Pon Dee Replay's Lise & Cat's Boble

Det gamle rottekullforumet, denne delen er nå låst.

Moderator: Moderatorer

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

ok.. Etter mye om og men har jeg nå endelig fått tilgang på nett :bravo:
Nyeste oppdateringer i kullet er: 6 Jenter og 5 Gutter.. De er alle fine og flotte, og det er en haug med headspots :bravo:
Det er nå masse bilder av de på hjemmesiden min, fordi jeg vet ikke hvordan jeg legger inn bilder her.. hvis det er noen som har lyst til å kopiere bildene mine å legge de inn her, så er de veldig vellkomne ;)
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

du laster de for eksempel opp på www.photobucket.com for så å lime inn img koden på hvert bilde inn i innlegget ditt.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Hvor er det du har fått vite at dine unger er chinchilla agouti, samt at boble er chinchilla? for sist jeg sjekket var han hverken chinchilla eller "vanlig" agouti. vet du at Chinchilla er et resessivt gen?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

oi, det var et litt røft formulert innlegg. Mener ikke noe slemt med det altså, jeg er bare nysgjerrig :)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

Hehe.. Skjønte det ;)
Det var Tine som eiger han som fortalte meg det.. Det var som jeg forsto det AnnBritt fra Cat's rotter som hadde kommet fram til det.. I stamtavlen hans står det: Han er verken Agouti eller Chinchilla, men noe mellom.. Har du noen tips for hvilken farge han er da? Hvis han hadde vert Chinchilla, ville ikke alle ungene blitt Chinchilla da? :? :)
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Nei fordi den ene delen av chinchilla er ressessivt, og den andre er semi dominant. Så da vil jeg tro uten å ha altfor stort kjennskap til chinchilla at boble er AA Ss(Ss for spotting genet) som ungene også ser ut til å ha fått på grunn av headspotts og interessante tegninger.

ressessivt betyr at for å få en chinchilla unge må begge foreldrene bære eller være den typen.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Kopiert fra tamrotten.dk sn farge beskrivelse om chinchilla:
Agouti med chinchilla spotting og modifiers. Den nøjagtige genetik bag chinchilla er ukendt, men det lader til at være et større spotting gen og en større modifier til at fjerne den gule pigmentering fra kropsfarven (nogle amerikanske avlere har foreslået ”S” for det semi-dominate spotting gen og fy for den recessive fading modifier, hvilket giver chinchillaen genotypen AA/Aa fyfySs). Rotterne som har spotting genet, men hvor fading genet ikke kommer til udtryk fremgår som kolde agoutier, med ikke helt den mængde gult som de burde have. Disse er ofte kaldt ”halv-chinchilla”.
Så du kan godt ha fått en eller fler "halv chinchilla" i kullet ditt men mest sannsynlig ingen riktige chinchilla.

Det er så vidt jeg vet bare 1 oppdretter som avler etter chinchilla og hun befinner seg i England.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

aha... Takk for hjelpen.. Men da skriver jeg det at de er ikke helt agouti, og ikke helt chinchilla, mn et sted midt imellom.. det med spot stemmer jo ganske bar iallefall ;)
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Ja men selv om de har spott trenger det ikke bety at de er "halv chinchilla" så ville lært litt mer om den genetikken før du farge bestemmer de som det.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Boble er chinchilla agouti, siger englænderne. De kan ikke helt blive enige om, om han er rigtig chinchilla eller halv-chinchilla. Det kan muligvis skyldes, at jeg ikke har noget særlig godt billede af hans farve. Men det ses ret godt på hans søn, Riko, som der også er et billede af på Tamrotten.dk. Dem, der har taget billedet af ham, har et noget bedre kamera end jeg har, og der er ingen tvivl om, at han er ved at få den sølvgrå farve der kendetegner chinchilla. Endvidere har Bobles datter, som er fawn, også chinchillating, men jeg aner ikke hvad den farve kaldes. Englænderne har en betegnelse for det, har jeg fået at vide, men jeg har ikke spurgt.
Men altså, der har været flere til at farvebestemme Boble til at have chinchillating, både ud fra billeder, men også folk, der har set ham live, så jeg har under alle omstændigheder ikke været ene om at farvebestemme ham ;)
At der kun er 1 avler i England, der bevidst avler efter chinchilla, betyder ikke, at det ikke kan dukke op i andre kuld også. De primære gener der skal til for at skabe chinchillating er high white og agoutibaserede farver og så det der gen, som ingen aner hvad er. Det vides ikke, om Boble rent faktisk har det gen, eller om han kun er agoutibaseret og high white, derfor bruges betegnelsen chinchilla agouti.
Det er ikke usandsynligt, at nogle af de agoutibaserede unger vil få samme farve, men det kan først ses meget senere, når engang de er flyttet hjemmefra. Jeg kunne ikke se det på hverken Boble eller hans unger, før et godt stykke tid efter, at de var flyttet til nye ejere. Boble, samt hans søn, står som agouti på stamtavlen, og datteren står så som fawn, men det er lidt misvisende, fordi de har skiftet farve sidenhen. Jeg har ligeledes haft et kuld på CampChaos Secret, der resulterede i 2 blazed blue agouti, der så senere viste sig også at få chinchillating, og blive squirrel.
Dvs. så længe der er high white forbundet med rotterne, så behøver der ikke nødvendigvis være chinchilla tidligere i den stamtavle vi kender, for at disse farver kan opstå.
Men den præcise forklaring på, hvorfor det opstår, ja, det er så det, der ikke rigtig er nogen der ved.
Hvis nogen af Bobles unger i det her kuld er chinchilla, så vil det som sagt først komme til udtryk, når de er flyttet, men det vil være nogen af de unger, der har high white aftegning, der bliver det.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Rotteforening
Stjeler mat
Posts: 46
Joined: 21 Jan 2008, 17:26
Location: kopervik

Post by Rotteforening »

ja da skulle jeg jo velge avlsnavn eller noe sånt til rottene den ene kan hete Angelina og den andre Crown Viktoria og den tredje Perfect og den fjerde sprinto. foresten så var det noen nydelige rottebebier helt herlige. nå sitter de og bara tar det helt med ro og utforsker livet i de nye buret.
etter den långe kjøreturen hjem. til å med vert på ferja. :thu:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

supert

Post by torasrotter »

Supert!
Da skal jeg sende deg kontrakten i posten..

Det er fortsatt 3 gutter ledige.. Flotte tegninger med bliss og headspot!! ;)
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

bilder

Post by torasrotter »

NOen bilder av guttejengen :P

Image

Image

Image

Image
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Åhjelpemeg så søøøøøøøøt! :spise:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

ååå :)
de små søte som jeg er så heldige å har her:)

er noen fine gutter du har fått :D
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

Locked