Sette omplassert rotte baby med to voksne brødre

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Mariamelhus
Pinky
Posts: 2
Joined: 22 Nov 2016, 15:10

Sette omplassert rotte baby med to voksne brødre

Post by Mariamelhus »

Hei!
Jeg har to store rotte brødre på 10 mnd som er veldig snille og kosete. Krangler veldig sjeldent, er bare vaskingen på hverandre som av og til kan gjøre litt vondt hehe. Nå har jeg adoptert en liten rotte gutt fra dyrebeskyttelsen som er veldig liten og usikker. Han piper når vi tar på ham, men biter ikke. Han er bare redd. Vet ikke hvor gammel han er men med tanke på ustyret hans som er veldig smått så tror jeg ikke han er så gammel. Jeg har prøvd å introdusere han med rotte brødrene og det går greit. Men han piper hver gang de lukter på han eller kommer i nærheten. De gjør ham ingenting, de bare er nysgjerrige og lukter. Har bare hatt rotte jenter før, så jeg vet ikke helt hvordan atferden deres skal være. Er det vanlig at den lille rotta piper når de lukter på ham? Bør jeg vente til han er litt større med å la dem møtes?
Takk for svar :)

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Sette omplassert rotte baby med to voksne brødre

Post by WillyWonka »

hei hei :)
Jeg ville ikke tatt han ut om de ikke gjør han noe :) Han piper og er usikker, gir beskjed om dette. Det at de lukter på han er helt normal adferd. Den lille er utrygg, men dette vil trolig gå seg fort til om de to du har fra før er trygge ^^
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Sette omplassert rotte baby med to voksne brødre

Post by malap »

Vet ikke hvordan det går her, men her er fremgangsmåten jeg ville hatt i dette tilfellet (sånn hvis noen andre leser her):

Jeg ville gitt den lille litt tid med deg bare nå i starten om han er veldig redd.
Se på disse tillitsøvelsene her: viewtopic.php?f=17&t=17767

Når dere har blitt litt kjent og han litt tryggere på sine nye omgivelser, så kan du la han møte de andre èn og en, det høres ut som det kan bli for mye å introdusere han til de 2 voksne begge på en gang.
Jeg regner med du har startet med luktprøver - å bytte pledd/ting som lukter av den/de andre og legge i den/de andres bur for å tilvenne de lukten av hverandre. De kan også få tusle rundt (separat!) i hverandres bur litt daglig for å snuse rundt og sette av lukt.
Hvis de store ikke reagerer stort på lukten av den lille (ikke bustepels, svetteflekker, gniing, snøfting..), så kan du f.eks la de snuse litt kort på hverandre, ha noen "snutemøter"; løft en av de gamle bort til den lille så de bare snuser kort på hverandre mens du holder den ene og har kontroll.
Går dette bra, så begynn med korte møter - da er det viktig at de møtes på nøytral plass med nye/nyvaska ting som spesielt ikke skal lukte av de gamle rottene du har fra før. I starten kan det holde med noen minutter, ta vekk de store om de går etter sånn at den lille blir redd, og avled med interessant miljø; hus/tuneller (som er oversiktelige så du kan bryte inn om det trengs), pledd, leker og masse god mat - babygrøt, majones, leverpostei osv. av bløtmat så de kan slikke i seg sammen fra samme skål :)
La de møtes et par ganger daglig og øk tiden etterhvert som den lille blir tryggere og de store oppfører seg.
Malena

Post Reply