Hjelp rottekull!!

Det gamle rottekullforumet, denne delen er nå låst.

Moderator: Moderatorer

tina

Hjelp rottekull!!

Post by tina »

Hei hei..
Da har jeg endelig rota meg inn på dette forumet :)

Da har jeg fått 10 stk utrolig søte rottunger, MEN, mamma har slutte å die!! de små stakkarene har væskemangel.. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, jeg har gitt de vanlig lettmelk.. (vet ikke om det er fyfy eller om det ikke har noe å si) De får i seg litt og de er utrolig sultne! Har ikke noe lyst at de skal dø.. for de er jo så nyyyydelige.. det er 4 blå og 6 svarte...

Jeg ser godt på mor at det ikke er melk der i det hele tatt..

Så spørsmålet er.. HVA GJØR JEG?? :( noen som har tips råd?

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

etter det jeg har lært IKKE gi de vanlig melk!
heller kattemelk :) babygrøt får små unger osv. mere vet jeg desverre ikke :S
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Uff, jeg vet ikke helt hva du skal gjøre da jeg ikke har noen erfaring med det. Men håper virkelig det går bra!
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Hvor gamle er de?
Det er som ssilje sier bedre med kattemelk, helst geitemelk, morsmelk eller morsmelk-erstatning.
Gi med en liten pipette, eller bittelite tåteflaskesett.
Muligens må du stimulere de så de blir kvitt avfallsstoffene sine også - det kommer ann på hvor gamle de er.
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

tina

Post by tina »

De er rundt to uker gamle :O

Ok da skal jeg prøve med kattemelk i første omgang da jeg har 2 kattunger å :) som får litt :)

Huff huff.. kinkig situasjon!

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Uffda, det er svært vanskelig å oppfostre babyer som er under 2 uker. Har de åpnet øynene?
Noe av det viktigste er å få de til å bli kvitt giftige avfallsstoffer som de ikke er i stand til selv. Da må du stimulere de rundt bakenden både før og etter mating. Rottemor pleier å vaske de der for å stimulere, men det skal gå fint å gjøre det med en våt q-tips eller fuktig bomulls-dott. Stimulering er også fint etter mating, for å få igang sirkulasjonen. :)
De har vanskeligheter med å regulere kroppstemperaturen, så det er viktig at de har det varmt og godt i redet.

Blir det fullstendig krise, kan du høre med en lokal dyrebutikk el. om de har rottekull inne. Det pleier å gå bra å sette babyer inn til en annen mor med jevngamle unger.

Men igjen, det beste er å kjøpe morsmelk-erstatning, siden det ligner mer på rottemelk.

Lykke til!! :D
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

tina

Post by tina »

En av de har såvidt åpnet det ene øyet.. Skal prøve å stimulere de med engang :) så rett på butikken på mandag å kjøpe morsmelkerstatning!

takk for råd og veiledning:)

setter stor pris på det!

Skal holde dere oppdatert.

Randi
Betarotte
Posts: 431
Joined: 26 Feb 2006, 15:27
Location: Oslo
Contact:

Post by Randi »

Her er en link der du kanskje kan finne noen tips og i hvert fall håp om at dette kan gå bra!
http://www.chiriesrotterede.dk/Opflaskning.htm

Lykke til. :rottehode:

tina

Post by tina »

Takker så mye for linken!

Da er det bare å prøve! ;)

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Håper det går bra med alle de små nurkene :)
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Prøv soya morsmelk erstatning for menneske barn. om noen dager(hvis de lever så lenge) vil de begynne å prøve å spise selv. gi de da banan, kattunge våtfôr eller slikt noe i tilleg til morsmelkerstatningen.

tina

Post by tina »

Var å kjøpte morsmelkerstatning i dag, takk for søndags åpne butikker:) drikker godt, men fortsatt tynne å væskemangel:( men ser bedre ut! De fleste har åpnet øynene litt mere i dag!

Tenkte faktisk selv på kattunge bløtmat! :)

Er oppe for å gi de 10 små mat nå!

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Krysser fingrene og håper på det beste for de små. Det tar nok en liten stund å gjevne ut dehydreringen og underernæringen, men litt etter litt kan det nok gå. Lykke til ;)

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Nå venter vi bare på bilder :bravo:
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

tina

Post by tina »

Da har jeg en dårlig nyhet å en god nyhet!

Begynner med den dårlige nyheten, desverre døde 3 små søte, hvorav to svarte og en blå :cry: Den blå døde i hånda mi mens vi hadde "mat-tid" :cry: Virkelig synd med disse søøøte tre! Sov godt!

MEN... Vi har fått et til kull! Så nå ser jeg at den ene andre hunn rotta dier også disse rottungene.. jeg skal være behjelpelig med stell og mating slik at hun andre mammen ikke blir altfor sliten, og for at de små om kom i dag får i seg det de trenger fra mamma :) Men må si, det kullet kom akkurat i tide!!

Da skal jeg se om jeg får til å legge ut noen bilder etterhvert!

så får de nok gode hjem etterhvert som de begynner å spise selv!

Takker nok en gang for gode råd, tips og linker ;)
Godt å ha en plass man kan snakke sammen, veksle noen råd og hjelpe hverandre.

Locked