Annonser som følger avlsveiledningen

Post Reply
Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Annonser som følger avlsveiledningen

Post by Stine »

Hei!
Jeg kommer med et forslag med at det bør være regler på "kjøp/salg" og " Rottekull" for å legge ut annonse der om kull. Jeg synes at de som skal legge ut annonsen der må følge NTF`s avlsveiledning sånn at feks. hannen er minst 12 mndr. og 500 gr, og hunnen er 5-10 mndr ved sitt første kull og veier minst 300 gr. Både danske og svenske forum har det slik.
Tror kanskje det hadde vært en god ide, for å få folk til å føgle retningslinjene :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Enig. Kommer til å fremme et liknende forslag ved årsmøtet. Jeg tenker man burde dele hele kulltråden, slik at seriøs avl/planlagte kull (med langsiktige planer) etter veiledningen får sertifisering fra NTF til å annonseres, mens obs-kull eller kull som åpenbart mangler planlegging og ikke følger veiledningen (kortsiktige tilfeldige parringer uten lengere visjoner), annonseres for seg. På den måten kan kjøper velge på en bedre måte hva og hvem man skal kjøpe fra, samtidig som det vil være litt mer prestige i å jobbe med en god avl. Sikkre seg kan man aldri, men det er iallefall et ledd i å gjøre vurderingen enklere for kjøpere generellt, samt jobbe for å fremme gode normer for opdrettere. Samtidig som opdretterne også føler seg ivaretatt og får en viss fordel av å tilhøre et slikt forum hvor man setter kvalitet høyere en kvantitet.
Det er på NTF flere og flere som ikke følger veiledning, parrer tilfeldig uten for mye kunnskap og som ikke har langsiktige planer for det de driver med. Dette vil på sikt skade avlsarbeidet til de som ønsker å drive på en god måte. Og de som da til slutt taper på dette er rottene våre i form av unødige sykdommer og agrresjonsproblemer.
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

veldig god idé, men da må man kunne ha en aktiv kontakt person som deler disse parringene opp før de blir lagt ut. Hvordan skal man få delt de opp, hva skal en se etter og hvordan skal det gjøres uten at folk blir irriterte for at deres parringne havnet i "useriøs" gruppen?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Da må man få en aktiv debatt på NTF forum i første omgang, deretter konsultere de med lang erfaring i rotte avl/hold, og deretter må styret nedtegne et minimum av krav til de som skal annonsere under seriøs-tråden. Dette medfølger selfølgelig mer arbeid for styret sin del, men dog. Alternativet er å ha et avlsråd som behandler forespørslene og eventuellt godkjenner/sertifiserer de avlerne som man mener fyller kravene. At noen blir irriterte, det må man regne med, men i det store bildet og med tanke på avl og oppdrett i Norge, mener jeg det er en liten pris å betale. Dette sikrer både seriøse avlere og ikke minst kjøpere. :)
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Jeg synes også dette høres ut som en god ide, men da må man jo også ha et sted der f.eks obs kull og at man har kjøpt en gravid unge i dyrebutikk et sted!
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Ja, når man deler denne tråden, vil jo den andre delen da være for den type kull. Obs-kull hjemme, fra dyrebutikk, rotter uten stamtavle, koserotte en gangsparring o.s.v Der er det jo selger som bestemmer hva han/hun vil gi av informasjon på forumet.
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

kikky wrote:veldig god idé, men da må man kunne ha en aktiv kontakt person som deler disse parringene opp før de blir lagt ut. Hvordan skal man få delt de opp, hva skal en se etter og hvordan skal det gjøres uten at folk blir irriterte for at deres parringne havnet i "useriøs" gruppen?
Hvis det er klare regler på det som feks. alder og vekt kan de jo nesten ikke bli irriterte. Det er jo snakk om klare grenser!
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Vel når det kommer til slikt er det aldri helt klare regler og folk blir irriterte uansett :lol:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

:lol:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Pluss at sånn jeg har tolket ting over i tråden, så var det snakk om å kreve litt mer enn bare at rotten hadde riktig vekt og alder. Hvis poenget er å kunne gi litt ekstra cred til de avlerne som planlegger skikkelig og har bakgrunnsinfo og sånn, så mener jeg det skal mer til enn at f.eks. jeg hadde bestemt meg for å få unger på Oscar og Luna (som begge er i akseptabel alder, men har ikke veid Oscar enda)...
Jeg mener at det finnes mer enn to kategorier man kunne delt opp i, hvis man la til det som er uhell og det som ikke følger avlsveilednigens anbefalinger, så har man fortsatt dårlig gjennomtenkte parringer, eller parringer med ingen bakgrunnsinfo, og så har man forskjellige grader av godt planlagte kull med oppdrettesrotter og stamtavler og bakgrunnsinfo om helse og gemytt og hele pakken.

Men jeg synes det høres bra ut å kunne gjøre litt forskjel for å gjøre det lettere å vite hvor man finner unger som er skikkelig planlagt og ikke. Så lenge det fortsatt er plass for de andre, for uhell og rottejenter som kommer gravide fra dyrebutikken.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Camilla Ø »

Det er veldig godt å se nye forslag rundt dette emnet. Det er et vanskelig tema, og styret har diskutert mulige løsninger mange ganger uten å finne noe som alle kan samle seg rundt.
Kommer til å fremme et liknende forslag ved årsmøtet.
Kunne du tenke deg å sende dette inn på mail før årsmøte? Da kan vi få det opp på sakslisten, og så blir flere medlemmer informert om temaet og får muligheten til å komme med innspill og eventuelt sende inn sin stemme.

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Det skal jeg gjøre. Kommer til å sende inn alle forslag (om det blir så mange vet jeg ikke, men dog) i forkant, med potensielle løsninger, så alle får anledning til å delta i diskjusjonen. :)
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Man er da ikke usæriøs dersom man gjør unntak av avlsveledningen?
Interessangt med regler for en veiledning synes jeg... Blir mange som må forandre på hjemmesidene sine om det skulle dukke opp slike regler eller? Bare setter ting på spissen :smack:

Post Reply