Aldersforskjell på nåværende og ny rotte

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Aldersforskjell på nåværende og ny rotte

Post by malap »

Er det noen anbefalt aldersforskjell det bør være mellom nåværende og ny rotte? Bør den nye være yngre, samme alder, eldre? Spiller det noen rolle?

Jeg har hatt rotter tidligere og har både skaffet yngre, og rotter i samme alder som den/de jeg hadde fra før og det har gått bra hver gang.
Det var et tilfelle da jeg ikke fikk til å introdusere en voksen nakenrotte som jeg reddet fra en dyrebutikk med flokken på 3 unge hannrotter hjemme (de 3 var i samme alder). Jeg ante ikke hvor gammel nakenrotten var, men han var betydelig større og antagelig eldre enn de jeg hadde fra før (kan det være fordi han var naken og annerledes enn de?).

Jeg har akkurat overtatt en hunnrotte på et halvt år, og skal selvfølgelig skaffe ei til. Men hun virker ikke i form og klør mye, så jeg må vente med det til jeg har vært på helsesjekk hos dyrlegen neste uke.
Malena

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Aldersforskjell på nåværende og ny rotte

Post by Niana »

Hei og velkommen til forumet :)
Det spørs litt på personligheten til rottene egentlig, men som regel er unge rotter (under åtte uker) veldig lett å introdusere til eldre rotter, da tar de elde ledelsen automatisk.
Hannrotter kan være mer utfordrende under intro enn hunnrotter, og man kan bruke mange uker på å suksessfullt sette sammen voksne hannrotter. Men det finnes også de som har opplevd veldig lette introer, hvis den gamle flokken/rotta har godt gemytt.

Hunnrotter pleier som regel å være mye lettere, fordi de ikke er plaget med testosteron. Unge hunnrotter kan gjerne settes rett inn med voksne hunnrotter, hvis du vet at de vokse er sosiale med andre rotter fra før. Og ha noen introer med andre voksne hunnrotter utenfor buret over noen dager/uker. Det kan også gå galt, spørs som sagt på personlighetene deres :P

I ditt tilfelle ville jeg sett meg om etter en rotte til på hennes alder, hvis du ikke planlegger å ha flere enn to rotter. For da slipper du å sitte i samme situasjon igjen om et år eller to. At en er igjen alene.
Eller du kan skaffe to yngre rotter, så de har hverandre når de blir eldre :)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Aldersforskjell på nåværende og ny rotte

Post by malap »

Takk for det, og takk for svar : )

Planen er (foreløpig) å ha bare to rotter. Jeg har sett meg om på finn, dyrenett og noen omplasseringssider. Har ikke lett mye ennå, men har kun funnet et par hannrotter og en gjeng på 3 hunnrotter som skal omplasseres sammen. Synes det virker vanskelig å finne en hunnrotte til omplassering?
Om jeg ikke skulle finne en omplassering, så tar jeg selvfølgelig en unge, hun skal jo ikke være alene!
Finnes det noen oppdrettere i nærheten av Hedmark (eventuelt andre steder i landet) som har kull nå/rotter til salg?
Malena

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Aldersforskjell på nåværende og ny rotte

Post by WillyWonka »

Hallo hallo :)

Jeg har bare hanner og har erfart at det er mye lettere å introdusere babyer til eldre rotter :) Er de like gamle når de introduseres blir det ofte lettere krangel mtp hvem som skal være sjef i buret osv. :) Noe krangling er ikke uvanlig. Ingen kan være venner heeeeele tiden ;)

Det er nok sikkert bare en periode nå med flere hanrotter. Synes alltid at det er hunnrotter til omplassering :P

Den jenta di har mest sansynlig midd om hun klør mye, så jeg ville bedt vetterinæren om det som kalles for Stronghold. Veldig effektivt og lett og gi :) gis som dråpe i nakken :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Aldersforskjell på nåværende og ny rotte

Post by malap »

Da er det nok bare en periode nå ja, ble overrasket over at jeg ikke fant noen.

Neida, litt krangling er ingen fare så lenge ingen blir skadet.
Tenker det kan være greit med en yngre : )

Takk for tips! : )

Veterinæren skal være flink, han jobber på Elverum dyreklinikk, heter Roy. Har brukt han tidligere og mange anbefaler han til mindre dyr.
Malena

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Aldersforskjell på nåværende og ny rotte

Post by Ingerid Øksnevad »

Lykke til hos dyrlegen :-)

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Aldersforskjell på nåværende og ny rotte

Post by malap »

Tusen takk for det, gleder meg til å få henne frisk og rask :boing:
Malena

Post Reply