wollf »

:liker:

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: TAM/Tropenhagen kjøper fra privatepersoner?

Post by sanca »

Skjønner at du liker matmors innlegg, wollf. Men egentlig er det jo trist at reglene er sånn. Jeg mener ikke at kunder skal ha rett på å få vite opphavet til alle dyra, men ethvert dyr burde vært registrert i dyrebutikken, og dokumentasjon skulle vært mulig å legge fram for mattilsynet på hver eneste hamster, kanin og rotte... :sorry: :worry:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: TAM/Tropenhagen kjøper fra privatepersoner?

Post by wollf »

Jeg vil tro at de har noe opplysninger å gi mattilsynet om de spør. Tropehagen får egentlig ikke lov å ta imot dyr utenfor tropeinporten, men det blir gjort. Jeg synes at mange krever litt mye av dyrebutikkene. Mye skulle vært forandret på og det mener også mange ansatte. Men det er nok desverre ikke opp til dem. Nzb medlemmer er egentlig pliktige til å selge dyr på kontrakt, selv om de fleste driter i det da det blir for mye jobb:-( men det viser i alle fall til en utvikling, også det at dyrebutikker velger å ikke ta inn dyr pga sykdom og at de ikke får det i trenger ved et lenger butikkopphold. Problemet er at butikkene tar avstand til imazoo og velger heller å ta imot fra ukritiske avlere, noe jeg mener ofte er værre

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: TAM/Tropenhagen kjøper fra privatepersoner?

Post by sanca »

Enig i at det egentlig er bedre fra imazoo enn fra ukritisk avl. Men akkurat det med å kunne dokumentere alle dyrs opphav (overfor myndighetene, ikke overfor kunder) synes jeg ikke hadde vært for mye forlangt av en dyrebutikk. Andre butikker må vel kunne dokumentere hvor alle varene kommer fra? Det er jo viktig f eks i forhold til ulovlig import, omsetning av tyvgods, hvitvasking av penger, momsregnskap osv Jeg har ikke greie på butikkdrift, men jeg undrer på hvordan man fører det i regnskapet hvis man kjøper 8 rotteunger fra en privatperson...
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: TAM/Tropenhagen kjøper fra privatepersoner?

Post by torasrotter »

Dyrebutikker må kunne fremlegge hvor dyrene kommer fra til mattilsynet, men de er ikke forpliktet til å opplyse det til kundene.. :crazy: Men som det står i matmors sitat, så gjelder ikke denne "forpliktelsen" ovenfor mattilsynet når det er snakk om gnagere, kaniner, fugler eller fisk.. Og det er vell det eneste man selger i Norske dyrebutikker, bortstett fra insekter. Så hva er det da meningen at de skal føre oversikt over :hmmm:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: TAM/Tropenhagen kjøper fra privatepersoner?

Post by wollf »

de har altid kontakt info til selger. aldri vært borti noe annet, men de er selvsagt ikke interessert i å gi denne videre. enten for at du skal gå til oppdretter å kjøpe eller som mange har vært borti kunder som ringer leverandører og kjefter for at de leverer til dyrebutikk

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: TAM/Tropenhagen kjøper fra privatepersoner?

Post by Matmor »

Jeg synes selv det er helt villt at butikkene ikke har ansvar for å ha et arkiv for leverandører av dyr, uansett dyreslag. Skulle det oppstå sykdomsproblemer slik at Mattilsynet hadde ønske om å spore dyrene ville lovverket gjøre det meget vanskelig. En del av oss er jo opptatt av om appelsinene kommer fra land X eller Y, og om klærne er sydd av underbetalte jenter i Bangladesh, og om hvilke matvarer som kommer fra hvilke gårder (så man blant annet kan vite hvor langt varene har reist) så interessen for å vite hvor varene kommer fra gjelder ikke bare kjæledyr.

Men hvis de ansatte ikke vil si noe, er det altså veldig lite man kan gjøre annet enn å eventuellt skrive et brev hvor man klager over at mangelen på informasjon om hvor rottene kommer fra, både fordi man som forbruker ønsker å vite hva slags forhold de er blitt oppdrettet under, og av hensyn til mulighet for smitteoppsporing. Men dette brevet bør heller gå til kjeden enn til den lokale butikken, tenker jeg.

Det som er dillemmaet er at selger kanskje nettopp ikke ønsker å bli kontaktet av kunder. Hvis jeg kjøpte rotter av noen som ikke ønsket at jeg skulle gi andre deres navn og adresse, eller solgte til noen som ikke ønsket å bli kontaktet av andre kjøpere, ville jeg vært ganske råtten hvis jeg gav ut vedkommendes kontaktopplysninger til andre. :twistedevil: Folk har forskjellig behov for å være private og ukjente.

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: TAM/Tropenhagen kjøper fra privatepersoner?

Post by Rubisco »

wollf wrote: ta imot fra ukritiske avlere
Er ikke Imazo ukritisk også?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: TAM/Tropenhagen kjøper fra privatepersoner?

Post by wollf »

jo, men på et annet nivå
uktitiske dyrebutikk avlere avler ofte på imazoorotter, unge rotter, noen ganger slektninger, mange kull på en hunne, osv... med andre ord er de ikke bedre enn imazoo.
jeg skal forklare det bedre da jeg ikke nettopp har våknet fra sofaluren :giggle:

Post Reply