Hvordan gi dem en god introduksjon?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Siiljee92
Pinky
Posts: 18
Joined: 18 Jan 2016, 22:13

Hvordan gi dem en god introduksjon?

Post by Siiljee92 »

Heihopp :) Først vil jeg bare si at dette forumet har vært til stor hjelp for oss! Jeg er helt nybegynner, så behøver all hjelpen jeg kan få! Som jeg har skrevet i en annen tråd, hentet jeg og min samboer vår første hetterotte Josefine for ca 3 uker siden, litt usikker på akkurat hvor mange uker hun var da, men hun var vell et par-tre uker over leveringsklar :) Tillitten med henne bygges for hver dag, og selv om hun fortsatt ikke ønsker å la seg løfte, kommer hun nå ut av buret på egenhånd innimellom, og løper litt rundt i sofaen, sammen med oss! hun spiser også yoghurt, babymat osv fra fingeren. :cheesy:

Nå på onsdag skal vi hente vår andre rotte, hun blir leveringsklar denne uka og er altså bare liten <3 :hearteyes: Hun skal hete Jenny. Siden vi er nye på dette lurer jeg på om dere har gode tips til hvordan vi kan introdusere rottene for at de skal få en best mulig start! Vi har et mindre bur, som vi tenkte vi skulle sette vegg i vegg med Josefines, slik at Jenny kan bli trygg der å få "komme seg" litt de første dagene,samtidig som de kan snuse litt på hverandre gjennom sprinklene! :nottelling: deretter hadde vi planer om å gjøre rent på buret, og la Jenny bli kjent der mens Josefine er ute å løper, og tilslutt la dem møtes utenfor buret før vi forsøker å sette dem sammen hvis det går bra! høres dette greit ut? :smile:

I tillegg lurer vi litt på hvordan vi skal gjøre det med tillitsbyggingen, ettersom vi fortsatt jobber med Josefine på dette. Burde vi fokusere på Jenny, eller på Josefine? hadde vært trist å miste den fremgangen vi har hatt med henne.. samtidig er det jo naturlig at vi er litt mer forsiktige med Jenny i starten, der må vi jo begynne helt fra scratch.