Ved pass i ferier. Skal, skal ikke møte egne rotter ?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Ved pass i ferier. Skal, skal ikke møte egne rotter ?

Post by Sara Syversen »

Hei. Jeg har ikke passet andres sine rotter før. Men har jo hatt introer og vet hva det innebærer av arbeid.

Blir det bare mer stress at dem møter din flokk mens dem er hos dere ?
Hvis det er snakk om 1-2 uker ? 3 dager blir vel uansett kanskje for stress.

Men jeg tenker ved utetider på lekerommet. Dem hadde jo ikke trengt å dele bur på natten.

Er det noen som har latt sin flokk møte andres rotter ved pass ?
Tar dere det kanskje bare på feelingen. Kommer vel an på hvordan din egen flokk tar imot nye ?

Del gjerne deres erfaringer.
Ble litt nysgjerrig på dette.

mvh Sara ;)
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

BiKa
Stjeler mat
Posts: 62
Joined: 20 Aug 2014, 00:16
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Ved pass i ferier. Skal, skal ikke møte egne rotter ?

Post by BiKa »

Hvis det er snakk om en måned eller mer så hadde jeg villet høre med eieren av de andre rottene, om de kan bo sammen, men hvis det bare er snakk om en uke eller to, og det er snakk om rotter som aldri har møtt hverandre ellers, så hadde jeg ikke prøvd meg på Introen.
Spiller også en stor rolle om det er gutterotter eller jenterotter det er snakk om, terskelen for å prøve intro på gutterotter (spesielt der alle er større enn babyer) er for meg skyhøy (må i hvertfall være snakk om å passe rottene noen måneder før jeg tenker å introdusere voksne hanner til vokse hanner ved pass :)
Men jentene vil jeg si fra ca en måned :P men kommer ann på størrelsen på de andre jentene, og om de kjenner hverandre fra før av :)


<3 Mo'Nique, Betty, Ivy, Klorhexidin, Ronja, Flexor, Axis, Mio og Birk <3
<3 Mo'Nique, Betty, Ivy, Klorhexidin, Ronja, Axis, Flexor, Mio og Birk <3

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Ved pass i ferier. Skal, skal ikke møte egne rotter ?

Post by Marit Fosen »

Hvis jeg skulle passet andres rotter, selv for 1 måned, ville jeg ikke introdusert dem til mine egne, av flere grunner. Hva hvis introduksjonen mislykkes? Skader, hvem skal i tilfelle betale veterinær? Skape uro, splitte eksisterende flokk, noe som som kan få konsekvenser videre for eier.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Ved pass i ferier. Skal, skal ikke møte egne rotter ?

Post by Sara Syversen »

A ha... skjønner. Takker for gode råd både Bika og Marit Fosen.

Ja jeg har vært litt i tvil der. Men ja er nok best kanskje å la være tenker jeg. Jeg er jo ganske over beskyttende selv mot mine i grunn. Og ja orker ikke undøvendig rift, flenge og eller bitt selvfølgelig.

Dem vil jo kanskje lukte å lete litt på uteplassen da. Men frustrsjonen vil kanskje avta.

Greit å la burene stå ved en meters avstand så dem vet hvor lukta kommer fra vel ?

Eller bør man ha dem i et helt annet rom også ?

Beklager om det er teite spørsmål. Men vil gjøre det riktig se. ;)
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Ved pass i ferier. Skal, skal ikke møte egne rotter ?

Post by Marit Fosen »

Jeg ser ikke noe problem i å ha dem på samme rom.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Ved pass i ferier. Skal, skal ikke møte egne rotter ?

Post by kikky »

Å ha rotter på ferie besøk kan være en lur måte å teste sine egne rotter på, da med tanke på videre avl. Hvordan egne rotter reagerer på fremmede i deres hjem.

Er eier av ferie rottene villig til å la de møtes, kan man jo begynne med å ha to bur i relativ nærhet av hverandre så de kan se og lukte. Hvis de er rolige men nysgjerrige kan man gå videre med å bytte tøy kluter mellom burene, så de får fremmed lukt inn i sitt bur. La de luftes på samme område ved forskjellige tider og tilslutt la de roligste fra hver gruppe møtes på en så nøytral plass som mulig hvor du har mulighet til å bryte inn.

Rotter angriper svært sjeldent uten å gi veldig tydelige tegn på misnøye først, som bustet pels, svetting og hyppig markering. Høy gnisse lyd, irritert hale og tågåing.

Hvis noen av rottene skulle reagere med å bli irriterte av bare en klut i buret, som knuffing med sine bur kamerater kan det være lurt å la det være med det.

Vær obs på eventuell utøy ved ferie besøk, det kan smitte lett.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Ved pass i ferier. Skal, skal ikke møte egne rotter ?

Post by Marit Fosen »

Hvis jeg skulle overlatt mine rotter i andres varetekt, ville jeg ikke tillatt at de skulle være prøvekluter for å se om rottene til de som passer, takler introduksjoner.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Ved pass i ferier. Skal, skal ikke møte egne rotter ?

Post by kikky »

Nei, det er jo opp til eieren selv å velge hva de ønsker :cheerful:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Ved pass i ferier. Skal, skal ikke møte egne rotter ?

Post by Kesia Madeleine »

Jeg ville heller aldri ha latt andre rotter få hilse på mine under feriepass. Ser ikke poenget med at de skal gå sammen når de ikke skal bli en flokk. Det vil vel gjerne skape litt unødvendig uro og forvirring, spesielt når rottene skal dra hjem igjen og flokken splittes. Er også et poeng dette med evt. skader og lignende, så ville ikke tatt sjansen :)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Ved pass i ferier. Skal, skal ikke møte egne rotter ?

Post by kikky »

Når jeg sendte Lord Byron og Aprikosen til matmor i fjor så luftet hun de sammen med sine egne voksne hanrotter. Ingen stress, damen visste hva hun drev med :cheerful:

Ellers hadde jeg ferie besøk både i fjor og forrige året hvor eier gjerne ønsket at de skulle luftes med mine, men de besøkende var ikke veldig fornøyde med annen rotte lukt en sin egen så da ble det ingen noen felles lufting.

Skal man passe rotter over lengre tid og igjen hvis eier er enig, så er det alltids mulig å se om du kan få luftet de sammen :cheerful:

Min personlige mening som rotte eier og oppdretter er at jeg ønsker rotter som kan tolerere ferie gjester og det å dra på feire hvor det er andre rotter.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Post Reply