TRENGER HJELP!!

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
Mohy

TRENGER HJELP!!

Post by Mohy »

Hei!
Er ny her.. har nettopp fått tak i ei bittelita rotte jente som skal være den nye venninen til Rotta mi Pippi..
Pippi har vært aleina mange mnd.. desverre :( så no var d på tide en rotte vennine... men Pippi virker så sint! har burene tett inntil hveandre så de kan få snuse på hverandre men pippi vil bare bite henne hvirker d som.. hun prøver å få tak i henne får å bite henne.. hun "freser" okså på den lille... tørr ikke å slippe de i lag... hva skal jeg gjøre??? :roll:

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

La dem fortsette å stå ved siden av hverandre en stund. Noe av oppførselen kan kanskje forklares med at Pippi ser på den nye rotten tett inntil buret som en inntrenger og en trussel, og det vil bedre seg når de får treffes på nøytral grunn (altså utenfor buret og på en plass som ingen av rottene ser på som "sitt" område). Når hun har vært alene ganske lenge, kan det hende hun trenger MYE tid på å venne seg til tanken på en artsfrende. Det finnes mange gode tips her på forumet om hvordan man kan lette introduksjonen av nye rotter; bruk søkefunksjonen og søk på "introduksjon" eller lignende. Et tips vi har forsøkt av og til, er å bytte om på papir, hammocker eller lignende mellom burene, slik at rottene blir vant med lukten av hverandre. Hvis du tør (og har hansker på deg) kan du forsøke å sette dem sammen på et nøytralt sted hvor de ikke kan stikke av og du lett kan få tak i dem. Hanskene er en forhåndsregel som sparer deg for ublide møter med uaktsomme rotteklør; det lærte jeg sist jeg forsøkte å introdusere to av hannene våre. Rottene vil ikke være aggressive mot deg, men i kampens hete kan de ta feil av hverandre og hendene dine (det er ikke for å skremme deg, det er bare et smart tips). Ta deg god tid og la rottene få bestemme tempoet. En annen ide kan være å la dem bytte bur; det har jeg forsøkt med kjempesuksess på to kaniner jeg hadde da jeg var yngre. Lykke til! ;)
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Mohy

Post by Mohy »

takk for tips... er litt redd når Pippi er så "sint" :evil: men trur oggså at pippi ser litt dårlig :shock: .. hun er jo så stoor å diger! i forskjell.. men når ska æ la de få møtes... fikk tak i den lille i går kveld.. hun er så søt æ dulle mye med hun så hun blir vant meg.. hun er så rolig å snill.. koser å slikker meg.. syns litt synd på hun som er vant til å ligge med 5 stykker plutselig er alene..
så d jeg lurer på nå er NÅR ska æ la ting sje...?

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Prøv deg litt frem, stol på dine instinkter. Litt slossing i forbindelse med introduksjonen må en bare regne med, men så lenge ingen av rottene blir bitt til blods, kan de få holde på. Avslutt hvis du føler deg utrygg på rottenes vegne.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Locked