To baby rotter og en ungdom (hanner)

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
heidi.hanevold
Pinky
Posts: 7
Joined: 01 Jun 2015, 22:11

To baby rotter og en ungdom (hanner)

Post by heidi.hanevold »

Hei!

Vi skal kjøpe rotter for første gang og har etter mye om og men bestemt oss for å bestille to rotter via dyrebutikk. Jeg har forstått at det ikke er ideelt, men vi bor i Hammerfest. De har en enslig rotte i butikken som er ca 4 mnd gammel. Jeg har blitt tilbudt å få denne gratis med på kjøpet slik at den slipper å være alene. Bløthjertet som jeg er sa jeg selvfølgelig ja. De små kommer ikke før om en drøy uke. Bør jeg vente med å ta "storebror" hjem til de små kommer? Eller er det bare å hente han med en gang? Jeg er litt spent på hvordan det blir med en rotte som har vært så lenge alene i et glassmonter.. :justice: Alle tips mottas med takk!

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: To baby rotter og en ungdom (hanner)

Post by WillyWonka »

Om jeg skulle hatt alle tre, hadde jeg nok bare hentet den hjem og begynt med sosialiseringen så snart som mulig. Er ofte uproblematisk og introdusere babyer :)
Jeg bruker å dekke sofaen med ett pledd, legge ut flere godbiter (mais, nøtter, puffer ris), så sitter jeg der sammen med dem og koser med det samtidig som de får hilse på hverandre. Jeg bruker også å ha ett lite rør tilgjengelig slik at de små kan gjemme seg om de opplever at verden blir for skummel (har skjeldent hatt bruk for det). Går ofte veldig raskt og her har de stort sett kunnet flytte sammen allerede samme dag,
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: To baby rotter og en ungdom (hanner)

Post by malap »

Hadde hentet han vekk derfra med en gang jeg også.
La de møtes på nøytral grunn (f.eks spisestuebord/kjøkkenbord) med masse godbiter (mais, babygrøt, bananchips, havre puff for å nevne noe) og noen leker, tunell, hus (med flere åpninger så du har oversikt og så ingen blir presset i et hjørne), pledd først før du setter de i samme bur. Er masse bra info om Introduksjoner her inne som jeg ville lest før jeg satt de sammen. Lykke til!
Malena

heidi.hanevold
Pinky
Posts: 7
Joined: 01 Jun 2015, 22:11

Re: To baby rotter og en ungdom (hanner)

Post by heidi.hanevold »

Tusen takk for raske og gode svar! Da stemte magefølelsen :-) Nå sitter jeg med en skjønn krabat på fanget på vei hjem. Er veldig spent på om han kan bli en kosegutt <3 Tenkte jeg skulle legge ved et bilde men jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det ;-)

Post Reply