Hvordan gi dem en god introduksjon?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Siiljee92
Pinky
Posts: 18
Joined: 18 Jan 2016, 22:13

Hvordan gi dem en god introduksjon?

Post by Siiljee92 »

Heihopp :) Først vil jeg bare si at dette forumet har vært til stor hjelp for oss! Jeg er helt nybegynner, så behøver all hjelpen jeg kan få! Som jeg har skrevet i en annen tråd, hentet jeg og min samboer vår første hetterotte Josefine for ca 3 uker siden, litt usikker på akkurat hvor mange uker hun var da, men hun var vell et par-tre uker over leveringsklar :) Tillitten med henne bygges for hver dag, og selv om hun fortsatt ikke ønsker å la seg løfte, kommer hun nå ut av buret på egenhånd innimellom, og løper litt rundt i sofaen, sammen med oss! hun spiser også yoghurt, babymat osv fra fingeren. :cheesy:

Nå på onsdag skal vi hente vår andre rotte, hun blir leveringsklar denne uka og er altså bare liten <3 :hearteyes: Hun skal hete Jenny. Siden vi er nye på dette lurer jeg på om dere har gode tips til hvordan vi kan introdusere rottene for at de skal få en best mulig start! Vi har et mindre bur, som vi tenkte vi skulle sette vegg i vegg med Josefines, slik at Jenny kan bli trygg der å få "komme seg" litt de første dagene,samtidig som de kan snuse litt på hverandre gjennom sprinklene! :nottelling: deretter hadde vi planer om å gjøre rent på buret, og la Jenny bli kjent der mens Josefine er ute å løper, og tilslutt la dem møtes utenfor buret før vi forsøker å sette dem sammen hvis det går bra! høres dette greit ut? :smile:

I tillegg lurer vi litt på hvordan vi skal gjøre det med tillitsbyggingen, ettersom vi fortsatt jobber med Josefine på dette. Burde vi fokusere på Jenny, eller på Josefine? hadde vært trist å miste den fremgangen vi har hatt med henne.. samtidig er det jo naturlig at vi er litt mer forsiktige med Jenny i starten, der må vi jo begynne helt fra scratch.

Håper på gode råd! VI har behov for alle tips og erfaringer vi kan få :)!! :boing:

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Hvordan gi dem en god introduksjon?

Post by Kesia Madeleine »

Så kjekt å høre at forumet er til så stor hjelp! :D
Jeg synes fremgangsmåten deres ang. intro høres fin ut :) Siden begge rottene er unge så vil jeg tro at introen kommer til å gå bra. Hvis dere skal ha burene ved siden av hverandre først så pass på å ha en halelengdes avstand slik at de ikke får tak i hverandre gjennom sprinklene. Angående tillitsbygging så ville jeg ha fokusert like mye på begge to. Men se det gjerne an og fokuser gjerne litt ekstra på den av de som virker mest tilbakeholden. Prøv å aktivisere dem mest mulig sammen :)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Siiljee92
Pinky
Posts: 18
Joined: 18 Jan 2016, 22:13

Re: Hvordan gi dem en god introduksjon?

Post by Siiljee92 »

Takk for svar! Så bra det hørtes greit ut! Det blir en spennende start! Vi gleder oss :happy:

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Hvordan gi dem en god introduksjon?

Post by Sara Syversen »

Kan hende dem faktsik blir fortere trygge når dem har hverandre også. Og som kesia sier så er dem unge begge to så da er det nok større sjans for at det går fortere bra og at du ikke må bruke så veldig lang tid på intro.

Jeg har skrevet en litt lengre tråd på intro her inne. Men det er litt hvis man har en eldre dominant rotte man må ta flere steg for steg.

Men å la den nye rotta få lov til å puste litt før du starter er jo alltids bra. En dag eller to. Og så bytte fleece fra bur til bur så dem får kjente på luktene til hverandre. Så bur ved siden av hverandre bittelitt for å se om det er noen av dem som er dominant osv. men dette behøver du ikke å gjøre sååå lenge. Viktigst med fleece biter synes jeg. Og ja husk hale lengde hvis buerene står ved siden av hverandre. Viktig å ha intro på et nøytralt område som ingen har satt sin lukt på. Eller kanskje legge da et pledd på kjøkkenbordet.
Og kanskje la dem møtes noen ganger der og på sofaen før du prøver dem i hoved buret. Husk gjerne da å vaske det ned før du setter dem inn der sammen. Man kan også flytte hoved buret å la det stå på en annen plass i to dager for å redusere territorial adferd.

Blir morro å høre hvordan det går. Støter du på noen problemer er det jo bare å høre her inne <3
Alle introer er jo litt forskjellige.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Siiljee92
Pinky
Posts: 18
Joined: 18 Jan 2016, 22:13

Re: Hvordan gi dem en god introduksjon?

Post by Siiljee92 »

Hei igjen og nok en gang takk for alle svar! Nå har vi akkurat prøvd introduksjon nr 1 og 2! Jenny (den nye) er bitte lit, og bare halve størrelsen av Josefine! Siden sist har også josefine blitt mye tøffere, vi har en planke fra sofaen til buret og hun løper som hun vil stort sett hele dagen, hun liker ikke å bli løftet enda, men klatrer gledelig på oss og lar oss stryke henne i korte intervaller. :ratgreen:

Ved første introduksjonsforsøk hadde de stått bur mot bur i et par døgn og snust på hverandre uten problem, når vi har vært til stede har vi også satt den nyes bur oppå Josefines slik at hun har klatret opp og snust gjennom, dette har vært problemfritt ☺️ Når vi så skulle sette dem sammen i en stor pappeske (med mat og pledd, samt litt leker osv) ble josefine stresset, plassen var ny for henne og hun ble usikker, dette resulterte i at hun bæsjet og tisset mye, samt gikk løs på Jenny. (Neida ikke til blods) vi ble redde og skilte dem ad. :-( :grine:

Neste og så langt siste møte ble i sofaen, et sted der Josefine er trygg, og slik at hun kunne trekke seg tilbake i buret. Jenny som er ny, er fortsatt usikket på oss, så hun fikk ha med seg et lite hus som ikke Josefine kommer inn i, slik at hun kunne gjemme seg. Dette gikk bra, de snuste på hverandre flere ganger, og Josefine var streng kun i moderate mengder, dyttet henne litt og smånappet i øret. Etter ca 15 minutter mistet Josefine interessen totalt og jenny trakk seg tilbake i huset, de står nå i hver sitt bur igjen.

Vi ser for oss å fortsette med dette noen dager til, men spørsmålet er, hvis Josefine fortsatt ikke interesserer seg så mye for den nye, hvordan kan vi vite når vi kan sette dem sammen? Buret er stort, og det er ikke bare bare å ta noen av dem ut med en gang med alle etasjene osv, spesielt ikke lille Jenny som i tillegg er litt redd for oss. :redd:

Siden hun viser liten interesse frykter vi hun skal kunne gå til angrep dersom vi slipper Jenny inn i det store buret sammen med henne, ettersom det kanskje blir noe annet når den lille kommer inn på hennes revir :shocked:

Et lite hjertesukk i uvitenhet kommer herfra, skulle så gjerne vært ekspert på rotteatferd :giggle: håper på gode tips og erfaringer fra dere!

Siiljee92
Pinky
Posts: 18
Joined: 18 Jan 2016, 22:13

Re: Hvordan gi dem en god introduksjon?

Post by Siiljee92 »

Uff vi er virkelig rådville nå.. Håper på svar fra noen av dere.. Jentene har fått møttes flere ganger nå på ulikt vis, både i sofaen og i hverandres bur, men det er så vanskelig å tolke dem. Noen ganger bryr ikke Josefine (den eldste) seg om at nykomlingen Jenny er der, de kan spise sammen i korte studer før Josefine løper til et nytt sted. Andre ganger hopper Josefine på Jenny uprovosert, biter og dytter i henne til hun hyler og rømmer :flau2: Jenny prøver stadig å søke kontakt med Josefine, følger etter henne og snuser på henne, men får gjentatte ganger "bank" og løper trist hjem til sitt eget bur. Hun blir ikke bitt til blods, og vi observerer ikke at Josefine reiser bust eller viser andre tegn på direkte aggresivitet. Får så vondt av lille Jenny som så gjerne ønsker kontakt, hun er enda ikke så trygg på oss, og jeg er redd Josefines manglende interesse gjør henne bare mer usikker.. Buret hun har nå er også lite stimulerende, så ønsket hadde jo vært å fått henne inn i buret til Josefine så raskt som mulig.. :trist2: Å la dem møtes på nøytrale steder fungerer ikke da Josefine blir stresset av mangelen på mulighet til å løpe hjem til buret sitt...

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Hvordan gi dem en god introduksjon?

Post by Kesia Madeleine »

Det viktigste i introduksjoner er at rottene er avslappet. Jeg har flere ganger erfart at rottene blir veldig stresset av nøytralt sted. Nytt sted, nye lukter, ingen kjente steder å gjemme seg og attpåtil skal de møte en ny rotte. Nå har jeg hatt rotter som er veldig hjemmekjær også :P Når det gjelder introduksjon av babyer til voksne så er det flere her som har erfart at å sette babyen inn i buret til den/de voksne gir et godt utfall. Men her er det viktig at rotta du har fra før av er stabil og ikke territorial. En introduksjon som drar seg over lang tid (dager, uker eller måneder) med små intervaller kan av og til bli stressende for rottene og ikke føre så mye godt med seg. Hadde jeg vært i din situasjon så hadde jeg studert nøye for å finne ut hvor rotta er mest avslappet og ta introduksjonen der. Det er ikke lett på forhånd å vite hvilken fremgangsmåte som er best, så det gjelder egentlig bare å kjenne rotta og se signalene og ta en avgjørelse på hva DU tror fungerer best for DIN rotte :)
Hvor bor du? Kanskje noen erfarne rottemennesker bor i nærheten og kunne vært med deg når du introduserer hvis det hadde vært av interesse.
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Hvordan gi dem en god introduksjon?

Post by Sara Syversen »

Når det gjelder å møtes på et nøytralt sted som er anbefalt på dem aller fleste steder. Så er det som oftest for å se an hvem som er dominant og å evaluere dem til å begynne med. Og mest for aggressive rotter som man må passe litt mer på å korrigere. Slik som da et bord men med noe gjemmeplass så klart med flere utganger så ingen kan bli trengt oppe i et hjørne.
Står mye om det på joinrats.com.
Her har jeg hatt mye god effekt av dette. Men man må selvfølgelig skreddersy etter rottenes behov alder og skjønn.
Og hva dem er trives å er vant til.

Om det ikke er mye bustepels og hakking av tenner så kan man fint flytte seg over til sofaen. Spørs helt an på intensiteten av aggresjon det er snakk om.
Du har jo små jenter og ikke eldre hanrotter som har stått alene over lang tid som man må være forsiktige med.

Jeg ville kanskje ikke helt anbefalt å la dem gå på burene til hverandre uten at dem da har blitt venner. Noen små haletupper eller små lanker kan jo bli tatt. Og det kan være frustrerende for rotta som er inne i buret. Også sammen i en pappeske hadde nok jeg selv fått panikk om det var med en ukjent en.

Får du til å filme en utetid på sofaen ? lettere for flere her å kanskje bedømme hvordan det er mellom dem to.
Noe dominans er jo normalt og at den som er størst vil vise hvem som er sjefen. Da med å legge hun på rygg. Dette vil ofte skje noen ganger før rangen er satt.

Hvor mange dager har du hatt utetid med dem sammen ?
For meg høres det kanskje ut som du kan sette frem leker å gjemmeplasser. Gjerne med flere utganger så ingen av dem blir presset opp i et hjørne.

Om du lar buret stå slik at den nye får løpt inn der uten at det er vasket så kan det hende det blir litt ekstra bråk av det. Dette er jo hennes teritoriale. Men igjen du må jo se an hva som funker for deg og hvor dominant Josefine egentlig er. Noen ganger så fungerer jo det også da.

Du har ikke et liiite hamsterbur som ingen av dem eier som begge kan slappe av i når dem har utetider sammen ?
Hvor lenge har du dem ute sammen forresten ?

Her begynner jeg alltid på et bord for å evaluere. Men ja jeg har hatt noen spesielle tilfeller. Men går raskt over til sofaen om jeg kan det. Også på soveromsgulvet hvor jeg pleier å ha utetider med mine. For noen ganger så er det faktisk også greit dem kan løpe litt fra hverandre å få en pause. Men i ditt tilfelle høres det ut som sofaen er best.

Men her er noen forslag på et oppsett hvis du har utetider på stuebordet. Her har jeg brukt et ekstra bur som ingen av dem eier som dem kan gå inn i. hengslene er av så jeg kan løfte opp lokket hvis det er noe veldig ille som skjer. men som sagt. Nooe må dem få lov til å ordne opp også.

Her startet jeg pent og satt raskt flere leker når jeg så dem kunne ha det.
Image
Image
Image


Nå har det seg slik at det finnes mange fremgangsmetoder for introer. Noen vet jeg slenger dem raskt inn i et bur for at dem bare skal ordne opp også Uten da mange introer. Men man kjenner sin egen flokk best så man noen kan selvfølgelig gjøre det. Jeg har hatt en veldig sær alfa som jeg ikke kunne gjøre det med så måtte bruke tid.

Håper ihvertfall kanskje du får filmet å lagt ut. lettere å veilede da eventuelt <3

Får du til å ha dem på skulder sammen å gå rundt med dem ? Eller er det kanskje for stressende for dem enda ?
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Siiljee92
Pinky
Posts: 18
Joined: 18 Jan 2016, 22:13

Re: Hvordan gi dem en god introduksjon?

Post by Siiljee92 »

Takk for svar fra dere begge! Vi har desverre bare to bur, et lite og det store som Josefine bor i nå. Det er ca 1 m høyt, 80cm bredt og 50 dypt. De har begge vært inne i hverandres bur, men vi observerer at Josefine bøller med den lille. Josefine oppfattes som mest avslappet i buret sitt eller i en kosekasse (trygghetsboks) som hun har stående oppå buret, problemet er at hun ikke slipper Jenny inn uten at det blir bråk. I sofaen kan de begge løpe fritt uten at det skal bli bråk, og vi har som du foreslår forsøkt å sette frem små huler, kasser, senger og pledd som de kan gjemme seg i. Problemet er bare at da har de ingen kontakt. Selv om Jenny så gjerne ønsker kontakt med Josefine ender det ofte med at Josefine som er eldst løper fra henne, eller bare dytter henne unna for å så løpe videre.

Josefine er en veldig travel dame, og selv om hun lar oss løfte litt på henne nå og hun klatrer på oss, har hun det for travelt til å sitte særlig lenge i ro utenfor trygghetsboksen eller hengekøyene /hulene. Opplever ikke at hun er utrygg, rett og slett bare veldig travel, kan minne om slik du beskriver ditt "ekkorn"-Sara! Hun hamstrer med seg alt hun kommer over, mat, papir, lypsyler og andre gjenstander hun finner. VI har latt dem ha tilgang til fellesareal i opptil et par timer om gangen, det ender som regel med at Jenny løper inn i trygghetssoner og hengekøyer når Josefine er på oppdagelsesferd, men sprinter ut når Josefine nærmer seg. Med andre ord har Josefine satt seg respekt. VI opplever at Jenny underkaster seg og legger seg på rygg innimellom, mens andre ganger synes vi bare Josefine bøller med henne. Hun biter som sagt ikke til blods, og har ikke bustepels eller halevifting, etc, men i dag observerte vi allikevel at hun faktisk forsøkte å dra med seg Jenny etter pelsen på ryggen, Jenny hylte og likte det tydeligvis ikke, hun har også stått oppå Jenny flere ganger. De har fått ha utetid sammen nesten hver dag i det siste, lengden har variert litt da de noen ganger har trekt seg tilbake til sine egne bur på eget initiativ og dermed endt utetiden selv.

Selv om Josefine enda ikke har skadet Jenny, og vi ikke oppfatter henne som spesielt aggressiv er det ikke til å stikke under en stol at hun går etter Jenny og som sagt bøller med henne, dette har skjedd hver dag, men ikke i alle situasjoner. Det er som om hun har humørsvingninger i mangel på bedre beskrivelser :giggle:

Det vi har snakket om er om vi rett og slett bare skulle skiftet på buret til Josefine igjen (har gjort dette før Jenny har fått vært der inne tidligere), og eventuelt ommøblert, slik at det blir ukjent for Josefine også, og dermed forsøke å sette dem begge to inn samtidig, og la dem bli der lenge nok til de blir nødt til å finne seg et sted å slappe av, sammen eller hver for seg.(selvfølgelig ikke hvis det blir for ille) Forhåpentligvis får ikke Josefine et like stort eierforhold til buret da?

Det blir liksom verken bedre eller værre for hver dag de får utetid sammen nå, så tror vi blir nødt til å finne på noe nytt.. Jenny er fortsatt ganske usikker på oss også, som nevnt så hun finner liksom ikke tilflukt eller trøst hos oss heller.

Kan eventuelt forsøke å få til en film i kveld eller i morgen.

Siiljee92
Pinky
Posts: 18
Joined: 18 Jan 2016, 22:13

Re: Hvordan gi dem en god introduksjon?

Post by Siiljee92 »

Må tilføye at vi selvfølgelig hadde hatt et hus eller en eske inne i buret som Jenny den lille kunne trekt seg tilbake i uten at Josefine hadde kommet seg inn, dersom vi skulle forsøkt å sette dem i samme bur etter ommøblering etc. Det er vell fordelen med at Jenny er ganske mye mindre enn Josefine enda.

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Hvordan gi dem en god introduksjon?

Post by Sara Syversen »

Mye skjer uten at det blotte øye kan se det.
Dem kan se bevegelser til den andre å observere, lukte den andre å venne seg til at den andre er der.

For noen kan det ta alt ifra en dag eller to og dem kan legge seg inntil hverandre. Andre trenger litt mer tid for å godta den andre.

Så lenge det ikke er bustepels og høy intensitet av dette så høres ting veldig bra ut. Også om du faktisk har kunnet hatt dem ute sammen i hele 2 timer.

Hun slipper henne ikke inn i buret fordi dette er hennes territorium. Hun eier stedet.
Viktig med nedvasking av bur før dem prøves i samme bur sammen.

Eldre rotter kan også korrigere yngre for å få ønsket adferd.
Josefine kan også synes hun lille er masete akkurat nå og spiller litt kostbar. Dette vil nok avta litt etterhvert vil jeg tro. Ting tar tid før dem lærer hverandre å kjenne.

Aaaaw. Lille ekorn ja. Da får jeg dannet et lite bilde av henne. Berit her som var så rastløs var faktisk en så stressa dame at hun ikke ooorket å ligge inntil dem andre hele tiden. Hun var så selvstendig skjønner du. Og det virket nesten som det kriblet i kroppen hennes om noen andre la seg inntil henne når hun var yngre. Hun likte å sove alene. Dette tok seg veldig opp etterhvert altså og hun klarte å sove med dem andre etterhvert.

Du kaaan faktisk prøve å ha en utetid med Josefine alene først i ca 40 minutter. For å slite henne ut litt. Så kan du hente Lille Jenny eventuelt. Bare minitips som kan fungere på noen. eller omvent for å slite ut den minste. Du kjenner dem best <3


Det siste du skrev om å prøve å skifte på buret før en utetid høres bra ut. Likte ikke helt det du sa at Josefine har dratt henne men. Som sagt . Hun kan være liten å irriterende for Josefine.
Vet det kan være nervepirrende med en intro. Men man må bare sjonglere litt frem og tilbake å prøve ut.

Her har jeg hatt noen som kunne stå sammen fra dag en og to men også noen jeg måtte bruke uker på. Veldig forskjell fra rotte til rotte hva dem trenger og har behov for.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Hvordan gi dem en god introduksjon?

Post by Sara Syversen »

Første gang du prøver dem i samme bur. Så har jeg et mini tips der. Ikke ha et hus med bare en utgang. Noen kan bli presset opp i et hjørne da. Her har jeg også sett an på dagtid hvordan dem går i buret sammen før dem har vært sammen om natten. Bella jeg hadde før var såppas ustabil så jeg måtte sove ved siden av buret dem to første nettene.
Ikke alle er slik overhode altså. Så det er sagt <3 Men er man rottehønemor så er man en rottehønemor <3
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Siiljee92
Pinky
Posts: 18
Joined: 18 Jan 2016, 22:13

Re: Hvordan gi dem en god introduksjon?

Post by Siiljee92 »

Ja jeg tror vi prøver det i ettermiddag når samboeren kommer hjem, vaske ned og kanskje ommøblere litt, for å så sette dem sammen og se hva som skjer! VI har faktisk laget flere hus med flere utganger nå, etter første intro som endte galt, så får vi bare smøre oss med tålmodighet og skille dem ad dersom det blir for ille. Jenny er veldig kontaktssøkende, så det er ikke utenkelig som du sier at Josefine synes hun er plagsom innimellom, hun skal liksom følge etter over alt. Krysser fingre og tær for at dette går bra, vil jo så gjerne at de skal ha det bra og trives i hverandres selskap etter hvert :)

Siiljee92
Pinky
Posts: 18
Joined: 18 Jan 2016, 22:13

Re: Hvordan gi dem en god introduksjon?

Post by Siiljee92 »

Hvordan legger jeg ut video da? har filmen dem litt nå :)

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Hvordan gi dem en god introduksjon?

Post by Sara Syversen »

Har du en egen youtube kanal ?

Da kan du trykke på knappen det står (vid) på etter skriftefarge og legge inn linken da.

Slik står det : [ vid ] [ /vid ]

Jeg er kanskje ikke den beste på å forklare. Men her er et eksempel.

Jeg klipper og limer in hele nett adressen så du får se.
https://www.youtube.com/watch?v=rc1cIab_IXk

Det du skal lime inn mellom der det står [ vid ] [ /vid ] er kun det som kommer etter dette tegnet =
Altså i dette tilfelle blir det rc1cIab_IXk

A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply