* Foreningens vedtekter inneholder ikke tidsfrister for å annonsere årsmøtet eller for å levere inn saker. Jeg ønsker å komme med forslag til vedtektsendring for å bøte på dette. I sin essens kommer forslaget til å gå ut på at årsmøtet må annonseres på NTF's forum minimum en måned før det avholdes, og fristen for å levere inn saker minimum 7 dager før møtet.
Begrunnelsen for 7-dagersfristen for saker, er at hvis folk skal få forhåndsstemt må de kunne sende brev.
Begrunnelsen for 1 månedsfristen for avholdelse er at folk som reiser langveis fra skal ha anledning til å bestille biletter og ordne praktiske saker.
*Foreningens vedtekter inneholder ikke regler for hvorvidt forhåndsstemmer er tillatt. Siden vi er en landsdekkende forening hvor medlemsmassen ikke kan forventes å komme til årsmøtet ønsker jeg å fremme endringsforslag til vedtektene som slår fast at forhåndsstemmer er tillatt.
* Etter at jeg begynte å bruke NTF's forum for ca. 3 år siden har jeg lagt merke til at nettbutikken virker som en tung jobb. Mange har forsøkt å ta ansvar for den, men som regel har de ikke holdt ut mer enn noen måneder, og så har det blitt problemer igjen.
Jeg ønsker å stille forslag om å legge ned nettbutikken, fordi det virker som om den tar uforholdsmessig mye av styrets krefter. Slik jeg ser det er nettbutikken en hyggelig bonus, men den er ikke sentral i foreningens program:
fungere som samlingspunkt for eiere av tamrotter
- informere allmennheten om alle aspekter ved hold av rotter som kjæledyr
- gi råd om stell av rotter
- fremme et godt og fornuftig avlsarbeid blant oppdrettere av rotter
Restvarer kan selges på årsmøtet, rottefesten, eller ved hjelp av kjøp- og salg-tråder under forumet.
* Samtidig med forslag om at nettbutikken legges ned, foreslår jeg at styret opphever forbudet mot å selge varer som konkurerer med nettbutikken. Det har i lang tid vært en hvilende bestemmelse, fordi nettbutikken ikke har fungert.
* Jeg vil gjerne fremme forslag om avstemning over revidert avlsveiledning, og lurer på hvor teksten til det reviderte forslaget /de reviderte forslagene der hvor avlergruppen har vært uenig kan legges slik at foreningens medlemmer kan lese dem.
* Jeg vil gjerne fremme forslag om at styret straks åpner for annonsering for kull, med en del føringer, dersom dette ikke er skjedd før årsmøtet. Føringene er basert på arbeid i avlergruppen, initiert av styret. Jeg lurer også på hvor teksten til forslaget og føringene skal legges.
* Jeg vil gjerne fremme et miljøvennlig forslag om at Gnag får et elektronisk format, og legges på et område man må være medlem for å lese. Det er hyggelig med en papirutgave, men for min egen del vet jeg at jeg har klart å rote bort et par eksemplarer. Hvis jeg kunne ha lest dem på nett i stedet hadde jeg ikke trengt å ergre meg over det, og jeg ville hatt færre blader å miste andre ting mellom... Med elektronisk format har medlemsbladet mulighet til å vokse uten at det koster stort. For nye medlemmer er det også en stor bonus å få tilgang på tidligere nummer.