Rotter ute i det fri ;)

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

utmeldt

Re: Rotter ute i det fri ;)

Post by utmeldt »

Jeg vil tro at de ville rottene som får LVI dør ganske raskt, er ikke sikkert de rekker å få formere seg engang... Naturlig utvalg kommer inn her, eller naturlig seleksjon som det også kalles :cheerful:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotter ute i det fri ;)

Post by wollf »

jeg er uenig :crazybonk:
de trenger ikke bli mer enn 3 mnd egentlig. men du har delvis rett også. men de får sykdommer de også, det er ikke bare de sterkeste som overlever lenge nok til å få avkom

utmeldt

Re: Rotter ute i det fri ;)

Post by utmeldt »

hehe ikke vet jeg, jeg er langt ifra ekspert på natur og naturlig seleksjon. Det høres mest sansynlig ut for min del da at de fleste av de svakeste dør og de sterkeste lever videre og formerer seg og får sterkt avkom, såklart med noen svake inimellom, men slik er det altid :cheer:

Slik er det formulert på Wiki, kansje du skjønner hvor jeg vil hen:

Naturlig seleksjon (eller det naturlige utvalg) er en viktig faktor som er ansvarlig for evolusjon. Dette skjer ved at de best tilpassede individene innen en populasjon til enhver tid har en større sjanse for å etterlate seg nye avkom enn et gjennomsnittlig individ. Resultatet av en slik seleksjonsprosess er tilpasninger i arten.

Nå er jeg sterk i min tro på Darwin da, så kan bunne i det også min tankegang ang villrottene :nottelling:

hehe men de får nok sykdommer de også, men jeg vil tro at de bukker under mye raskere pga det siden de ikke har tilgang til et menneske som gir dem AB :grin:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotter ute i det fri ;)

Post by wollf »

jeg har stor kunnskap om darwin, lest mye fra hans bøker.

men det betyr ikke bare at den sterkeste overlever sykdom. men den sterkeste hannen får rett til å parre seg feks.
det er jo litt av begge om du skjønner, men i rotteverden så er det den hannen som klarer å holde følge med hunnen som får rett til å parre seg. slik sørger hunnen for at den beste og sterkeste hannen kan gi henne de beste genene til hennes barn. vi skal se en film om dette på fredag.
i naturen ville nok mika død, hun var ikke sterk nok til å bære frem et kull på egenhånd, mens feks ion ville klart seg utmerket og kanskje fått opp til flere kull.

jeg tenker bare at en tamrotte tenger ikke bli 2 år, den kan fint leve 8-9 mnd og ha gjort en stor nytte for seg.
de fleste lever ikke lenger et enn år i villtilstand, mens vi vil jo gjerne at de skal leve litt mer;)

utmeldt

Re: Rotter ute i det fri ;)

Post by utmeldt »

:liker:

anni83
Stjeler mat
Posts: 75
Joined: 28 Apr 2012, 17:51
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rotter ute i det fri ;)

Post by anni83 »

Takk for fine svar Anniken og Wollf :cheerful:

Post Reply