Tropehagen Zoo

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Tropehagen Zoo

Post by Eirorinon »

Hvorfor ikke opprette en tråd der vi kan skrive om opplevelser, observasjoner osv fra Tropehagen zoo-butikkene? Jeg har ikke funnet en slik tråd noe annet sted, og det er jo en stor kjede, så det kan være greit med en slik tråd.

Selv er jeg sjokkert over hvor elendig forholdene er for dyrene som holder til på tropehagen zoo på kjøpesenteret City Syd i trondheim, samt mangelen på kompetanse. Kaninene har KNØTTLITEN pass å røre seg på, og de fleste dyrene plasseres i bittesmå "skuffer". Nå nylig var jeg innom bare for å se, og fikk øye på en stakkars rotte som var blitt igjen helt alene i den ene skuffa. I buret var kun et lite trehus, en drikkeflaske og en matskål (+ noe burstrø). Før jeg visste hvor mange som var inni huset (hun turte jo ikke komme ut), spurte jeg en av de ansatte om det kun var én rotte inni der. "Ja, men nå har vi fått masse rotteunger!" er det første hun sier. Hva med å fokusere på å få solgt den som faktisk trenger det mest og som jeg er opptatt av? Nei, ok. Greit nok. Jeg spurte en annen ansatt om jeg kunne få hilse på rotta. Jada, bare å åpne og hilse på, fikk jeg beskjed om. Jeg og min daværende kjæreste åpnet forsiktig, men den stakkars rotta var så redd at hun turte nesten ikke puste. Vi var derfor skeptiske til å ta henne ut, da ingen av oss visste hvordan hun ville reagere. Dermed spurte vi om hun kunne ta henne ut. Hun turte ikke det uten videre... Hun hentet en hanske, og ikke engang da klarte hun å få henne ut. Det sier litt om hvor mye de håndterer dyrene sine! Kjæresten min overtok, og fikk ut rottejenta. Hun var supersnill selv om hun var livredd. Jeg bestemte meg tvert jeg fikk holde henne for at hun skulle bli med meg hjem. Den ene ansatte kom med en pappeske til meg - MED HØY OPPI! Jeg sa tvert ifra om at hun måtte fjerne høyet da det ikke er bra for de følsomme luftveiene til rottene. I stedet for å unnskylde seg og faktisk være glad for at jeg sa ifra, virket hun bare fornærmet. Hun fjernet høyet uten å si omtrent noe som helst. Vi satt rotta oppi pappeska (ingen av oss hadde genser på som vi kunne ha henne i. Det ville vi jo mye heller gjort!) og hun løftet eska til butikkassa. Så begynte hun å slå hull i eska med en penn - med rotta oppi! Hva faen er det med folk?! Er så mektig lei av at folk som verken bryr seg om dyr eller har peiling skal jobbe med dyr! Ah! Dessuten har rottene mine fått lus nå, og det er nok også blitt dratt med fra dyrebutikken vil jeg tro. Jeg har ringt og gitt beskjed om det, og de sa i alle fall takk for at jeg sa ifra. Det skulle bare mangle! Jeg er LEI!

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Tropehagen Zoo

Post by Woodgirl »

Vi kunne godt hatt en dyrebutikktråd der man forteller om gode eller dårlige erfaringer.
Men,jeg er redd for at den ville blitt full av dårlige erfaringer. Det hjelper lite å syte og klage om erfaringer når man ikke gjør noe aktivt for å prøve å bedre forholdene til rotter i dyrebutikker.
Dette er noe NTF absolutt burde sette igang og gjøre noe AKTIVT for å bedre forholdene i dyrebutikker.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Tropehagen Zoo

Post by Eirorinon »

Enig med deg. Men når vi er flere med dårlige erfaringer, er det kanskje også enklere å få gjort noe med det :cheerful:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Tropehagen Zoo

Post by Niana »

I dag var jeg innom Tropehagen Zoo på Mortensrus, og jeg må si jeg ble positivt overrasket. Først ble jeg overrasket over at de faktisk selger rottehus i plast (som jeg ikke finner noe sted i ski :P) og hadde jeg visst det kunne jeg jo kjøpt der der i steden for å bestille fra luxshoppen, som jeg gjorde sist uke og ikke har fått enda :P
Men anywho:
Jeg ble positivt overrasket over dyreholdet der. Alle burene hadde kvister fra trær så dyrene fikk noe å gnage på og undersøke. Alle gnagerburene hadde wood bedding, fine hus til å gjemme seg i og avispapir til å fylle husene med. Husene var også bakerst i buret, så dyrene fikk "privatliv". Burene var også greit store, selv om de var i samme "skuffstil" som trådstarter også nevnte, de til hamster og mus kunne nok vært større, men de til rotter var nesten dobbelt så store som jeg er vant til se. De hadde glassbunn, men gitter lengere opp for ventilasjon og evt festing av utstyr. Alle dyrene lå og sov når jeg var innom, så jeg fikk ikke sett tilstanden deres, men jeg kan ikke se for meg at den er så ille tatt i betraktning at de bor i dyrebutikk.

Eneste jeg ikke likte er at det bor permanent en pappegøye i butikken, synes litt synd på han. Kan jo hende noen tar han med seg hjem om natten, men jeg tror egentlig ikke det.

Men kjekt med noen positive erfaringer i forhold til dyrebutikk, kan tenke meg at han som jobbet der bryr seg om dyrene, etter som det å gå ut og hygge kvister til dyrene ikke er standar for de fleste dyrebutikker (desverre).
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Tropehagen Zoo

Post by Eirorinon »

Så bra! Godnyheter liker vi :)

maggy
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 17 Nov 2011, 23:44

Re: Tropehagen Zoo

Post by maggy »

Eg og kunne tenkt meg en slik tråd :)

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Tropehagen Zoo

Post by WillyWonka »

Jeg var innom Dyregod zoo i Oslo. Jeg likte egentlig den dyrebutikken. Jeg trengte ikke hjelp da jeg visste hva jeg skulle ha, men hørtes ut som at han som var ute i butikken hadde gode kunnskaper.
Var to stykker som var på jobb. En jeg tror var sjefen + en ung mann ute i butikken.
Kundene spurte mye om både rotter og marsvin og han kunne svare på mye. Den informasjonen han kom med hørtes også rett ut med tanke på de kunnskapene jeg kan om marsvin og det jeg har lært om rotter. Hadde også gode kunnskaper om de ulike fuglerasene.
Det han ikke kunne svare på tilbød han seg og hente sjefen som han da mente kunne svare bedre på spørsmål enn det han selv kunne :)

I tillegg var burene rene. Både spon, burene og de tingene inne i burene var rent. Dyrene var skilt av etter kjønn (noe som ikke er tilfelle i alle dyrebutikkene). Riktignok var det glassbur som er begrenset med størrelser, men de hadde slått sammen to og to glassbur og det var innredet med hinderløyper og stiger osv :) Rene og fine vannflasker. pinner og andre kvister i de fleste burene.
Dyrene så friske og akrive ut.
Glassburene sto slik at man kunne se på dem, men så måtte du inn en dør for å nå glassburene som var lengre inn (noe som minner om midttun zoo åsane, for dere som har vært der). Det var beskjed på alle burene at det ikke var tillatt og banke på glassene for å unngå at dyrene ble mer stresset enn nødvendig.
Jeg fikk lov å gå inn å se på rottene, og de fantes ikke redde i det hele tatt. :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Tropehagen Zoo

Post by Eirorinon »

Hadde de spon i rotteburene?

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Tropehagen Zoo

Post by WillyWonka »

ikke spon, men sånn der tre flis ting.. husker ikke hva det heter, men sånne grove som ikke støver eller lukter.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Tropehagen Zoo

Post by Eirorinon »

Skjønner :) Godt å høre at det finnes butikker der ute hvor dyrene lever under gode forhold :D

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Tropehagen Zoo

Post by WillyWonka »

Ja. jeg ga dem ros for dette, og de sier at de tjener på dette. Det at de har en ryddig og ren butikk, samt oppdaterte medarbeidere gir bedre leveforhold til dyrene, mindre skvettne dyr som kan få gode hjem og mer fornøyde kunder. Fornøyde kunder er den meste reklamen som fins.
og siden de sto selvstendig (eller ka det no va han sa) så kunne de også ta seg råd til å holde alt ved like. :)
Positivt overasket.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Tropehagen Zoo

Post by Eirorinon »

Kjempebra :cheerful:

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Tropehagen Zoo

Post by Ida.K »

Var der nylig fordi veinnen min skulle kjøpe ei lita hanrotte. Tydeligvus hadde en av hannene hvert løs i butikken hele natten. Og når de hadde kommet inn dagen før hadde de ikke merket at rotteungen var borte. Ungen lå fortsatt i buret, .. død. De hadde bare lagt den inn igjen i buret på morgenen og vi var der omtrent kl.3 ! Burde ikke ha tatt en titt på den, eller tatt den med til en vetrinær, fått den avlivet p.g.a skadene. I stedet for å ha latt den lide i mange timer... ?

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Tropehagen Zoo

Post by Ida.K »

PS - i øftfoldhallen var det !

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Tropehagen Zoo

Post by Eirorinon »

Helt for jævlig! :trist2:

Post Reply