Introduksjon av to hannrotter

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Eiristok
Pinky
Posts: 5
Joined: 31 Dec 2015, 01:32

Introduksjon av to hannrotter

Post by Eiristok »

Vi kjøpte nylig en ny hannrotte som er ca. 8-9 mnd yngre enn en annen hannrotte vi hadde fra før. Introduksjonen mellom de to har gått bedre etterhvert (første gang holdt den yngste på å miste et øye). Som dere ser av videoen går det bedre nå, men ønsker veldig gjerne kommentarer på rottenes kroppsspråk etc. Er det forsvarlig å la disse to rottene bo i samme bur? Det har hele tiden vært målet, men enn så lenge bor de i hvert sitt bur. Burene har i lengre tid stått ved siden av hverandre, men de møtes på nøytral grunn et par ganger i uka. Typisk søker den yngste snutekontakt, mens den eldste da vender rompa til og "dytter" den yngste bort/tar plassen dens (se video).


utmeldt

Re: Introduksjon av to hannrotter

Post by utmeldt »

Den største viser tegn på dominans ( bustepels, og spark med bakfoten), noko som kan ende opp i bråk om dere setter dem i samme bur. Eg ville ha fortsett med introduksjoner på nøytral grunn litt til. Prøv å avlede dem litt mens dere prøver intro på bordet, med f.eks mat. La han største utforske den andre sitt bur ( uten at minsten er der), og se hvordan han reagerer. Buster han pels, og ser stressa ut, så er han ikkje klar for å bo sammen med den nye.

Sara driver akkuratt no på med en introduksjon i denne tråden viewtopic.php?f=15&t=17537 kanskje du kan finne nokre tips der. :)

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Introduksjon av to hannrotter

Post by Kesia Madeleine »

Den største viser tegn på dominans som Iwona sier. Bustepels, spark med bakfoten og litt "krabbegange". Den yngste virker nysgjerrig, men leser kroppsspråket til den eldste greit. Den yngste passer på å ha snutekontakt, for da har han kontroll på hva som skjer og skal skje. Rumpa passer han på å ha borte fra hodet til den eldste. En dominant rotte prøver ofte å gå etter rumpa til den andre for å få til et bitt der, så det er naturlig for rotter å passe på bakparten sin. Den yngste er mye på vakt og vibrerer litt med halen når de står i hjørnet mot slutten av videoen. En rotte som vibrerer/logrer med halen gjør dette ofte når stemningen er spent, de er usikker, skeptisk og lignende. En introduksjon videre mellom disse to bør virkelig skje med små "baby steps" pga kroppsspråket til den eldste. Setter du dem sammen i et bur nå så kan det virkelig gå ille. Les gjerne Sara sin tråd som Iwona delte, for der finner du masse gode tips. Om den eldste ikke blir bedre uansett hva dere gjør og hvor lang tid det går, så kan det være en mulighet å sette inn en hormonchip. Hvor gammel er han eldste? Har han stått sammen med andre rotter før?
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Eiristok
Pinky
Posts: 5
Joined: 31 Dec 2015, 01:32

Re: Introduksjon av to hannrotter

Post by Eiristok »

Takk for svar! Interessant å høre at det er den eldste som er største problemet, ettersom vi alltid har trodd det er den yngste! Sippo, den yngste, har helt siden vi fikk ham i september vært ganske lettskremt og bitete (han har blitt roligere og mindre bitete med tiden). Rodde derimot, har alltid vært veldig rolig og bedagelig av seg. Sippo vokste opp i dyrebutikken som den eneste ikke-albinoen i et kull på ca. 8 stk, og jeg har vært inne på tanken om at han kanskje ble litt herjet med av de andre. At det kanskje kunne forklart usikkerheten hans og bitingen. Rodde sto i bur med søsteren sin da vi kjøpte han i butikken, så han er nok ikke så vant til andre rotter, nei. Inntrykket mitt er likevel at han prøver å unngå direkte konfrontasjon med Sippo når han vender rompa til, men jeg har sikkert bare feiltolket dette. Rodde er ca. 9-10 mnd. gammel. Sippo er ca. 4 mnd. Supert tips om å la Rodde utforske buret til Sippo alene – ser frem til å få gjort dette! :) Har ellers prøvd å avlede dem med godbiter under introduksjon, men de er "for opptatt" med hverandre til å bry seg.. Sette inn en hormonchip? Dette er nytt for meg. Hvordan fungerer det? Vi har vurdert kastrering når det gjelder Sippo.

utmeldt

Re: Introduksjon av to hannrotter

Post by utmeldt »

Dette med å utforske bur har med å se korleis den dominante reagerer på lukta til den andre. Reagerer han med tegn på aggresjon, som f.eks bustepels eller ser stressa ut så tyder det på at han ikkje er klar for å godta den andre.

Det er ikkje uvanleg at gutter på Rodde sin alder kan vise litt ekstra hormoell atferd, og derfor nekte å godta nye hanrotter, og om dere har forsøkt intro over lang tid uten resultat kan kastrering eller chipping vere ein ide.
Chipping er kjemisk kastrering, og eit alternativ til vanleg kastrering. Er meir skånsomt for rotta å bli chippa framfor kastrert, ein unngår bla. balle byller som i verste fall kan vere livstruande, Det er vanskeleg å seie kor lenge ein slik chip virker på rotter, men som regel går det bra med mindre ein har tekt å ha både han og ho rotter i lag ( mtp fertilitet). Om dere vurderer å kastrere eller chippe er det litt lurt å undersøke om dyrelgen dere har tenkt å bruke har erfaring med rotter samt om dei har anledning til å buke gassnarkose. Vanleg sprøyte narkose er ikkje så veldig å anbefale på rotter.

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Introduksjon av to hannrotter

Post by Sara Syversen »

Veldig positivt at du har introer på en nøytral plass.

Husk at du kan ta kontrollen ovenfor en intro.
DU har lov til å ta en time out.
Jaa rotter skal få lov til å ordne opp. Men ikke når intensiteten er såppas høy at det kan ende med at en biter så hart at en dør. Det er ikke for å skremme jeg sier det. Men man skal ha respekt ovenfor bustepels og agressive hann rotter uansett.

Istedenfor å la rotta ha bustepels såppas lenge kan du ta opp den hissige og stryke den. Eller gå med den på skulder en liten stund før du setter han ned igjen.

Du kan også avlede med litt mat så den mest hissige ikke baare er opptatt av den andre.
Det er ikke noe possitivt å være så anspent så lenge.

Du kan også bruke en liten plastikkfjøl for å holde litt avstand mellom dem hvis den ene ikke er tam nok og du er redd han atacker din hånd istedenfor den andre rotta.
Eller en fleecebit eller en trøye. Jeg fant ut at jeg fintkunne bruke en trøye på Bjarne her som er en rescue rotte som ble funnet ute i høst. Han har hatt en del hormonproblemer og hadde ikke den største tilliten til mennesker når han kom hit.

skal man få to sammen må dem forbinde hverandre med noe positivt. Gjerne da fast tid vær dag når dem får mais, grøt osv. Rotter er smarte. Mine her vet at dem skal ut klokka 8 vær kveld og står klare. (Noen andre tider er det også seff men minimum da). Lettere for dem å takle ting når dem vet hva som kommer også. Ihvertfall min erfaring på noen redde rotter jeg har hatt før.

Ved vanskelige tilfeller så anbefales det å kunn ha korte introrunder slik at dem kan få bruke tid på å godta den andre trusselen. Ja han er sint. Men også redd og vil forsvare seg. I sinne er det også redsel som det står om på joinrats.com.
Ha gjerne kun introer på 10 min til 15 min av gangen. Og det gjerne i 2 uker.

Man skal ha en nøytral plass ja.
Men for den redde så er det fint om du kanskje legger et pledd i en ball der så han kan gjemme seg i den innimellom.

Sett gjerne en do der også på midten av bordet
for da kan den sinte være på den ene siden av doen og den andre kan føle at den har litt avstand fra den sinte.


andre ting du kan gjøre.

Lukt.

Du kan gni urin lukt fra en i velsig lav rang på den nye. Du har kanskje ikke fler så da blir det utelukket.

Men du kan også gni lukt fra armhulen din på rotten også.

Det jeg synes har fungert mest her ihvertfall er majones.
Ta en liten prikk på rompa. Nederst der dem lukter. Og en prikk eller to i nakken.
Gjør dette på begge. Så gi dem litt fra en finger.
Dette fikk to sterkt fiender hos meg til å roe seg ned betraktelig. Har drevet med to stykk i 1,5 uker nå. Og det var det som hjalp veldig.


når ting går bedre ville jeg ha prøvd å sette flere ting på bordet. Så sofaen .

også et øvelses bur som ingen av dem har satt sin lukt på. Først bunnen. Så med overdelen av buret. Men la hempene være løse så du kan ta den av raskt.
så med en hengekøye. Veldig enkel en. Huler er nei nei til å begynne med. Ihvertfall hvis det kunn er en utgang.


En annen ting ved lukt. Man kan vaske rottene med en klut for å redusere lukt også. Men også slik at dem blir opptatt av å vaske seg. Bare fukte en klut og stryk to tre ganger. Vips er bustepelsen borte og noe annet skjer.

Flere ting kan jeg sikkert skrive.

Men er du tålmodig og lar dem møtes på bord ved korte møter til å begynne med også ha mat på bordet så kommer du langt.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

utmeldt

Re: Introduksjon av to hannrotter

Post by utmeldt »

Sara er veldig flink på dette med intro, lurt å følge tips som ho kjem med :)
Dette med å avbryte/avlede den dårlige " stemingen" eller korleis ein skal kalle det føler eg er viktig. Jo meir spenning og stress den dominante rotta viser/opplever over tid, jo vanskelegare kan det bli for han å godta den andre.

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Introduksjon av to hannrotter

Post by Sara Syversen »

Hvor lenge har du holdt på med introduksjon?

Hvis du har tatt luktetester i en uke eller to og rotta får bustepels bare av å lukte en fleecebit fra det andre buret hadde jeg vurdert chipp. Draaaar han seg bortover, snøfter/grynter og gnir henda på gitteret osv også ?


Takk o takk Iwona [HEAVY BLACK HEART] . Hjelper stort på å hatt noen hormonelle grisly rotter :nottelling:
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Introduksjon av to hannrotter

Post by Sara Syversen »

Jeg glemte å skrive at jeg hadde ikke latt dem bo i samme bur enda så lenge en av dem har bustepels når dem møtes på et bord sånn.

Håper alt kommer til å ordne seg for deg og at dem lærer hverandre å kjenne og vil godta hverandre til slutt [HEAVY BLACK HEART]
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Eiristok
Pinky
Posts: 5
Joined: 31 Dec 2015, 01:32

Re: Introduksjon av to hannrotter

Post by Eiristok »

Takk igjen for informative svar! Skal absolutt høre med dyrlegen vi bruker ang. hormonchip vs. kastrering. Lukttester (legge noe fra buret til Sippo inn i buret til Rodde?) har vi ikke prøvd (ennå). Vi har drevet på med introduksjon litt off and on siden vi fikk Sippo i september. Kanskje vært for dårlige til å gjøre det regelmessig. Men dyrebutikken anbefalte å avvente litt etter at Sippo nesten mistet øyet sitt.. Sippo var nemlig, og er fremdeles litt, lettskremt, pipete og bitete. Han liker ikke å bli løftet opp for eksempel, da piper han. Dyrebutikken anbefalte at vi burde få ham mere trygg og rolig først. Men har altså begynt med introduksjoner igjen nå. Sippo har blitt tryggere, men han er fremdeles skvetten og pipete. Men han er veldig nysgjerrig og sluttet å bite så mye. Men jeg må innrømme at jeg som oftest håndterer ham med hanske på.. Han har bitt oss til blods en del ganger.... Derfor tenkte vi egentlig at det var Sippo som eventuelt burde kastreres, men jeg forstår nå at det vel ikke er noen sammenheng med at han er lettskremt og hormonnivå. Som jeg skrev i forrige svar mistenker vi at han vokste opp i et bur hvor han ble herjet litt med av de andre i kullet sitt. Og når Rodde og Sippo er ute sammen er det Sippo som åpner munnen "for å bite", mens Rodde da viser rompa som for å avverge å bli bitt i ansiktet eller noe sånt. Men vi får fortsette med introduksjon og fortsette å prøve å distrahere dem med en godbit (som dere ser på videoen er de ikke interessert i mandarinbåtene i det hele tatt). Skal og prøve å legge ut noen gjemmesteder osv.! Ja, får håpe de kan bli gode lekekamerater! I verste fall får de jo bare fortsette å bo i hvert sitt bur.. Hvis dere også har noen tips på hvordan vi kan gjøre Sippo tryggere så er det også av interesse! :)

utmeldt

Re: Introduksjon av to hannrotter

Post by utmeldt »

Mange rotter som kommer fra dyrebutikk er redde og lite vant til mennesker, men at den nye ikkje er heilt tam er ingen hindring i å prøve intodukjon, jo lenger du venter med å la dei bli kjent med kvarandre jo vanskelegare kan det bli/jo meir frustrert kan dei bli. Du bør prøve litt kvar dag og ta forhåndsregler slik at du evt kan avbryte negativ steming eller atferd i tide, ha evt på deg ein tjukk hanske eller ha klar eit brett slik at du kan skille de om nødvendig. Eg vil anbefale andre godbiter som f.eks vaniljesaus eller babygraut som snacks. Mat med sukker kan virke beroligande ved intro.

Den nye kan ha godt av tillitstrening, og du fnner mange gode tips her viewtopic.php?f=17&t=17037

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Introduksjon av to hannrotter

Post by malap »

Mange gode råd her!
Sara er veldig flink og har mye informasjon der ute i både tekst/videoer og bilder her og på youtube kanalen sin : )

Men jeg har et par ting jeg vil nevne:

For det første så må du la de møtes oftere enn et par ganger i uken. Kortere men hyppigere møter er nok tingen, de bør møtes minst 1 gang daglig.
I fht hva jeg ser på videoen så kan jeg tenke meg at bare noen minutter holder før du bør ta en time-out. Da enten bare ta med deg den ene rundt litt som Sara skriver, eller ha en time-out boks (jeg bruker transportboksen dems med pledd oppi). Kanskje er et møte på 2-5 min nok, 10 min eller 20 min - det kommer heelt an på individene. Jeg synes selv det er enklest å ha en grytevott tilgjengelig for å skille de om det trengs. Ellers er det viktig å ende introen med en god/positiv opplevelse/følelse (om mulig) fremfor å vente til det blir rabalder - avslutt mens leken er god. Om det er anspent mellom dem så prøv å avslutte med at de får noe godt eller snuser veldig kort på hverandre før de skilles (hvis dere er 2 stk så kan dere holde en rotte hver og la de se/snuse på hverandre et par sek med litt avstand - såpass at de ikke får skadet hverandre). Det siste som skjer mellom de er det de husker best til neste møte.
I tillegg bør du legge over ting fra den ene sitt bur til den andre, og omvendt - slik at de blir godt vant med lukten til hverandre.
Jeg vil i tillegg anbefale å la de (hver for seg!) gå en runde rundt i hverandres bur daglig, de kan gjerne være i hverandres bur 1 times tid for å roe seg der. Hvis det er mye bustepels når du legger over ting som lukter fra hverandre og når de undersøker burene til hverandre så ville jeg kanskje tatt en liten pause med fysiske møter til det roer seg. Burene bør være plassert i så lik høyde som mulig og minst med en halelengdes avstand, kanskje trengs det mer avstand om de stresser hverandre opp gjennom burene. Ellers kan de også gå etter hverandre på forskjellige steder i huset; her har jeg f.eks hatt luftetid på de "gamle" rottene først, mens den nye undersøker buret dems. Deretter tatt gamlerottene inn i buret til den nye, mens den nye undersøker uteplassen der de gamle rottene har vært.

Så, til hvilke plasser du bruker til introer.
Jeg er enig i å la de møtes på nøytrale steder, MEN jeg mener at det er bedre å ha fremme flere leker og ting for å roe stresset og dempe intensiteten mellom dem. Da får de litt andre ting å rette oppmerksomheten mot også, ikke bare hverandre. Du kan finne diverse rot og skrot du har liggende, spiller egentlig ingen rolle hva det er (så lenge det ikke er farlig for dem) bare det er noe nytt og spennende. Du kan f.eks ha et par pappesker/hus fremme der minst den ene langsiden er åpen, altså 2 eller 3 vegger og 1 tak (hvis det var forståelig), slik at du har full oversikt men de har noen trygghetssoner å gå til,- fremfor å ha det helt åpent. Jeg er overbevist om at å ha det helt åpent uten noen ting å gjemme seg i/undersøke kun øker stresset og vil gjøre introen vanskeligere. I tillegg ville jeg spredd diverse mat og godbiter rundt i området, og hatt et par skåler med noe skikkelig godt i (f.eks babygrøt, yoghurt, mais) og vann, gjerne en do om de er ute lenge. Og varier hvilke steder de møtes på, noen steder kan fungere bedre enn andre.

Det er hvertfall helt klart og tydelig at de ikke kan bo i samme bur ennå, her ville jeg gått sakte frem.
Lykke til! : )
Malena

Eiristok
Pinky
Posts: 5
Joined: 31 Dec 2015, 01:32

Re: Introduksjon av to hannrotter

Post by Eiristok »

Hei igjen! Og takk for gode og informative svar. Jeg har dessverre en trist nyhet – Sippo, den yngste rotta, sovnet stille inn for en ukes tid siden.. :grine: Vi mistenker som sagt at han ikke var helt frisk fra starten av. Kanskje ble han altfor stresset av introduseringen i tillegg? Han ble bare ca. 4 mnd gammel. Vi vurderer nå å kjøpe en ny rotte, men er et vanskelig valg med tanke på hvor vanskelig introdusering tydeligvis kan være. Men uansett, mange flotte svar her, vil eventuelt følge flere av tipsene deres neste gang!

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Introduksjon av to hannrotter

Post by Sara Syversen »

Kondolerer så mye. Ikke ta på deg skylden for det stakkars [HEAVY BLACK HEART]

vi var også desverre uheldige nå å mistet gullgutten Karstein. Men etter flere turer til vetten og at hun tok rønken så var det desverre en hjertefeil gutten våres hadde. Jeg har også selvfølgelig skyldfølelse nå etterpå og skulle ønske jeg kunne vist dette er tidligere. Men han hadde uansett blitt dårlig da han var født med det.

Alle rotter blir syke. Din kanskje hadde LVI, midd eller ja det kan være så utrolig mye. Kanskje satt noe i halsen på natten ? Vi har hatt en rotte som døde en gang vi var hos vetten med noen andre. Og det var kunn en time vi var borte. Hadde til og med kjøpt med meg en tyggeleke til Bella . Det er så mye som kan skje med dem. Det er ikke alltid våres feil uansett hvor mye vi prøver å stille opp for dem.

Håper du tørr en annen gang igjen. Men kanskje vurdere chipp på han eldste først. Det kan gjøre underverker.. Men ja skjønner frykten deres altså stakkars. Og det er virkelig opp til dere..

Kondolerer så mye. Føler sterkt med dere i sorgen.
Hvor gammal var han igjen ?


Eventuelt med vanskelige eldre hannrotter kan man prøve en jente. Hvis begge er chippa eller hannen da er kastrert.
Det pleier å være mye enklere
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Introduksjon av to hannrotter

Post by malap »

Kondolerer så mye! [HEAVY BLACK HEART]

Kanskje det kunne vært noe å chippet han du har igjen og prøve med jente i stedet som Sara sier. Vil tro at sjansen for at det går bedre med intro er større der.
Malena

Post Reply