Introduksjon av omplassert alenerotte

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Introduksjon av omplassert alenerotte

Post by Solhaugen »

Jeg fortsetter her med tråden om den nye omlasseringsrotta vi har fått siden seg ser at jeg kan trenge litt råd når det gjelder introduksjon. Jeg har allerede lest rådene til Matmor og mye her og andre steder.
Kort fortalt:
Vi har fått en ompasseringsrotte, chippet hannrotte på ett år. Den har hatt tre eiere før oss og stort sett stått alene. Forrige eier prøvde å introdusere den til en annen hann, men det gikk ikke så bra. Han er ganske liten og veldig knyttet til mennesker, men er ikke vant til andre rotter og ser ut til å ha ett dårlig kroppsspråk og oppførsel i forhold til disse.
Vi har to hanner fra før på samme alder, en kastrert og en intakt. Den kastrerte har hatt litt problemer med aggresjon, men har roet seg betraktelig nå. Det han ble mest hissig på var når vi stelte buret, så han har nok en sterk territoriegreie i forhold til det. Det var så ille en stund at hvis han var i den andre enden av rommet og så at vi vasket i buret kom han springende for å bite i vaskekluten og gjerne hånda som vasket i tillegg. Den andre er rolig og har tatt over som alfa etter at broren ble kastrert, men er svært lite dominant. Begge våre er mye større en den nye, som er ganske liten og virker litt puslete.
Første møte etter at nykommeren kom i hus gikk bra, de bare snuste på hverandre. Den nye var ganske redd, men tødde opp etter hvert. Neste møte gikk også fint, bare litt snusing og lett knuffing. Så prøvde vi å sette de sammen i det store, nyvaskede og nyinreda buret, men det gikk ikke så bra. Da begynte vår kastrat å få ståpels med det samme og var helt tydelig ikke interessert i å ha nykommeren der. Jeg lot de holde på til han prøvde å bite (skikkelig, etter beina) før jeg tok han bort. Denne var ikke den vanlige dominansadferden jeg har sett før.
Så vi har tydeligvis en utfordring, de tolererer å gå sammen ute men vår kastrat synes det er helt uaktuelt å ha nykommeren i SITT bur og sitt territorium. Det virker ikke som det er dominans/rang som er problemer, men territorium.
Nå står de ved siden av hverandre i hvert sitt reisebur, så får vi bare la de få treffes utenfor buret og venne seg til hverandre. Det kan nok ta sin tid siden nykommeren blir så redd, men det er bare å våre tålmodig. Lukten av den nye er tydeligvis ikke noe problem, jeg tok teppe fra buret hans som luktet ganske kraftig og la inn i buret til de andre etter slossingen, men de bare snuste litt på de og la seg til å sove på det. Nykommeren er vant til å være alene, og vi får kose ekstra mye med han i nå i starten så han blir trygg på oss og huset.
Spørsmålet ny er hvordan jeg bør gå frem for å få de til å kunne være sammen i ett bur etter hvert. Inntil videre står de i hvert sitt reisebur, men jeg har også det store buret som den nye rotta bodde i. Kanskje det blir lettere å få de til å fungere sammen der, siden våre ikke har noe territorium i det. Vi vasker det skikkelig nå og innreder det med nye, nøytrale ting. Så kan vi prøve litt forsiktig å ha de sammen der etter hvert. Hvis det går blir det nok lettere at hissiproppen vår godtar den nye rotta i sitt bur etter hvert.
Høres dette ut som en god eller dårlig plan? Har ikke hatt introduksjon av nye rotter før, har bare erfaring med konfliktene vi har hatt de våre.
Alle råd og erfaringer her mottas med takk:)

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Introduksjon av omplassert alenerotte

Post by malap »

Jeg vil starte med dette: Siden du har en fra før som har hatt litt problemer med aggresjon (gjaldt det både dere og andre rotter?) og nå en ny som har byttet hjem mange ganger og ikke gikk med en annen (at den ikke har gått med en enkelt hann før trenger ikke ha så mye å si, mye kommer an på hvordan vi som introduserer legger opp ting også, hvor mye vi prøver etc.) - så skulle det vært et under om de kunne gå sammen allerede!

Poenget mitt er: Ingen grunn til bekymring så langt : )

Så må jeg bare spørre, hvor stort er hovedburet som du skal ha alle i? Plass har så mye å si, jo mer plass jo bedre, så det ikke blir så «trykket» i buret. Og har du ikke noe annet enn reisebur å ha de i, i mellomtiden/hvor store er de? Hvis de alle har liten plass å gå på nå, så kan de bygge seg opp mye energi og frustrasjon, som de igjen kan la gå utover hverandre. Da bør de luftes en 20 minutters tid hver for seg for å få ut litt energi før de møtes (kanskje må dere gjøre det uansett). Det kan også være greit at den nye kan kikke seg litt rundt der de skal møtes i noen minutter før du henter de andre (samme når du kommer til det punktet de skal være sammen i buret også, nykomlingen kan gjerne få være der en 10 minutters tid før du setter inn de gamle).

Bruk god tid på å bli kjent med den nye nå, fint om han kan søke trygghet hos dere hvis han blir skremt av de andre rottene. Han lider ikke av å stå alene en liten periode til mens du introduserer han rolig til de andre. Det høres ut som han kan trenge litt tid på å roe seg, og ikke bli stresset opp med å være så mye med de andre nå i starten. Tenk at han har vært i så mange hjem før dere og hele tiden hatt nye steder, folk og rotter å forholde seg til, stakkars lille - det kan være ganske traumatisk! Så gi han ro en liten stund nå først, så kan han bli kjent med dere før de andre rottene. Ta det heller over lengre tid enn å stresse og ende opp med slosskamper, skader og rotter som er redd hverandre – da kan det ta enda lenger tid før du får de til å gå sammen igjen. Og spesielt siden han er mindre enn de andre så kan det være enda mer skummelt for han.


Jeg har en chippet hannrotte som jeg overtok ved en 9 måneders alder; vært i 3 hjem før oss, usikker, vist tegn på aggresjon hos tidligere eiere og ikke gått sammen med andre gutter, vært i en del slosskamper, har mistet en finger, har arr på ryggen og flere hakk i halen - han har med andre ord vært gjennom en god del!
Nå hadde jo jeg 2 jenter fra før da, og ville derfor prøve han siden han var forsøkt med flere andre hannrotter tidligere og det ikke virket å fungere. Din nye er jo bare forsøkt med en annen hann før, så jeg ville ikke gitt opp å prøve gutta dine sammen fordet. Jeg ville latt han bli venn med den mildeste/roligste rotta du har fra før, før den mer vanskelige sånn at han ikke blir så skremt med 2 store nye å bli kjent med på en gang.

Uansett, jeg var veldig forsiktig til å begynne med og måtte ha en del tålmodighet, med tanke på fortiden hans så var det ingen grunn til å forhaste seg! Det var bedre at han var alene i et bur en stund, enn at jeg skulle presse på fordi jeg ikke ville at han skulle stå alene. Heller ta det rolig enn å ende opp med slosskamper og bittskader. Da brukte jeg bare den tiden på at han skulle bli bedre kjent med meg og samboeren, vi var jo helt nye og skumle for han også, stakkar.

Men jeg tenkte jeg kunne dele litt hvordan jeg gjorde det hos oss:

Når vi kom hjem hadde vi han i det ene ekstraburet vårt, tok han med inn på rotterommet der vi hadde jentene og satte han et godt stykke unna buret deres så de kunne se hverandre på god avstand uten å hisse seg for mye opp. Husk at introdukjsonen begynner allerede da, selv om de ikke har fysisk kontakt.
Hver dag flyttet jeg buret litt og litt nærmere jentene, det var vel på dag 3 jeg satt burene så nære jeg kunne (tenk halelengde, så ingen sveiver halen innom det andre buret).
Det var ikke før dag 5 at jeg introduserte de med fysisk kontakt.
Så, det jeg gjorde frem til dag 5 var å flytte burene nærmere hverandre, bytte på å lufte de samme steder sånn at de kunne lukte etter hverandre, og byttet bur en runde om dagen (han inn i jentenes bur og jentene inn i hannes bur på skift en times tid daglig), og la over ting fra hverandres bur som luktet av de andre (jeg rukte fleecepleddbiter).

Så kom vi til dagen da jeg følte at det var tid for å prøve å introdusere de til hverandre fysisk - husk at alle er forskjellige, så man må se an i hvert tilfelle. Jeg har kunne satt sammen rotter i samme bur alt fra dag 1 og opp til 14 dager etter at den nye kom i hus. Så veldig mye kommer an på rottene.
Jeg forberedte spisestuebordet vårt - et nøytralt, kontrollert sted der de ikke kunne stikke så vi mistet oversikt, men som er stort nok så de kan få bevegd seg litt og kommet unna hverandre om de vil. La ut et nyvasket pledd, fant fram en masse rare ting som var helt nytt for rottene (noe bordpynt, stubbe, stein og andre ting jeg kunne finne i/utenfor huset, bare ikke noe så noen trenges inn i et hjørne/ikke kommer seg ut av) i tillegg til godbiter (du kan bruke mais, babygrøt eller annet som de er veldig glad i for avledning). Grunnen til at jeg bruker mange forskjellige ting og godbiter er at fokuset da også kan være på litt andre ting, så det ikke blir så intenst på hverandre. Første møtet her gikk over all forventning.

Påfølgende møter gikk veldig opp og ned (både fra hans og jentenes side; bustepels, skriking, gnissing av tenner etc.), jeg kunne gå fra å se veldig lyst på det til å føle meg hjelpeløs. Men håpet var der hele tiden, og jeg var fast bestemt på at dette skulle gå!

Jeg varierte tider de møttes på (formiddag/ettermiddag/kveld - noen sier det er best når de er litt sløve/trøtte. Jeg tenker at noen kanskje kan være mer grettne når de er trøtte heller, men jeg så ikke så stor forskjell), varierte antall ganger de møttes daglig (noen dager møttes de 1 gang daglig, noen ganger 2 ganger daglig), brukte forskjellige steder; alt fra spisestuebordet, kjøkkenbordet, stuebordet, dobbeltsenga, sofaen og rotterommet. På sofaen og rotterommet ble det mest anspent, for dette var ikke like nøytrale områder. Men hvis det gikk dårlig et sted, så møttes de et annet sted neste gang. Husk at de trenger en god pause mellom møtene også (hvertfall en halv dag, vi må jo huske at de er nattaktive og sover mye på dagen og trenger søvnen sin), så man må ikke gjøre det så hyppig at det blir for mye stress i det! Du kan jo prøve å se an om de er våkne, også få til å la de møtes på de tidspunktene.

Møtene varierte alt fra 10 minutter og opp til 1,5 t alt ut i fra hvordan det gikk.
Noen ganger trengte en av de bare en liten time-out, da hadde jeg en transportboks stående som jeg tok en av de oppi i noen minutter til de roet seg før jeg satt de sammen igjen. Jeg brukte også babygrøt en god del for å avlede hvis jeg synes de begynte å hisse seg litt vel mye opp, da tok jeg det bare på en skje eller fingrene og satt de mellom rottene. Jeg tok også bare hånda i mellom de av og til hvis jeg ble usikker på om det kunne bygge seg opp til noe mellom de (du kan ta på deg en hanske eller bruke en fjøl om du er redd for at de skal bite deg). Det sies at de også må få «gjort seg ferdig» og finne litt ut av ting mellom hverandre, så litt is i magen skal man ha. Men jeg synes man heller skal avbryte en gang for mye enn for lite likevel.

Vi tok til oss enda en omplasseringsrotte før vi prøvde de i samme bur. Dvs. jeg hadde 2 jenter fra før, fikk den chippa gutten som jeg introduserte de med i litt under 2 uker, så ei jente til som ble introdusert for de andre over 3 dager - før vi prøvde de alle sammen i hovedburet.

Etter ca 14 dager med den nye gutten i hus, og 3 dager med den nye jenta i hus - vasket jeg ned hele hovedburet, desinfiserte og innredet med helt nye ting (pass også da på at det ikke er noe som de kan trenges i hjørner i/ikke kommer seg ut av), la inn masse godbiter over alt, 2 vannflasker, 2 drikkeskåler og flere matskåler i de forskjellige etasjene (viktig så de ikke krangler om mat/vann og så alle får i seg det de trenger), og flyttet buret til et annet rom. I vårt tilfelle fra rotterommet og inn til stua. Da ble det helt nye omgivelser rundt buret, og det kan være en fordel så omgivelsene rundt buret er nytt for de du har fra før også.
På stua hadde vi også større mulighet til å følge med de på dagen, og høre de på natta hvis det skulle være noe.
Litt puffing og knuffing og litt piping inni mellom, men jeg prøvde å la det være «Nå må de bare finne ut av det». Jeg gikk av og til å tok ut en av de hvis jeg følte at det trengtes sånn at den fikk en pause.

Etter dag 4 i samme bur følte jeg meg trygg nok til å sette buret tilbake på rotterommet, men jeg fulgte også da godt med i tilfelle. Nå har de vært i samme bur siden og alt endte godt, de sover oppå hverandre og koser seg med hverandre : ) det kunne jeg ikke se for meg en gang i starten!

Det er mange her inne som har hatt flere rotter over lenger tid enn meg, og hatt mange flere introer enn meg og sikkert har masse gode tips å komme med!

Men jeg følte at jeg lærte en god del i dette tilfellet, jeg leste meg skikkelig opp, stilte masse spørsmål og fikk mye hjelp - og fikk det til å fungere, så jeg håper du får noen tips og triks fra historien vår som du kan få bruk for, lykke til!
Malena


Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Introduksjon av omplassert alenerotte

Post by Solhaugen »

Tusen takk for svar og gode råd!
Jeg hadde forusett at dette kunne bli en utfordring, men trodde vår kastrerte hann hadde roet seg mer og det virket som det gikk så bra i starten. Vi gjør som du sier og bruker mye tid tid å bli kjent med den ny og lar de venne seg til å være i nærheten av hverandre. Vi får ta lufting sammen gradevis og mest med den rotta som ikke blir hissig. I går hadde vi tilløp til slossing på lufteplassen også, og det fører ikke noe bra med seg. Vi tar møtene på ett bord i rotterommet og så luftes de gamle ellers rundt i resten av rommet, så bordet er kun til introduksjoner. Har innsett at det er langt frem til at de kan stå i samme bur, så de gamle gutta er satt tilbake i det store buret. Vi har ett ilderbur bur som er 50x80cm bredt og 150cm høyt, så det er masse plass til tre rotter. Så skal vi følge rådene og ta burtilvenning i ett annet bur på lufteplassen først. Det går nok bra, tenker jeg:)

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Introduksjon av omplassert alenerotte

Post by malap »

Håper det går bra med de, høres ut som dere gjør det på en fin måte : ) og bra at dere har så stort bur!
Godt for den nye å komme til dere, tenker jeg - og at han får bli : )
Malena

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Introduksjon av omplassert alenerotte

Post by Solhaugen »

Ny dag og nye muligheter. I går luftet jeg den nye rotta sammen med den rolige alfaen en lang stund. La ut godt med mat og delte ut masse godbiter men begge fikk masse kos. Den nye sto stiv å var redd en lang stund mens alfaen bare gikk runt og snuste og hilset forsiktig. Så kom alfaen og krøp inn i jakka mi. Og da kom den nye etter og ville hilse på. Jeg hadde begge sammen der en lang stund og de bare krabbet litt rundt og stelte litt med hverandre uten noe tegn på agresjon. Så introduksjonen er i hvertfall 50% vellykket etter tre dager. Det endte med alt alfaen sovnet i jakka mi, noe han aldri har gjort før. Merker at de gamle også søker mer til oss, de synes vel også et dette er litt nytt og skummelt.
Hissiproppen fikk bare komme ut og undersøke buret til nykommeren på en god armlenges avstand fra de andre. Det var mye ståpels til å begynne med, men han roet seg mer etter hvert. Når alfaen var ferdig med hilsingen fikk hissigproppen komme opp i fanget og inn i jakka det de andre hadde vært mens nykommeren var på boret ved siden av. Virket som han roet seg litt etter hvert når jeg stellte med han en stund og ble litt mindre opptatt av nykommeren. Jeg tror vi fortsetter på denne måten noen dager, så tar vi møte med hissigproppen etter hvert når han roer seg ned litt. Så det går i hvertfall riktig vei:)

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Introduksjon av omplassert alenerotte

Post by malap »

Så godt å høre : )
Det kan hjelpe å ha dem på seg og vise at du godtar den nye, herlig at de roet seg på deg : )
Malena

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Introduksjon av omplassert alenerotte

Post by Solhaugen »

Det gikk enda bedre med alfaen i dag, den nye var ikke så redd. Tydelig at det er ett problem at han ikke er vant til andre rotter, når alfaen kommer og legger seg inntil og vil kose så blir han tydeligvis redd og usikker på hva han skal gjøre. Men det vil sikkert gå seg til etter hvert. Skal prøve å ha de sammen litt i et bur om noen dager men det er ikke noe å stresse med.
Den kastrerte hissigproppen får bare se på litt avstand intill videre så prøver vi introduksjon når han ikke får ståpels bare av å være i nærheten, så kan alfaen forhåpentligvis lære han litt rottespråk og gjøre han tryggere i mens.

utmeldt

Re: Introduksjon av omplassert alenerotte

Post by utmeldt »

Høres ut til at du gjer ting rett. Hissigproppen treng litt tid, og det er heilt rett å holde han unna. Rotter hugser godt, og evt negative opplevelser kan få konsekvenser for seinere intro. Derfor ville eg ha holdt han unna buret til nykommaren, og den nye så lenge han buster pels. Har du prøvd å avlede han mens han lukter på ting til nykommaren/ nykommaren. Tenker ikkje berre på ein helit nøytral plass, men på nye lukter, f.eks frisk luft ( selvsagt uten trekk), plasser i huset dei aldri har vore før osv. Nye lukter er veldig spennende, også for hissigpropper. Hugser det var ei som skreiv om vanskelig intro mellom hanrotter her for ein stund tilbake, brukte lang tid, fleire veker, og ting ordna seg først då ho prøvde intro ute på altanen.

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Introduksjon av omplassert alenerotte

Post by Solhaugen »

Det går fremover med introduseringen av nyrotta. Vi har hatt han mye sammen med alfaen, stort sett uten konflikter. Nå begynner de å bli trygge på hverandre, alfaen setter han bare forsiktig på plass når han blir plagsom. Hissiproppen har vært masse i nærheten av nykommeren og har sluttet å få ståpels, og de siste dagene har vi prøvd forsiktig å ha de også sammen. Bortsett fra en konfrontasjon som resulterte i litt slossing ser det ut til å gå bra. Den ble utløst av at nyrotta var litt brå med hissigproppen, og etter en tur i buret for å roe ned var det greit. I dag snuste de på hverandre og gikk sammen med bare litt antydning til bustepels som roet seg når vi koste litt med med de. Det er tydelig at hissigproppen ikke synes det er noe serlig stas, og i går nektet han å komme ut av buret når han så at jeg fant fram hansken som jeg bruker når jeg må løfte han bort.
Så det er god progresjon, men det er nok langt igjen til alle tre kan dele bur. Men vi har stor tro på at det skal gå bra:)

Annoli
Leder
Posts: 153
Joined: 10 Jan 2017, 22:36
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Introduksjon av omplassert alenerotte

Post by Annoli »

Eg er veldig nysgjerrig på korleis det her gjekk til slutt?
Eg held på med omtrent det same no. Har lest alle kommentarane og gode råd så skal smøra meg med tålamod.
Historia til mine:
I fjor haust kom det tre brødre hit, eg var då heim nr.tre. Historien eg fekk var at det var tre snille brødre som gjekk bra i lag.
Eg såg ved levering at det ikkje var sant. Alfaen var skikkeleg stygg med eine broren og etter nokre dagar måtte eg berre ta han ut.
På helsesjekk hadde rotta, William, sår overalt. Fulle av lus var dei og så tenkte det kunne vere kløskadar, men det avkrefta dyrlegen.
Fekk omplassert Håkon og William og kastrerte G.Johannes. I øyeblikket gutta var vekke så byrja han dominera meg i staden for, ved å bite meg på same måte som med William. Heilt uoppfordra berre bort og JAFS. William kunne liggja å sove når GJ heilt på måfå (virka det som for meg) var bortpå å beit. Hardt.

Etter kastrering har han roa seg ein del. No kjem han ikkje bort til meg for å bite (eg gjekk med sko inne og eg er ikkje bekymra for bitt til vanleg) liten nibble i tæra er eg van med men han her massive karen kvesta meg fleire gongar ved einkvar anledning. No virkar han meir avslappa og ikkje veldig interessert i meg egentleg. Han er bort og snusar i ny og ne, utan å bite, men vil ikkje at eg skal ta på han.
Han biter handa mi, lett, og stoppar når eg piper. Går vekk og kjem for å prøve igjen, han biter lett og går når eg piper.
Eg har fanga han litt i eit teppe og kost litt med han. Då ligg han eit par sekunder før han hoppar vekk. Eg ser på det som framgong.
Han likar veldig godt å verte prata til men då i buret medan han slappar av i huset sitt.

I desember døydde William og eg fekk Håkon i retur. No har eg lyst å få dei to brødrene saman att men så langt er det mykje bustepels på begge. I dag har dei ikkje laga bustepels ved kvarandre si lukt. Eg tenkar å kastrera Håkon og, dei vart eitt år i desember, slik at dersom GJ fortsatt ikkje går i lag med andre så prøvar eg Håkon i jenteflokken så fort dei er avslappa med kvarandre. Driv intro der og som sålangt ser ut til å gå bra. Litt småknuffing og dominering men ikkje slossing. GJ og Melis går ikkje saman, og han er så massiv at eg tør ikkje la han møte dei små. Panda har balanseproblem og sliter med å kunne snus på rygg sjølv om ho eigentleg underkastar seg alle så ho får ikkje møte han heller.
Sjølv om eg har lang erfaring med rottehald så er dette mine første introar og eg merkar at det er mykje vanskelegare å utføra i praksis enn teoretisk då eg er skikkeleg overbeskyttande. ;)
Ann Mari S. Selje

"It's nice to be important, but it's more important to be nice".

Post Reply