Så var vi i gang igjen da...

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
nelly
Stjeler mat
Posts: 57
Joined: 23 May 2008, 16:47
Location: Bergen

Så var vi i gang igjen da...

Post by nelly »

Vi har fått en aldeles nyyyydelig liten dumbohann som vi skal prøve å introdusere for alenerotta Speedy, og nå lurer jeg på et par ting:

Vi har drevet litt "luktutveksling" (Speedy har fått lukte på papir fra buret til dumboen og motsatt). Speedy er VEDIG interessert i lukta av dumboen og "støvsuger" papiret med nasen sin om og om igjen. Virker og som om han leter etter dumboen. Er dette et dårlig tegn? Kan det være at han er ute etter å ta dumboen?

Leste at den ideelle alderen for å introdusere små rotter var 6-10 uker. Dumboen er bare 5 uker, burde vi vente en uke eller to før vi lar dem møtes? Er litt redd for at Speedy skal skade det lille nurket, Speedy har vært alene siden han var liten og nå er han 5 mnd., kan det hende at han har vært alene for lenge?

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Jeg har en rotte hann som var rundt 2 år når han ble introdusert til babyene sine. Det gikk heldigvis veldig bra fordi han er den snilleste gutterotten jeg noensinne har vært borti. De fikk hilse på hverandre på nøytral grunn (sofaen) sammen med meg (siden jeg er "sjefsrotten" i flokken). Han ville ikke hilse på guttebabyene sine i det hele tatt. Jeg satt de da inn i samme bur, og han unngikk dem en stund. Nå er de beste venner :sol: , men det gikk en stund før de ble det. Pappaen brukte litt tid til å omstille seg til det å være en flokkrotte.
Det er vanskelig å si hvordan din rotte vil reagere, men det er positivt at han ikke er eldre enn 5 mnd. mine babyer er det nå, men de er digre :bravo: . Prøv å la de hilse på hverandre sammen med deg mange ganger før du setter de sammen. Du bør også vaske buret godt med grønnsepe for å fjerne alle lukter til den eldste. Sett så den yngste inn i buret først og la han være der en stund før du setter inn eldste mann. Du setter de selvfølgelig ikke sammen dersom de er aggressive mot hverandre når de går med deg.
Lykke til
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

sette dem sammen på et nøtralt sted og stå klar med håndkle eventuelt hansker hvis du er nervøs for at han skal ta babien.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Post Reply