To aggressive hannrotter...håpløs introduksjon

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Arachnida
Pinky
Posts: 3
Joined: 29 Dec 2017, 00:53

To aggressive hannrotter...håpløs introduksjon

Post by Arachnida »

Tidlig Januar ble ene rotta mi, Mowgli, alene da makkeren døde som toåring.
Selv er han kun ett år.
Mowgli har aldri vist tegn til aggressivitet, så jeg tenkte det kunne være håp i å finne en annen hanne som kunne bli ny venn.
Jeg reiste og hentet to rotter, en på to år og en på ett år i slutten av Januar.

Etter tre uker nå, så reiser busten seg max på begge ettåringene når jeg legger inn tepper fra motsatt bur.
Burene står i nærheten av hverandre.
Toåringen viser ikke antydning til aggressivitet på lukt av ny hanne.

Er det egentlig håp for disse to ettåringene?

Arachnida
Pinky
Posts: 3
Joined: 29 Dec 2017, 00:53

Re: To aggressive hannrotter...er det håp?

Post by Arachnida »

Arachnida wrote:
12 Feb 2020, 12:01
Tidlig Januar ble ene rotta mi, Mowgli, alene da makkeren døde som toåring.
Selv er han kun ett år.
Mowgli har aldri vist tegn til aggressivitet, så jeg tenkte det kunne være håp i å finne en annen hanne som kunne bli ny venn.
Jeg reiste og hentet to rotter, en på to år og en på ett år i slutten av Januar.

Etter tre uker nå, så reiser busten seg max på begge ettåringene når jeg legger inn tepper fra motsatt bur.
Burene står i nærheten av hverandre.
Toåringen viser ikke antydning til aggressivitet på lukt av ny hanne.

Er det egentlig håp for disse to ettåringene?

utmeldt

Re: To aggressive hannrotter...håpløs introduksjon

Post by utmeldt »

Synst ikkje situasjonen er håplaus. Du er tross alt kun i startfasen på introduksjonen slik eg forstår det utfrå det du skriver. Å introdusere vaksne hanrotter kan ta tid, men du gjer ting riktig ved å la bura stå nær kvarandre og la dei venne seg til lukt av dei andre. Neste steg er vel å lata dei møtast på ein nøytral plass litt og litt, vær kreativ der, finn plasser ingen av dei har vore tidlegare, og ta forhåndsregler, lat dei ikkje slåst. Ha på på ei tjukk hanske og avverg nækontakt om dei viser tegn til aggresjon. Korte møter, og fleire gonger til du ser dei går i lag. Lukke til!

Connie
Stjeler mat
Posts: 66
Joined: 20 Mar 2014, 18:32

Re: To aggressive hannrotter...er det håp?

Post by Connie »

Arachnida wrote:
Arachnida wrote:
12 Feb 2020, 12:01
Tidlig Januar ble ene rotta mi, Mowgli, alene da makkeren døde som toåring.
Selv er han kun ett år.
Mowgli har aldri vist tegn til aggressivitet, så jeg tenkte det kunne være håp i å finne en annen hanne som kunne bli ny venn.
Jeg reiste og hentet to rotter, en på to år og en på ett år i slutten av Januar.

Etter tre uker nå, så reiser busten seg max på begge ettåringene når jeg legger inn tepper fra motsatt bur.
Burene står i nærheten av hverandre.
Toåringen viser ikke antydning til aggressivitet på lukt av ny hanne.

Er det egentlig håp for disse to ettåringene?
Personlig fungerer ikke den metoden her hos meg. Jeg har alltid burene så langt vekk fra hverandre som mulig. - Fordi jeg har opplevd gjentatte ganger at dette med å ha de nærme hverandre skaper en mer territoriell adferd. Da bygger de opp mye frustrasjon mot hverandre og når de senere da skal møtes vil de bare ende opp med å angripe hverandre. Jeg vet at dette er mye omdiskutert, men ville kanskje forsøkt å heller flytte burene fra hverandre og starte med luktprøver på nytt etter en liten pause på noen dager. Om de ikke roer seg i det hele tatt kan det være at de kunne hatt god hjelp av en hormonchip de som buster seg mest.

Sent fra min RNE-L21 via Tapatalk


utmeldt

Re: To aggressive hannrotter...håpløs introduksjon

Post by utmeldt »

Er einig med deg når det gjelder dette med avstand, og takk for at du forklarte dette på ein forsåeleg måte. Eg tenkte ikkje så langt. Men kvifor er dette med avstand omdiskutert? Det bør det ikkje vere. Enkelte rotter er ikkje vanskeleg å introdusere, alle er ulike individer akkuratt som oss, men det beste er å ta hensyn til dette med avstand for å hindre uønsket innlært atferd som igjen kan skape problemer på sikt hos enkelte.

utmeldt

Re: To aggressive hannrotter...håpløs introduksjon

Post by utmeldt »

Litt lesestoff om nokon er interessert http://matmor.info/introduk.htm

Connie
Stjeler mat
Posts: 66
Joined: 20 Mar 2014, 18:32

Re: To aggressive hannrotter...håpløs introduksjon

Post by Connie »

iwonamo wrote:Er einig med deg når det gjelder dette med avstand, og takk for at du forklarte dette på ein forsåeleg måte. Eg tenkte ikkje så langt. Men kvifor er dette med avstand omdiskutert? Det bør det ikkje vere. Enkelte rotter er ikkje vanskeleg å introdusere, alle er ulike individer akkuratt som oss, men det beste er å ta hensyn til dette med avstand for å hindre uønsket innlært atferd som igjen kan skape problemer på sikt hos enkelte.
Hvorfor det er omdiskutert er nok fordi noen har vært heldige og fått det til på tross av at de har hatt burene inntil hverandre eller delte etasjer... Jeg vet ikke hvorfor ellers. Jeg hadde selv mine første introer på den måten og det gikk faktisk bra. Men plutselig under en ny intro så gjorde det ikke det. Det endte med at de stod å prøvde å komme over til hverandre og jeg måtte begynne hele prosessen på nytt fordi det smalt under første møte. Om man ser at de prøver å "grave" seg til de under, river og røsker i tepper, puster hardt/snøfter, osv er det et klart tegn på at burene er for tett på hverandre. 2 ganger skjedde dette før jeg leste litt mer. Om man leser på kroppsspråk så kan man faktisk lære en god del som er viktig under intro og kanskje også forstå litt mer hvorfor ting skjer. I naturen så er jo det at to rivaliserende/ukjente rotter bor oppå hverandre helt unaturlig, så det er også litt viktig å tenke på. God avstand mellom burene på minst et par meter pleier jeg å ha. Ikke alle har mulighet til det, men da ville jeg prøvd å sette noe mellom for å sperre av slik at de ikke ser hverandre like lett, eller i verste fall brukt et annet rom, for det er dessverre ikke alltid at det hjelper å kun sette noe imellom fordi de fortsatt hører og lukter hverandre på nært hold.

Sent fra min RNE-L21 via Tapatalk


Connie
Stjeler mat
Posts: 66
Joined: 20 Mar 2014, 18:32

Re: To aggressive hannrotter...håpløs introduksjon

Post by Connie »

iwonamo wrote:Litt lesestoff om nokon er interessert http://matmor.info/introduk.htm
Dette er forresten flott og detaljert informasjon. Personlig er jeg dog veldig uenig i at man kan gratulere seg selv etter at de har tilbrakt èn natt i buret sammen. Her har det nesten uten unntak, gått både en dag, to dager og helt opp til to uker at selve introen ikke er hundre prosent ferdig selv om det virker som at de er helt fortrolige med hverandre. Jeg personlig er alltid på vakt de to første ukene etter at de har flyttet sammen fordi jeg vet av erfaring at det vil komme et punkt hvor det blir en liten "oppvask" før alt roer seg helt. Men de som skal drive/driver intro bør lese denne!

Sent fra min RNE-L21 via Tapatalk


utmeldt

Re: To aggressive hannrotter...håpløs introduksjon

Post by utmeldt »

Eg er enig med deg, og eg vil tru at Matmor også er.
Min erfaring er å holde nok avstand osv før introduksjon ellers kan det fort bygge seg opp følelser hos rottene som kan komplisere sammensetningen. Og, ja det kan oppstå diverse problem etter samansetningen, rottene trenger tid på å finne ut av situasjonen, og enkelte klarer ikkje omgås kvarandre uansett om alt er blitt gjort riktig på førehand. Ein må følge med heile vegen både før og etter samansetting.

utmeldt

Re: To aggressive hannrotter...håpløs introduksjon

Post by utmeldt »

Eg hadde tre hanrotter, brødre som har stått saman frå fødselen, og dei var to månader før dei kom til meg, og som begynte å vise aggresjon mot kvarandre kort tid etter at eg fekk dei og eg vart nødt å skilje dei, så ting kan skje og ein har ingen garanti, men om ein følger visse regler med å introdusere ukjente rotter så er kan ein lukkast, men ja ein må følge med i ettertid og sjå korleis ting utvikler seg.

Connie
Stjeler mat
Posts: 66
Joined: 20 Mar 2014, 18:32

Re: To aggressive hannrotter...håpløs introduksjon

Post by Connie »

iwonamo wrote:Eg hadde tre hanrotter, brødre som har stått saman frå fødselen, og dei var to månader før dei kom til meg, og som begynte å vise aggresjon mot kvarandre kort tid etter at eg fekk dei og eg vart nødt å skilje dei, så ting kan skje og ein har ingen garanti, men om ein følger visse regler med å introdusere ukjente rotter så er kan ein lukkast, men ja ein må følge med i ettertid og sjå korleis ting utvikler seg.
Ja jeg mener det og kanskje også litt ekstra med hannrotter siden de har disse hormonelle "toppene" sine. En veterinær med god kunnskap på rotter sa til meg at jeg ikke trengte å bekymre meg for at de kunne begynne å slåss før/vende seg mot hverandre før ca 1 års alder. Det stemmer ikke. Jeg har opplevd det helt ned til 5-6mnd alder. Selv om disse hadde stått sammen hele tiden. Men spesielt under intro mener jeg det er viktig å følge med de neste dagene etter at de har flyttet sammen fordi det sjelden er avgjort før etter litt tid i buret. Har opplevd at det har smelt så sent som 14 dager etter første natt sammen her som nevnt tidligere.

Sent fra min RNE-L21 via Tapatalk


utmeldt

Re: To aggressive hannrotter...håpløs introduksjon

Post by utmeldt »

Ja, i tillegg til hormoner spiller også genetikk inn. Og har opplevd mykje liknade med horotter og hormoner. Hormonelle hunner som buster, svetter og lar ingen andre komme nær deg. Har og lagt merke at disse hunnene luter spesielt, lukten kan forveksels med stram urinlukt. Har du opplevd noko slikt?

Connie
Stjeler mat
Posts: 66
Joined: 20 Mar 2014, 18:32

Re: To aggressive hannrotter...håpløs introduksjon

Post by Connie »

iwonamo wrote:Ja, i tillegg til hormoner spiller også genetikk inn. Og har opplevd mykje liknade med horotter og hormoner. Hormonelle hunner som buster, svetter og lar ingen andre komme nær deg. Har og lagt merke at disse hunnene luter spesielt, lukten kan forveksels med stram urinlukt. Har du opplevd noko slikt?
Ja dette har jeg opplevd og sitter med et tilfelle i skrivende stund! Men lukten opplever jeg som en sterk lukt av balsam. Ikke i nærheten av å lukte urin i det hele tatt. Derimot urinmarkerer hun en hel del så alt annet hun er borti lukter sterkt urin og må byttes etter en gangs bruk. Hun har nå fått hormonchip derimot pga svulst men det ser ut til at hun roer seg i adferden også heldigvis. Hun var helt pinnsvin her, masse svette flekker langs ryggen, gnidde seg mot alt. Hun markerer fremdeles en god del som sagt og buster seg. Men svettingen har begynt å avta. Ikke sett noe i går og i dag. Så håper at det kan roe seg relativt fort nå slik at intro kan komme igang med møter snart.

Sent fra min RNE-L21 via Tapatalk


utmeldt

Re: To aggressive hannrotter...håpløs introduksjon

Post by utmeldt »

No sporer eg av det som innsenderen spør om, men blir nysgjerrig og lurer på om du har opplevd noko samanheng mellom svetting og utvikling av jursvulserer hos rottene dine?

utmeldt

Re: To aggressive hannrotter...håpløs introduksjon

Post by utmeldt »

Dei av mine som utvikla meir enn ein jursvulst svetta mykje, så eg berre lurer om andre også har lagt merke til dette.

Post Reply