Veterinær besøk.

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Veterinær besøk.

Post by Lillelunde »

Jeg har gått til samme veterninær hver gang jeg har hatt rotter, og nå vurderer jeg sterkt og slutte å gå til den veterinæren. Jeg har aldri tatt med rottene hjem igjen etter de har blitt avlivet, da jeg syntes at det er for trist når jeg har sterke bånd til rotten.
For en ukes tid siden finn jeg vite at dyreklinikken kaster de døde dyrene i båsset, når han lovet meg dyrt og helligt at han måtte sende de til krematoriet.
Er ikke dette ubehageligt? Kjæledyrene mine som jeg har hatt i over 2 år har bare blitt behandlet som boss og kastet i bossdunken?
Syntes dere at jeg skal gå noe nærmere med dette? I mine øyne kunne dette vært ulovlig. :sneak:

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Veterinær besøk.

Post by Radney »

Dette høres ikke bra ut. Hvor i landet bor du og hvilken dyreklinikk er dette?
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

MissGuardian

Re: Veterinær besøk.

Post by MissGuardian »

Jeg hadde definitivt ikke funnet meg i noe sånt..
Når jeg fikk min forrige avlivet(jeg tok han med hjem), så pakket hun han fint inn i sånn operasjonspledd ting, for at han skulle være "varm" og la han fint i en pappeske..

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Veterinær besøk.

Post by Tifa »

Nei, huff a meg... Tror jeg hadde sluttet å gå dit da ja =/ Har hørt skremmende ting om Vet. Høgskolen her i Oslo, så dit går jeg ALDRI igjen. Hvertfall ikke når jeg vet at det blir siste turen.
Rotteløs :trist:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Veterinær besøk.

Post by wollf »

er det en sikker kilde du har hørt det fra? om de tar ekstra penger for å kremere rotta så er de pliktig til å gjøre det. men ellers vet jeg de har en slags kontainer lignende ting som de legger døde dyr i, som da blir videresendt til krematoriet. flere dyr blir kremert samtidig.
for det er ikke lov å kaste kadaver i vanlig søppel:)

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Veterinær besøk.

Post by Lillelunde »

Det er på Sola i Rogaland, heter noe med Sola dyreklinikk.. Var en venninne av meg som jobbet her en stund til hun så dette.
Det var et helt vanlig boss hun så dette i, og jeg ble jo helt sjokkert..
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Veterinær besøk.

Post by rattie19 »

Sola?! :o Bor her jeg! Kan det være den på Soma, "Dyredoktoren"? Please say no, da jeg hadde rotte for et par år tilbake, dro jeg der for å avlive ei jente med jursvulst (hadde henne bare ei uke så la jeg merke til den)..
Thea og Prikken <3

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Veterinær besøk.

Post by Larm »

Hvorfor avlive grunnet jursvulst? :huh: :huh:
Jeg overtok Josefine igjen i desember i fjor. Hun skulle avlives grunnet jursvulst. Vi opererte denne vekk i januar og hun lever fremdeles. På fredag blir hun 2 år og 8 mnd :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Veterinær besøk.

Post by wollf »

økonomi? synes det er en god grunn jeg... selvfølgelig skal man tenke på dyret, men om rotta er gammel, svulsen er stor og til plage og det koster 2500 for å fjerne den så skjønner jeg at folk velger det

Kesia
Gnager på ledninger
Posts: 117
Joined: 10 Sep 2009, 15:41
Kjønn: Kvinne
Location: drammen
Contact:

Re: Veterinær besøk.

Post by Kesia »

Lillelunde wrote:Jeg har gått til samme veterninær hver gang jeg har hatt rotter, og nå vurderer jeg sterkt og slutte å gå til den veterinæren. Jeg har aldri tatt med rottene hjem igjen etter de har blitt avlivet, da jeg syntes at det er for trist når jeg har sterke bånd til rotten.
For en ukes tid siden finn jeg vite at dyreklinikken kaster de døde dyrene i båsset, når han lovet meg dyrt og helligt at han måtte sende de til krematoriet.
Er ikke dette ubehageligt? Kjæledyrene mine som jeg har hatt i over 2 år har bare blitt behandlet som boss og kastet i bossdunken?
Syntes dere at jeg skal gå noe nærmere med dette? I mine øyne kunne dette vært ulovlig. :sneak:
Kan veterinæren noe om rotter og dens helse i det hele tatt? For meg så høres det egentlig ut som at veterinæren ikke har gitt deg informasjon o.l om hva de gjør med dyrene etter avliving osv.. Det er ikke alle dyrleger som er flinke med gnagere, det vet jeg!
Hvil i fred min lille Vetle. (født 16/8-2009 og sovnet stille inn 16/12-2011)
Du vil alltid ha plass i mitt hjerte og i mine minner.

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Veterinær besøk.

Post by rattie19 »

Jursvulst ja. Det var ikke en som vokste under huden, men de som hadde rotta før meg, var tydeligvis ikke så gla i henne, for den hadde vokst ut gjennom livmora/underlivet. En svææææær greie, som hun klorte på slik at det blødde overalt i buret. Jeg lot henne være de første dagene, og hun var så tilbaketruffet inni huset at jeg så ingenting før dag 5 eller noe slikt. Ringte dyrlegen samme dag og fikk henne avlivet. Påpeke at jeg ikke hadde mye peil på rotter på den tida, jeg var ung og dum, og er idag veldig skeptisk til småkidz som får hamster til jul! :trist:
Thea og Prikken <3

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Veterinær besøk.

Post by Lillelunde »

rattie19 wrote:Sola?! :o Bor her jeg! Kan det være den på Soma, "Dyredoktoren"? Please say no, da jeg hadde rotte for et par år tilbake, dro jeg der for å avlive ei jente med jursvulst (hadde henne bare ei uke så la jeg merke til den)..

Jepp.. Er den på soma, venninnen min ble fortalt at hun skulle kaste noe papir i båsset, og da hun lukket opp lokket lå det to kaniner der med fult av makk.. det er så sykt uakseptabelt!
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Veterinær besøk.

Post by Lillelunde »

Kesia wrote:
Lillelunde wrote:Jeg har gått til samme veterninær hver gang jeg har hatt rotter, og nå vurderer jeg sterkt og slutte å gå til den veterinæren. Jeg har aldri tatt med rottene hjem igjen etter de har blitt avlivet, da jeg syntes at det er for trist når jeg har sterke bånd til rotten.
For en ukes tid siden finn jeg vite at dyreklinikken kaster de døde dyrene i båsset, når han lovet meg dyrt og helligt at han måtte sende de til krematoriet.
Er ikke dette ubehageligt? Kjæledyrene mine som jeg har hatt i over 2 år har bare blitt behandlet som boss og kastet i bossdunken?
Syntes dere at jeg skal gå noe nærmere med dette? I mine øyne kunne dette vært ulovlig. :sneak:
Kan veterinæren noe om rotter og dens helse i det hele tatt? For meg så høres det egentlig ut som at veterinæren ikke har gitt deg informasjon o.l om hva de gjør med dyrene etter avliving osv.. Det er ikke alle dyrleger som er flinke med gnagere, det vet jeg!

første gang jeg dro til han da, fortalte han at han selv hadde hatt to rotter før, så han kunne nok en del om rotter.. Han er jo flink og sånt, men når jeg får vite at mine kjæreste dyr, som jeg har behandlet som mine egne unger blir kastet i et boss.. det liker jeg ikke. Han sa til meg at alle dyr som blir avlivet der blir lagt i et kjølerom der de er i noen par dager før de blir sendt til krematoriet..
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Veterinær besøk.

Post by Lillelunde »

Larm wrote:Hvorfor avlive grunnet jursvulst? :huh: :huh:
Jeg overtok Josefine igjen i desember i fjor. Hun skulle avlives grunnet jursvulst. Vi opererte denne vekk i januar og hun lever fremdeles. På fredag blir hun 2 år og 8 mnd :cheer:
Oi! jeg har måtte avlive alle mine rotter pga jursvults, hun ene hadde jursvults og svults i magen og lungene og da..
Hun elste hadde svultsen i over et år uten at den ble noe særlig stor, men når den ble for stor, avlivet jeg henne da hun var noen dager fra å fylle 3 år og 2 mnd.. :trist:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Veterinær besøk.

Post by rattie19 »

Lillelunde; Åherre. Det må være noe galt der da. Jeg likte dem, men minus var at de krevde 700 for avlivning av ei rotte. Stive priser, men nå som jeg vet at de hiver dyr rett i søpla... Nei, har ikke ord.
Thea og Prikken <3

Post Reply