Usikker babyintro

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Kristin
Pinky
Posts: 14
Joined: 04 Mar 2014, 16:10

Usikker babyintro

Post by Kristin »

Hei! Jeg har noen spørsmål ang. Intro av to voksene hunner ( nå ca 1 år) og to babyer. For ca 3 måneder siden skaffet jeg meg to recues for å få noen nye venninner til den gamle rotten min, etter jeg fikk de i hus døde den gamle kort tid etter (fikk aldri introdusert). Det viste seg at disse to var helt traumatisert etter forrige eier. Hun ene var så redd at bare jeg rørte på meg forsvant hun og kom ikke ut fra gjemmestedet sitt på mange timer. Jeg har jobbet hver dag for å få de bedre og det har hjulpet masse, men de er fortsatt ikke sikre på hånden min, f.eks. får jeg ikke lov å ta eller holde de, men det går fint om de kommer til meg på egen vilje. (Beklager hvis dette blir en lang tråd, men tenker at det er bedre å gå litt i detaljene)

babyene er ca 9 uker og begge er tøffe og nysgjerrige. Jeg hadde en intro etter noen dager med hun jeg trodde var den greie, og det gikk greit den første gangen, men da jeg prøvde andre gang blåste hun seg opp som en puffaris og tok hardt tak i den ene babyen. Jeg skilte dem fort og det gikk heldigvis greit. Synes også at hun har skiftet personlighet etter jeg fikk de små i hus, har hun ligger på rare steder for seg selv og ser direkte deppa ut. Har fult masse tips om introer både på matmor sine sider og her på NTF. Har alltid introdusert dem på et nøytralt sted.

Jeg prøvde en intro med den jeg trodde jeg skulle ha problemer med, men til min store overraskelse gikk dette mye bedre enn forventet. Problemet er at Babyene er ekstremt intense, de hopper på den voksene og er på henne HELETIDEN! Ser ut som hun blir dritt lei og legger dem i bakken, skjønner nå etter å ha lest litt mer at jeg kanskje bør la de holde på? :huh: De har delt mat fra samme matskål og har også klart å distrahere de med noe godt, men redselen sitter i meg siden hun har bitt meg til blods og kan være litt hard mot den andre voksne rotta (men har aldri bitt til blods) Så jeg har skilt de fort fort, synes faktisk synd på den voksne og stressnivået i kroppen min blir unormalt høyt :sick:

Har kjøpt meg et stort fint RS-bur som står tomt, har veldig lyst til at alle skal gå overens sånn at jeg kan bruke det. Har tatt flere teppebytter og de store sov hele dagen i babyene sin hengekøye, men da jeg la inn en fille, fulgte jeg med på "puffarisen" og syntes jeg hørte litt gnissing med tenner (ikke noe puff), men etter på sto de og groomet hverandre på filla. Burene står også i nærheten av hverandre og har ikke sett at noen har puffet seg opp av dette, bare nysgjerrighet fra begge bur.

Kristin
Pinky
Posts: 14
Joined: 04 Mar 2014, 16:10

Re: Usikker babyintro

Post by Kristin »

I går fikk de små utforske de stores bur da de hadde utetid. Da de store kom inn igjen (og de små tilbake til buret sitt) gikk hun ene til angrep på den andre, heldigvis gikk det bra, men hun hadde blåst seg opp som en ballong, dette har aldri skjedd i mellom de før.

Har også hatt 2 introer med en av de små og den "greie" av de store. Den ene dagen gikk det fint, intro på ca 3 min. Idag gikk det kanskje ikke så fint, jeg lot de få krangle litt unna, men den lille dirret med halen og var frosset av skrekk så det ut som og den voksene sto og lagde muffelyder. Jeg skilte de fort også var introen ferdig, den lille ble liggende i genseren min ca 15 min før hun begynte å leke med den andre lille.

Er jeg overbeskyttende ? eller er dette en intro som ikke kommer til å fungere?

utmeldt

Re: Usikker babyintro

Post by utmeldt »

Korleis går det no?
Siden den ene voksne reagerer så sterkt på lukta etter at dei nye har vore i buret, er det all grunn til å ta det det veldig forsiktig i forbindelse med intro. Fortsett med små møter på nøytral sted slik du har gjort så lenge den store ikkje viser tegn til å ville skade de andre. Virker ho store til å vere aggressiv når ho legge dei små på rygg, bustepels? Om det ikkje kjem til å fungere er for tidleg å seie, i enkelte tilfeller kan det ta litt tid før rottene godtar kvarandre.

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Usikker babyintro

Post by malap »

Jeg ville latt (spesielt de små med mest energi) ha en utetid på f.eks 20 min før de møtes, slik at de ikke har masse oppbygd energi til møtet.

Det er normalt at de "gamle" kan begynne å krangle litt når det kommer nye pga stress, det bør roe seg.

Er det mye busting ved ting som lukter av hverandre og når de kommer inn i burene til hverandre/egne bur etter de andre har vært der, så ville jeg latt det roe seg ned før fysiske møter mellom de gamle og nye.
Malena

Kristin
Pinky
Posts: 14
Joined: 04 Mar 2014, 16:10

Re: Usikker babyintro

Post by Kristin »

Tusen takk for svar! :cheerful:

Tenkte jeg skulle prøve med hun som blåste seg opp litt senere i dag. Den andre har ikke blåst seg opp, men huffer, puffer og gnisser tenner med en gang de små kommer for å lukte på henne. Da jeg fikk henne var hun en ekstremt redd rotte, hun har blitt bedre, men er fortsatt skeptisk og skvetten. Hun bæsjet mye, prøvde å hoppe ut og klatre på meg heletiden under sist intro.

Har ikke sett noe busting når de har vært i burene til hverandre og omvendt, det eneste var tilfellet jeg skrev om. Begge de store synes det er veldig interessant å snuse på de små sine ting, men ikke noe mer enn det.

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Usikker babyintro

Post by malap »

Korte møter, bare noen minutter et par ganger om dagen kan også være en ide forresten. Avslutte introen mens "leken er god".

Mye bæsjing og at hun ville til deg kan bety at hun er veldig stresset og usikker/redd. Så da ville jeg bare latt henne møte de veldig kort i starten for å venne de roolig til hverandre. Ville ikke tvunget henne til å være der om hun er desperat etter å komme seg vekk.
Malena

Post Reply