Ny rottebaby

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Bård
Pinky
Posts: 4
Joined: 04 Jul 2016, 19:58

Ny rottebaby

Post by Bård »

Hei!

Jeg har ei rotte på ca 6 måneder som har vært helt alene i 1 måned og har nå fått en ny venn.

Den nye er i buret, mens den gamle bor fritt i leiligheten min. De er veldig opptatt av hverandre igjennom sprinklene, men den eldste prøver å bite etter føttene til den nye slik at hun små piper, men kommer alltid tilbake og er ikke redd.

Den eldste rotta sitter ofte bare rett utenfor der den yngste er inni buret og venter. Samtidig som hun myser veldig med øynene når hun småbiter og får kontakt.

Den bitingen gjør meg bekymret? og hvor lenge burde de de holde på å hilse på hverandre igjennom sprinkler? Det skal også sies at den eldste er type fem ganger større, så er redd for at den eldste skal være for hardhendt.

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Ny rottebaby

Post by Kesia Madeleine »

Du bør ikke la de hilse gjennom sprinklene. Til og med den snilleste rotta kan bli trigget til å nappe/bite gjennom gitteret dersom det står en rotte på andre siden. De kan bli frustrerte fordi de aldri får hilse ordentlig på hverandre. Skal de "møtes" gjennom gitteret bør de være såpass langt fra hverandre at de ikke kan nå hverandre. Gjerne en halelengdes avstand. Det beste er at du søker opp introduksjon av rotter her på forumet eller andre sider for å se hvordan en introduksjon bør foregå steg for steg.

Les gjerne her:

http://www.ratfanclub.org/newrat.html

http://ratguide.com/care/behavior/introducing_rats.php

http://matmor.info/ (Klikk på "atferd og aggresjon", deretter "introduksjoner"
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Bård
Pinky
Posts: 4
Joined: 04 Jul 2016, 19:58

Re: Ny rottebaby

Post by Bård »

Hei og tak for tilbakemelding.

Jeg lot de først møtes på nøytral grunn (badet) etter de hadde luktet og hilst igjennom sprinklene (fyfy) i to dager. Dette gikk helt fint, brydde seg ikke nevneverdig om hverandre. Gjorde dette et par ganger om dagen.

Vasket deretter buret veldig godt og ommøblerte samt kjøpte noe nytt stæsj, slik at gamle rotta ikke skulle være så territorial. Når jeg satt de sammen ble det litt rabalder, men det gikk fort over og nye rotta la seg på rygg og nå er det flere timer sammen i buret om dagen under oppsyn. Tør ikke gå fra dem enda, men sikkert ikke lenge til.

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Ny rottebaby

Post by mily »

Veldig forskjellig fra rotte til rotte, men hvis de ikke viser noe tegn på agrisivitet ville jeg prøvd å satt de inn i samme bur etter en ukes tid. Du ser jo fort om det går eller ikke :neutral:
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

Post Reply