biting versus aggresivitet?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
Renathe

Post by Renathe »

takk for hurtig svar :)
jg er enig med deg,julie.men det er ikke lett for det.
fant forresten masse sår på bakparten til fivel i stad.og
noa bet samboeren min i stad.han var redd så han er unnskyldt selv om jeg mener at tenner ikke skal brukes ved enhvr anledning.
om man kan bite når man ble redd så burde jonas og fivel bitt han for lenge siden.
så jeg må først få noa "snill"og så roe ned jonas og fivel og få de til å stole på han??
jeg vet ihvertfall nok til å se hva som foregår her og om jeg bestemmer meg for å gjøre kort affære så gjør jeg det.
fivel var veldig redd når jeg fikk han og pep hele tiden.men han har ALDRI bitt hverken meg eller jonas og aldri vist aggressive tendenser.
og han turte så vidt å se ut av huset sitt i starten.men jeg vil ikke gi opp!!
og syns hele situasjonen er lei for alle parter.
syns du denne oppførselen ovenfor jonas og fivel er akspetabel?
nå har jeg oppdaget mange sår på fivel og ett par på jonas.er det ok?
og de bor ikke sammen lenger.den lykken var kortvarig.så dette har skjedd mens de var ute sammen.
er det slik at jeg ikke kan ha de ut sammen lenger heller?
hvordan hadde du forholdt deg til denne situasjonn,julie?
jeg vil jo gjerne ha svar av dere som kan dette.
og jeg syns svarene dine har vært svært hjelpsomme,julie.
så takk:)
det er derfor jeg henvender meg på dette forumet,jeg finner ikke slik "ekspertise" noe annet sted..

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg har tidligere anbefalt deg å få en med mer erfaring enn deg til å se på dem. Det kan være lurt å se dem sammen og hver for seg. Jeg fikk for en stund siden to rotter på besøk som eieren ikke helt klarte å forholde seg til. Jeg vurderte begge disse til å være snille og sosiale rotter, dog var den ene en veldig forsiktig type som ble veldig usikker hvis man gikk for brått frem. Men ikke på noe tidspunkt vurderte jeg dem til å være aggressive. Dette var jo selvfølgelig mitt syn på det, og jeg kunne bare se hvordan de oppførte seg mot meg, men jeg oppfattet dem overhodet ikke som problemrotter. Eieren oppfattet likevel rottene på en helt annen måte, så i dette tilfellet var ikke min vurdering nok. Jeg vet ikke hvordan det har gått med rottene siden.

Jeg er enig med Julie at det er to sider her - vi vet ikke hvorfor Noa oppfører seg som han gjør, han burde være for ung til å vise agressjon på den måten (jeg oppfatter at han er ca 3 mnd?), men helt utelukket er det ikke. Mulig ville en kastrering likevel ha hjulpet. Den andre siden er at dersom du ikke kan, så kan du ikke, og det er ikke noe å vifte bort, det. Det krever da også litt å innrømme at de dyrene man har er for vanskelige - jeg har måttet gjøre det selv også. Så en løsning blir da å prøve å få ham omplassert til noen som er interessert i å jobbe videre med ham. Gjør du det, bør du sikre deg at han kommer til et hjem hvor han ikke blir omplassert videre. Jeg ville vurdert å skrive en kontrakt om at dersom den nye eieren ikke får det til å fungere med ham, at han skal avlives. I de fleste tilfeller vil jeg være restriktiv med å anbefale å holde en rotte alene, selv om han er aggressiv mot andre rotter. Selvfølgelig finnes det unntak hvor alene-rotte er ok også i mine øyne, men som oftest ikke.

Julie, siden du nevnte at du ville ha en NTF-uttale: Dette med avlivning fremfor alene-rotte er jeg ikke sikker på om hele resten av styret er enig med meg i (jeg har ikke spurt dem heller), det er et kontroversielt tema som jeg ikke egentlig synes at styret behøver å ha et felles standpunkt til.

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Hmmm...Kanskje ikke helt i tråd med tråden ( :lol: ), men jeg blir litt nysgjerrig på pratet rundt alenerotter.

Hvordan ser man på en alenerotte at den trives alene?
Vi har jo Spinus alene og jeg tror vi har gjort et riktig valg her, ut i fra omstendighetene. Han har truffet andre rotter i tre typer situasjoner: a) sosialisering med andre hanner på nøytral grunn, b) sosialisering med andre hanner på en av partenes domene og c) ved å bo i separate bur, men rett ved siden av hverandre. Han takler c) veldig godt, tolererer andre rotter bedre og bedre i a), men er helt håpløs på b). Det er et eller annet med "eierforhold" han ikke liker. Han tåler altså å treffe andre hanner på nøytral grunn i noen tilfeller, så fremt den andre parten ikke er dominant. Når det er flere rotter enn ham på et nøytralt sted (rotter han kjenner fra før), hender det svært ofte at han trekker seg litt unna og sturer litt. Han elsker buret sitt og vil helst ikke ut, men når vi tar ham/lokker ham ut, forvandles han til en kjempekosegris. Han elsker også å utforske leiligheten vår uten andre rotter tilstede og er kjempenysgjerig på damene (for en bombe...). I det siste har han blitt veldig utadvendt mot oss, han kommer bort og snuser når vi nærmer oss buret og vil gjerne at vi åpner lukene. Men: Ut, det vil han helst ikke. Han liker altså mennesker (litt reservert ovenfor ukjente i begynnelsen), men har problemer med andre rotter. Han roet seg betraktelig etter å ha fått truffet Nemesis' Rattus og Silver: plutselig fikk han møte jevnbyrdige motstandere. Etter det har han blitt mer forsiktig mot Tommeliten (som forøvrig har funnet ut at "fly-i-trynet"- taktikken er en sikker vinner...) og ser ut til å ha skjønt et eller annet om de sosiale reglene for rotter. Han tolererer Sludd, men utfordrer ham når de er i samme bur. En veltilpasset alenerotte, eller sosialt utskudd? Burde vi vurdert andre løsninger for ham? Eks.: kastrering og introduksjon til damene eller ny kompis.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Renathe

Post by Renathe »

jeg enig med at det ville være lurt å ftt noen til å obervere ja.
men hvem?
jeg har jo så lyst til at dette skal fungere..
men i dag fikk jeg vite at parringen blir avlyst,så helmet kommer ikke.
så vi har ikke noe tidspress på oss. :cry:
det er tre valg:beholde han,omplassere,avlive.
jeg skulle ønske for noa sin del at han ble kjøpt av noen med mye erfaring.
jg gjør jo så godt jeg kan,men det tydeligvis ikke nok.
og jeg blir trist og fortvilet av å se hvordan oppførsln til jonas og fivel forandres på ett blunkmed n gang han kommer.jonas kan sitte helt stille på armlenet i timevis..
akuurat nå kryp han opp på armlenet hvor joans og fivel stod som statuer,smøg seg under jonas og bet han under magen.det er totalt uprovosert.
hva betyr slik oppførsel?
jeg satt å så på de.(må jo følg med som en hauk) :(
jeg skal se her på forumet om det er noen som bor i nærheten av kr.sand som er kompetente til å gi meg sin mening.
har vanskelig for å tro at en rotte er ond..
men jeg begynner å lure.
takk for svar,heidi:)
du vet ikke om noen på sørlandet som kunne hjulpet meg?

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Hei igjen!
Heidi: Jeg ønsket en NTF uttalelse nettopp fordi omplassering/kastrering/alenerotte - er tung materie der folk har sterke følelser.
Jeg synes det høres fornuftig ut at ikke en gang styret behøver å være enige på et slikt punkt. Dypt inni dette handler det vel om hver enkelts ansvar i forhold til hvert enkelt dyr.
Jeg møtte vel bare et punkt hvor jeg følte at skal det sies noe mer konkret, skal ikke det komme fra meg.
Renathe: Egentlig har jeg heller ikke noe mer å si uten å ha sett rottene. Jeg skulle gjerne kunne fortelle deg helt konkret hva du skulle gjøre , men jeg mener veldig alvorlig at svaret på hva du skal gjøre finnner du der punkt 1 og punkt 2 i mitt forrige innlegg treffer hverandre. Uten å ha sett selv hva som skjer, kan jeg ikke si mer dessverre.
Og hva jeg hadde gjordt i en lignende situasjon er jo egentlig ikke så viktig. Da blander jeginn MIN erfaringsbakgrunn og MITT materiale i forhold til et gitt dyr og det er ikke noe bedre eller værre enn hva du skal finne ut av. Det er bare annerledes.
Takk likevl for at du føler du har fått hjelp.
Lykke til!!
mvh Julie

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Vil gjerne har innspill her jeg og, eller burde det tas opp i en egen tråd? I grunnen har vi bestemt oss for å holde Tommeliten og Spinus adskilt, men det hindrer ikke Spinus i å treffe Sludd. Dersom ting skulle endre seg underveis, er vi åpne for å prøve igjen, men akkurat nå ser det mørkt ut.

Er det noen som har kartlagt (professjonelt eller på egen hånd) forskjellene mellom tamme rotter som lever i flokk versus alene? Har merket meg en del forskjeller mellom våre nåværende og Rottis, lurer bare på om det er noen andre som har gjort seg de samme/andre tanker.

Dessuten (som jeg synes er viktig å ta opp): Har noen studert hvordan mangel på sosialisering i tidlig alder påvirker rottenes adferd? Hvor lenge kan en rotte leve alene uten å miste sine sosiale ferdigheter og i hvilke tilfeller, hvis noen, er mangelen på sosialisering med andre rotter irreversibel?

Tenke, pønske, gruble... :wink:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Renathe

Post by Renathe »

jeg får ikke svart deg,noen av de andre som kan dette har vel noen innspill?!
mulig det bør åpnes en ny tråd,jeg vet ikke?!
jeg enig med dere alle,men noen løsning har jeg problemer med å finne..
antar at jeg prøver litt til nå som jeg ikke har noe tidspress mht helmet.
men om en rotte som fortsatt skremmer vettet av rottene mine kan umulig være helt normal.
og hvordan jeg skal lære noa å være god mot jonas og fivel vet jeg ikke..
jeg får vel legge ut et innlegg på omplassering..
men hvem vil egentlig ha en slik rotte?
og jeg er fullstendig klar over noa er mitt ansvar.jeg har kjøpt han og han er mitt "problem" selvfølglig!
men jeg har også et ansvar ovenfor fivel og jonas!!!
for hvorfor,selv om situasjonen og stedet er helt nøyaktig,kan han i det ene øyeblikket oppføre seg og i det andre skade de?
og hvorfor bruke tenner selv i de situasjoner som helt åpenlyst at er kun for å skade?og uten grunn?
Å,jeg blir SPRØ av dette!!!!!!!!

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Håper det ordner seg for deg og dine rotter, skjønner veldig godt situasjonen. Det tar på å se at kjæledyrene ens ikke fungere så godt sammen som man ønsker, en blir jo så utrolig glad i dem! Sånne herlige dyr, også vil de ikke leve sammen i ro og fred. Lykke til fra alle ti her! :wink:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Renathe

Post by Renathe »

nei,ltt er ikke!
takk:)
men jeg er skrekklelig redd for at noa blir ensom..
vi får se.jeg blir bare nødt til å prøve.
håper det ordner seg snart og at han skjønner at å skremme vettet av de to andre er lite lurt..

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Jeg har en alenerotte. Han tåler ikke andre rotter, men er en skikkelig kosegris når det gjelder mennesker. Jeg har ikke tenkt å avlive han, men vurderer kastrering. Siden jeg mistet en annen hann ved kastrering må jeg tenke godt over det før jeg bestemmer meg. Jeg har blitt veldig glad i han og det hadde vært skikkelig trist å miste han på operasjonsbordet også.. Det virker ikke som han mistrives fordi han bor alene. Han har blitt veldig mye mer sosial og kontaktsøkende når det gjelder mennesker. Han elsker rett og slett å bli koset med. Men det er vel gjerne fordi han ikke har det sosiale ved å være med andre rotter. Jeg kommer nok til å kastrere han om en stund, men avliving? Nei!
Hilsen!
Rose

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Kan også fortelle at jeg hadde ei omplasseringsrotte som ikke tålte noen andre rotter inn i buret til seg. (Hun hadde en stygg start i livet sitt. )
Etter masse jobb, kunne hun leke med de andre hunnrottene utenfor buret, men dele hengekøya? Ikke snakk om!
Det gikk imidlertid bedre og bedre og jeg lot etter hvert burdøra hennes stå åpen når de var ute og løp. En dag klatret alle jentene inn i hennes bur inkludert henne selv, og der sovnet de sammen. Jeg var veldig usikker på hvordan det skulle gå, men de bodde faktisk sammen resten av hennes liv. Den sære rotta hadde ikke klart å tolerere andre rotter i sitt bur før hun ble rundt 2 år!!! - men døde nesten 3 år gammel sammen med venninnegjengen!
Det er ikke bestandig ting går som man ønsker, men noen gangerr ender det iallefall godt!
mvh Julie :)

Renathe

Post by Renathe »

mange merkelige dyr ja!supert når det ender godt:)
det går så innmari opp og ned.
men jeg gir meg ikke,må holde hodet kaldt og se an ting.
håpe på at de en dag skjønner at tre er bedre enn to og èn.
og om det er slik det blir at jeg muligens finner en liten han til noa.blir han ikke akspetert der,så blir det 3 pluss 1 :lol:
neida,men jeg får se ting an,gi han tid og det han trenger,fortsette å sosialisere han og kose mye.
noen ganger får jeg lov til å ta på han.for ta sikte på det litt hyppigere!
takk for all hjelp dere:)

Renathe

Post by Renathe »

i går bet noa meg til blods igjen..
jeg skulle løfte han forsiktig.det pleier å gå greit,men tydeligvis ikke i går.
dt går veldig opp og ned.noen dager piper han ikke og andre dager piper han hele tiden.
men vi prøver enda.
de andre rottene holder seg enda unna og innimellom flyr han på de og løper etter i en usannsynlig høy fart inntil de må pile opp på armlenet.
terrornoa :twisted:

Renathe

Post by Renathe »

dere som har erfaring med å kasterere hannrotter,på hvilket grunnlag har dere gjort det og hvordan har det påvirket rotta?

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Tarzan ble kastrert fordi jeg hadde tre hunnrotter, og ingen som ville overta ham. Jeg kunne ikke la ham stå i bur alene resten av livet, så da var det snipp-snipp så han kunne komme inn til jentene.

Tarzan var en flott fyr. Late droget, men som han holdt styr på buret. Han døde av hjernesvulst da han var omtrent to og et halvt, og hadde ikke hatt noen helseproblemer før det.

Locked