Trenger hjelp ang. mislykket introduksjon

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Ginahr
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 25 Oct 2014, 22:53
Kjønn: Kvinne

Trenger hjelp ang. mislykket introduksjon

Post by Ginahr »

Hei!
Dette blir mest sannsynlig et litt langt innlegg, men jeg setter veldig pris på om noen orker å lese igjennom og si hva de mener :)

Jeg kjøpte min første rotte for ca. 1 år siden. Han ble kjøpt alene etter råd fra dyrebutikken, men jeg fant fort ut at dette ikke var riktig. Siden den gang har jeg selvfølgelig lest meg opp på rotter, og sitter med mye mer kunnskap den dag i dag. Etter et par mnd. kjøpte jeg en rotte på 5 uker fra en privatperson, og de ble utrolig gode venner med en gang! Desverre døde den eldste rotta noen mnd. senere av det veterinæren mente var kreft :kjempetrist: Nå satt jeg igjen med den yngste, Melvin, som ble alene. Jeg prøvde og venne han til en rotte på samme alder, men de bare kranglet og det virket som Melvin var den agressive. Han sprang på en måte rett til angrep uten å lukte på den andre rotta først. Jeg fulgte alle råd for "bonding", og det gikk bedre, men de gikk bare ikke overens. Den nye rotta fant jeg et godt hjem til.

Jeg ville så gjerne at Melvin ikke skulle bo alene, så jeg fikk gjort en avtale med en dyrebutikk om å prøve å ta en av deres rotter på 3 mnd. og om det ikke gikk bra kunne han leveres tilbake. Jeg tok da med meg Morten hjem og fulgte igjen alle råd. Det gikk bedre denne gangen, men igjen virket det som om Melvin var veldig agressiv. Det gikk såpass mye bedre at jeg trodde de kom til å bli venner, så jeg ga dyrebutikken beskjed om at jeg ville beholde han. Etter mye om og men endte det med at begge rottene ble kastrert, og da gikk det mye bedre enn tidligere. De gikk overens og kunne helt fint være i samme rom. Jeg har hatt de ute sammen hver eneste dag og det har hjulpet veldig mye. Nå virker det forresten som om Morten er den som vil sjefe, og Melvin bare trekker seg unna.

MEN så kommer vi til problemet. Det virker som om det har stoppet litt opp nå. De aksepterer hverandre og småkrangler litt i blandt (i det siste har det i grunn også vært noen større krangler hvor den ene legges i bakken). Men på meg, virker det ikke som om de noen gang kommer til å bli gode venner. Når de er løse sammen, holder de seg unna hverandre. Jeg har byttet bur på de noen ganger (Melvin i Morten sitt bur og omvendt), og de har vært i samme bur nå nylig mens jeg sto å så på. Det endte i en større krangel som jeg avbrøt, så det har jeg ikke turt igjen. Det er litt vanskelig og forklare akkurat hvordan det er med ord, men de krangler og knuffer på hverandre ofte. Noen ganger er det større krangling, andre ganger bare litt knuffing.

Så det jeg egentlig lurer på er om det er noe jeg kan gjøre får at de skal bli ordentlige venner? Er det kanskje sånn at noen rotter bare ikke går overens?

Jeg skal flytte i juli, og da har jeg ikke mulighet til å ha med meg begge burene. Så enten må de være i samme, eller så må jeg bare ta med meg en av dem. Jeg vil veldig gjerne at de skal gå overens, da jeg er blitt så utrolig glad i dem begge. Så om noen har noen råd tas det gjerne imot. Om det er noe dere mener jeg har gjort (veldig) feil må dere gjerne kommentere det og! Jeg vil gjerne vite om denne situasjonen kunne vært ungått dersom noe ble gjort annerledes.

Slenger med et bilde av søte Melvin :glise:
Image

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Trenger hjelp ang. mislykket introduksjon

Post by Sara Syversen »

Hvor gammel er Melvin nå og Morten ? Hvor fort satt du dem samnen etter at Melvin mistet sin kamerat ? Rotter sørger jo og ikke alle er motagelige for en ny kamerat med en gang. Noen mister rottespråk om dem har stått alene lenge.

Hvor lenge har du prøvd med den nye nå ? Er den nye også kastrert ?

Det er desverre ikke alle som kan gå overens til tross for mye bonding mellom dem to. Men det er det enste som har fungert her å gjøre positive ting med dem sammen som ikke går så godt overens.

Føler med deg her stakkars.
Du har vel sikkert lest på matmor.info også. Hun har lang erfaring med hannrotter
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Ginahr
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 25 Oct 2014, 22:53
Kjønn: Kvinne

Re: Trenger hjelp ang. mislykket introduksjon

Post by Ginahr »

Melvin sto alene ca. 1. 5 mnd. etter at den eldste rotta døde. Med en gang etter ble han veldig slapp og sov hele dagen, men etter en stund ble han mer aktiv igjen.

Jeg har faktisk tenkt på at han ikke har så godt kropsspråk lengre. Han hadde jo bare møtt den ene rotta før (annet en søsknene og foreldrene), og det virket på meg som om han ikke viste hvordan han skulle oppføre seg, derfor ble det krasj. Han har nok bedre kropsspråk nå, men jeg har ikke så god erfaring med akkurat det så jeg er ikke helt sikker.

Melvin er 7 mnd. og Morten er ca. 5 (han er (uheldigvis) fra dyrebutikk så de viste ikke nøyaktig). Det har vell kanskje noe å gjøre med at de er såpass gamle? Da Melvin møtte den første var han mange mnd. eldre enn Melvin.

Den nye er også kastrert, og de gikk bedre overens etter det. Jeg har prøvd nå i 3 mnd straks, og det er ca. en mnd. siden Morten ble kastrert (Melvin en mnd. før det igjen).
Jeg bruker utrolig mye tid på dem, og prøver og aktivisere dem sammen. Det funker til en viss grad og det har blitt mye bedre enn det var. Men vi kommer liksom ingen vei videre nå, det har stoppet opp litt etter at det ble bedre ved kastrerting. Jeg blir da så usikker på om det beste er og ha dem i samme bur selv om de kanskje ikke blir så veldig gode venner, eller om det hadde vært best at i alle fall Morten fant et hjem hvor han var med rotter han trivdes med. Det er så vanskelig da jeg er glad i dem begge og vil veldig gjerne beholde de.

Er det forresten en mulighet for at Melvin kanskje kan gå bedre overens med en jenterotte kanskje?

Jeg fulgte matmor sine tips (det var til stor hjelp!), i tillegg til å lese meg litt opp andre steder :) Skulle nok ha hatt litt mer erfaring, men jeg fikk i grunn panikk da Melvin ble alene stakkars...

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Trenger hjelp ang. mislykket introduksjon

Post by Anniken.HH »

Alle må begynne et sted, og så lenge du har fulgt matmors tips, er du godt på vei. Selvom ikke alle teknikker fungerer like bra for alle, men det er noe du må lete deg frem til selv.
Har du prøvd å ha dem på nøytral plass nå som de går sammen under lufting? Hvis du tar dem med et sted hvor ingen av dem har vært i huset eller på verandaen elelr noe kan det hende det hjelper. Når det står stille her er det ofte ''ingeting skaper vennskap som en felles fiende'' som fungerer.
Hvis ikke finnes det rotter som bare ikke går sammen, som du sier. Eller jeg har også vært borti at en rotte, etter å ha mistet broren, nektet å godta noen nye rotter. Gikk bra med flokken, men alle nykomlinger var det hat på med en gang.
Håper du slipper det, for det er veldig slitsomt, men det kan skje.

Uten at du skriver et ''trinn-for-trinn'' sammendrag av hvordan du har gått frem er det litt vanskelig å si hvor du eventuelt har gjort noe ''galt''.

Lykke til!
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Trenger hjelp ang. mislykket introduksjon

Post by Kesia Madeleine »

Rotter i alderen 4-8 mnd kan ofte være litt "bråkete" av seg. Jeg har selv en rotte som var veldig problematisk mot en annen rotte i flokken da han var rundt 6-7 mnd. Han lagde hele tiden bråk, yppet til kamp og lagde en stor flenge på ham ene under en krangel. Siden han var i en hormonell periode så håpte jeg på at dette skulle gå over etterhvert. Jeg holdt dem ofte skilt om natten og lot dem bare gå sammen under tilsyn. For det ble ofte så gale at jeg måtte bryte inn. Det var tydelig at han som ble "angrepet" ikke var komfortabel med situasjonen. Etter mye tålmodighet og tid så gikk det seg til av seg selv.
Nå har jeg også en annen rotte på 6 mnd. Han er veldig snill med de andre, men han liker å tøffe seg og legge de andre på rygg. Så det er helt normalt at det blir litt ypping. Det at dine er kastrert demper jo ofte behovet for å yppe også. Men dersom uoverensstemmelsene går over i voldsomme basketak og sår, så er det ikke greit. Hadde du hatt mulighet til å filme dem i en uoverensstemmelse slik at vi får se? Jeg gjorde det da det var problemer med min og da fikk jeg mange gode tips.
Har du dem stående i hvert sitt bur hele tiden og kun sammen ved lufting innimellom? Det at de hele tiden blir separert kan også føre til at de blir mer stresset og ikke finner ut av rangstigen seg i mellom. Men det er veldig vanskelig å si når man ikke får sett dem selv.
Håper det går seg til slik at du kan beholde begge!
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Trenger hjelp ang. mislykket introduksjon

Post by kikky »

Det er helt normalt at de legger hverandre på rygg eller småknuffer litt i starten for å finne ut hvem som bestemmer. Hvor lenge har du latt de stå sammen i buret om gangen? Fjerner du de med engang de små knuffer? De finner aldri ut av det hvis de skilles hele tiden. Så lenge det ikke blir sår eller den ene skremmer vettet av den andre ville jeg latt de bo sammen og heller passe godt på den første stunden. Det tar gjerne noen uker før de har funnet ordentlig ut av saker og ting, og da må de bo sammen.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Ginahr
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 25 Oct 2014, 22:53
Kjønn: Kvinne

Re: Trenger hjelp ang. mislykket introduksjon

Post by Ginahr »

Hei, takk for alle svar! Jeg setter virkelig pris på hjelpen :D Jeg svarer bare alle i ett og samme innlegg

De møttes på nøytralt område veldig ofte i starten, men allerede fra første gang de møttes var det store krangler. Melvin gikk rett til angrep. Da lot jeg de gjøre seg ferdig flere ganger og brøt ikke inn. Det gikk veldig mye bedre etter en stund og etter at de ble kastrert(de kunne være i samme rom uten og krangle, bare knuffe litt). Nå bytter jeg litt på, da jeg ikke lenger ser noe forskjell i adferden deres om de er på rommet eller på nøytralt område. Men nå er det som nevnt tidligere Morten som er den som vil sjefe.

Morten skal hele tiden "tøffe seg" og lager ofte bustepels og gnir seg inntil Melvin. Dette gjorde Melvin tidligere, men nå gjør han det omtrent aldri. Han kan "svare tilbake" med bustepels en gang i mellom. Melvin er veldig rolig av seg og veldig forsiktig, så det er helt klart at han ikke trives i denne situasjonen. Hver gang de har knuffet kommer Melvin løpende for trøst eller så går han og gjemmer seg en liten stund. Det er derfor jeg er så usikker på om det noen gang kommer til å gå over, og om da det kommer til å bli noe okei for Melvin. Er så redd for at Melvin skal mistirives selv om de kanskje går overens/tolerere hverandre.

Jeg har latt de krangle seg ferdig ved flere anledninger (spesielt i det siste) for at de kan finne ut av ting selv. Men i mine øyne har det flere ganger blitt så ille at jeg har laget en lyd eller slikt, og stoppet de. Det er helt klart blitt bedre, men tror dere at de skal bare krangle seg ferdig hver gang?

De har stått i hvert sitt bur siden jeg fikk dem. Jeg har enda ikke turt å ha de i samme bur over lengre tid, men er det noe dere ville prøvd? Og hvordan ville dere da gått frem? Møtes de ute først?

Jeg har noen små videoer av de, men hvordan er det å legge ut her?

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Trenger hjelp ang. mislykket introduksjon

Post by Anniken.HH »

Som Kikky sier kan det ta flere uker før de finner helt ut av det. Her i huset regnes ikke introduksjon som fullført etter at de har bodd sammen en mnd.
Så hadde det vært meg hadde jeg latt dem møtes i bur nå.
Men jeg ville brukt et bur ingen av dem bruker til vanlig, på et nøytralt rom, og bare korte møter i starten hvor jeg holder øye med dem.
Er skummelt når de knuffer og buster, men det høres ofte mye verre ut enn det det er, så lenge de ikke virker til å få varig men eller skader ville jeg latt de holdt på, men sjekket dem med jevne mellomrom.
Et knep er å ha noe godt på området hvor du introduserer dem eller i buret, for da vil de etterhvert begyne å assosiere den andre rotta med godbiter.
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Ginahr
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 25 Oct 2014, 22:53
Kjønn: Kvinne

Re: Trenger hjelp ang. mislykket introduksjon

Post by Ginahr »

Anniken.HH wrote:Som Kikky sier kan det ta flere uker før de finner helt ut av det. Her i huset regnes ikke introduksjon som fullført etter at de har bodd sammen en mnd.
Så hadde det vært meg hadde jeg latt dem møtes i bur nå.
Men jeg ville brukt et bur ingen av dem bruker til vanlig, på et nøytralt rom, og bare korte møter i starten hvor jeg holder øye med dem.
Er skummelt når de knuffer og buster, men det høres ofte mye verre ut enn det det er, så lenge de ikke virker til å få varig men eller skader ville jeg latt de holdt på, men sjekket dem med jevne mellomrom.
Et knep er å ha noe godt på området hvor du introduserer dem eller i buret, for da vil de etterhvert begyne å assosiere den andre rotta med godbiter.
Da skal jeg prøve det å ha de i samme bur. Jeg har heldigvis et ekstra bur jeg kan bruke, som ingen av de har erklert som sitt. Det med godbiter skal jeg også prøve! Begge rottene synes det er veldig morro når jeg bruker tid sammen med de når de er i buret. Har hånda inne i buret/koser med de. Er det noe jeg bør gjøre når de møtes i bur, eller bør de få være alene?

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Trenger hjelp ang. mislykket introduksjon

Post by malap »

Det kan være lurt å ha masse nye ting som ingen av rottene har vært borti før når du setter de sammen i buret, så de har masse spennende å undersøke og drive med i tillegg til å strø/gjemme godbiter her og der. Slik at det ikke blir alt for mye fokus på hverandre hele tiden. Også ville jeg fulgt med hele dagen for å se hvordan det går, før jeg vurderte å ha de sammen om natten. Men det er nok som flere nevner her, slik at de aldri blir ferdig med det fordi de hele tiden skilles. Prøv å ha de sammen over en periode med mindre de skader hverandre. Kanskje ha buret på soverommet i starten, så du kan reagere om natten om det skulle skje noe. Kanskje det er litt ugreit i starten, men det kan gå seg til og bli bedre også. Lykke til! Håper det ender godt og at du kan beholde begge : )
Malena

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Trenger hjelp ang. mislykket introduksjon

Post by Anniken.HH »

Det er greit å sitte i nærheten de første gangene de er i buret, men holdt rundene korte og jobb dem oppover jo lenger de klarer å være sammen uten å krangle av gangen. Jeg pleier ikke la dem stå sammen hele dagen før etter at de har hatt ''burintro'' i flere dager
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Ginahr
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 25 Oct 2014, 22:53
Kjønn: Kvinne

Re: Trenger hjelp ang. mislykket introduksjon

Post by Ginahr »

Takk igjen for alle svar, dere har vært til stor hjelp! :cheerful:

I dag har de hatt utetid sammen med mange nye spennede ting. Har hatt litt esker og leker på gulvet, og godbiter som de vanligvis ikke får. Ingen store krangler i dag, og det var kunn knuffing en gang! Melvin ga seg på en måte alle gangene det ble konfrontasjoner. Av en eller annen grunn trodde jeg at jeg visste at de skulle møtes uten noen distraksjoner. Vet ikke om dette er riktig, men det og ha flere ting ute til rottene hjalp bare veldig mye det. Og det at de fikk godbiter var veldig genialt! Flere ganger fikk de godbiter når de sto nærme hverandre, og noen ganger sto de ved siden av hverandre og spiste også :)

I morgen skal jeg prøve å ha de litt sammen i et bur. Skal sy nye hengekøyer i dag slik at alt blir nytt i buret deres. Jeg kjente at jeg ble mer håpefull nå, så takk for god hjelp :D Krysser fingrene for at det går seg til, og at de kan bli gode venner etter hvert

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Trenger hjelp ang. mislykket introduksjon

Post by Milla »

Det er ikke alltid like lett med intro! Men du har fått veldig mange gode råd her... Som jeg også selv følger slavisk. Jeg har jenter, men har hatt et par veldig vanskelige jenter ved intro. Her har jeg tatt mange nøytrale introer, og tilført vanskelighetsgrader med å tilføre ting til det nøytrale, hus, bur, og mat. Når det har vært på tide å la de bo i samme bur, så har buret blitt vasket ned, ommøblert totalt i forhold til hva de "gamle" er vant til, kjørt buret i et annet rom enn det de vanligvis står i. Og lar de bo i buret sammen til de blir venner, så tar jeg de inn i rotterommet her hjemme...
Det er mye jobb, men det er den fremgangsmåten jeg har kommet til, for at mine vanskelige jenter skal kunne godta nye innenfor en rimelig tid...

Lykke til! :)
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Trenger hjelp ang. mislykket introduksjon

Post by Sara Syversen »

Håper alt går bra med tottene dine nå ? Jeg gjør mye av det samme som flere her.

Utetider med mat og leker så dem forbinder hverandre med noe godt. Gjerne til faste tider vær dag. Lar gjerne et intro bur som ingen eier stå på uteplassen og når dem slår seg til ro der så lukker jeg det og lar det stå et helt annet sted en hovedburet. Ser på det som en øvelse. Begynner forsiktig hvor lenge dem er sammen der og trapper opppover.
Til å begynne med har jeg også kun en enkel hengekøye der som dem må lære seg å dele. Og låsene på siden av buret står oppe så jeg kan løfte av "taket" hvis det blir for ille. Pleier å vente en stund med dem største kranglefantene at dem skal bo sammen i et hovedbur med en gang.

Å går rundt med dem på skulder eller i et rotteskjerf er også en god bonding.

Jeg har lest også at om du tar dem på fanget samtidig og koser så betyr det at du har akseptert den nye. Og det kan også gjøre at den gamle aksepterer fortere den nye.

Alt som kan gjøre at dem forbinder hverandre med noe godt er bra ;)

Før du flytter dem sammen kan det også være til hjelp å bytte fleece fra det ene buret til det andre også så dem venner seg til lukta til hverandre mer også.


Fler triks har jeg i ermet.
Å la hoved buret etter nedvask stå et annet sted når dem flytter sammen funker også her. Fikk testet ut akkurat den sist. Men har brukt intro bur som oftest eller øvelses bur kan man vel også si.

Hvordan går det med tottene nå ? Fremsteg , tilbakefall ?
Håper på det beste for deg:)
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Trenger hjelp ang. mislykket introduksjon

Post by malap »

En ting til; jeg passer alltid på at det er hus, tuneller o.s.v. med flere innganger/utganger på slik at ingen skal bli presset i et hjørne og ikke ha mulighet til å flykte under "bli kjent perioden".
Malena

Post Reply