Intro av to rottebabyer og to voksne hanner

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Olve
Pinky
Posts: 3
Joined: 29 Jun 2016, 16:12

Intro av to rottebabyer og to voksne hanner

Post by Olve »

Hei,

Hugin og Munin, brødre fra barndommen av, begge 7 mnd og ikke kastrert, har fått seg to søsken for en uke siden. Hugin er dominant og nesten 500g. Hel og Freke er 6 uker gamle og veldig VELDIG små i forhold til storebrødrene sine. For øyeblikket holdes de i hvert sitt bur på samme rom. H&M er forøvrig to skikkelig gode rotter som liker kos, eventyr og mat. De har aldri bitt hverken oss eller hverandre til sårs. Aldri vært noen skikkelig krangling mellom dem heller, bare lekeslossing hele veien.

H&M virker veldig interessert i sine nye søsken i naboburet, ingen ståpels, puffing eller knaselyder er hørt/sett så langt. Etter noen dager tok vi ut en flik med fleece fra buret til småungene og la denne i storburet til H&M. Begge sniffet nysgjerrig, men har vist ingen aggressiv reaksjoner. Hugin sover nå ved denne fliken nesten hver dag. Vi har latt rottene sniffe hverandre litt, men da bare mens vi holdt dem. Det var ingen ståpels eller puffing, bare sniffing.

Vi er så usikre på om det er "safe" å prøve en introduksjon når babyene er så små. Noen kilder sier at man ikke må finne på å introdusere babyer til voksne hannrotter som ikke er kastrerte, da disse av og til dreper babyer. Andre sier at man ikke må vente for lenge, slik at de små blir "for store" i størrelsen og virker som en større trussel.

Planlegger å ha litt vaniljeekstrakt i vannet til begge burene og vaske dem godt før eventuell intro på nøytral grunn om noen uker. 1 og 1 av gangen selvsagt og vi venter nok til de små er ca 10 uker tror jeg.. Kanskje vi bør gjøre det før?

Redd for at de små skal blir skadet eller drept. Hva tror dere er riktig alder for intro av disse? Og hvordan ville dere gjort dette? Noen erfaringer?

Vi er relativt ferske når det kommer til atferd og kroppspråk, alle tips mottas med takk!

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Intro av to rottebabyer og to voksne hanner

Post by Vimsy »

Jeg pleier å bare og la dem møtes (selv om jeg hater hann-introer selv).

Nøytral grunn, nøytrale gjemmeplasser. Alt må være stort nok til at ingen kan sitte fast eller bli trengt opp i et hjørne. Jeg setter også frem en pappeske med et hull som er så lite at kun babyene kommer seg inn i det. Ha intro et sted hvor babyen kan komme seg vekk. Og ikke et sted med glatte flater. Husk at babyer er mer agile enn større gutter. :) Kan også være lurt å ha en tjukk hanske tilgjengelig... just in case!

Har også lært meg til at det kan være lurt å sette seg ned med babyen i henda først, slik at man ser reaksjonen til de større hannene før man prøver de sammen. Ser man bust da, bør man tenke i andre baner.

Er også en nettside som heter joinrats.com hvor det står en hel del om introer. :)

Før ungen flytter inn, pleier jeg alltid å vaske ned buret og sette inn nye ting, slik at dette også er "nøytral grunn".

Sikkert en hel masse jeg har glemt!
Men lykke til i hvert fall :)
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Olve
Pinky
Posts: 3
Joined: 29 Jun 2016, 16:12

Re: Intro av to rottebabyer og to voksne hanner

Post by Olve »

joinrats.com var knall! Tror vi skal prøve en intro i helgen :)

Olve
Pinky
Posts: 3
Joined: 29 Jun 2016, 16:12

Re: Intro av to rottebabyer og to voksne hanner

Post by Olve »

Det gikk smertefritt! :)

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Intro av to rottebabyer og to voksne hanner

Post by Vimsy »

Herlig ikke noe bedre enn det!
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Post Reply