Karantene tid ?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Karantene tid ?

Post by Sara Syversen »

Hei. Vi vurderer bittelitt en ny rotte fra finn.no som har stått alene en stund.
Han skal være trygg og god i følge de og vi har snakket frem og tilbake.

Vi har tatt imot rescues før og vet et par ting eller 3 med introer. Og jeg liker godt matmors sine steg for steg der blant annet og noen engelske sider som jeg følger.

Men hva slags regler og anbefalinger har dere rundt karantenetid osv? Dere som tar til dere nye ofte. Drar dere rett til legen samme dag for å sjekke om det er noe midd osv ?

Vi fikk jo et utbrudd når vi tok til oss Bodil. Så ville bare høre om litt tips som dere kanskje har opparbeidet dere.

Har ikke såå mange rom i denne leiligheten vi bor i.

Gir dere lusekur uansett før dere tar med de hjem ? Fortell gjerne. Skulle så gjerne slippe å fryse ned alt av treleker og styr og årn som det var.

Og blir helsa bedre kan det hende vi utvider enda litt til når vi flytter. Men tar en av gangen akkurat nå grunnet helsa.
Ser jo stadig vekk mange på finn.no desverre.

Takker på forhånd ;)
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Karantene tid ?

Post by kikky »

Har man stronghold liggende så syntes jeg det er like greit å gi den nye midd/luse kur med engang. Sannsynligheten for at rotta har en av delene er relativt stor hvis den kommer opprinnelig fra dyrebutikk/imazo.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Karantene tid ?

Post by Anders Ruller'n »

Hei.

Spør like greit her i tråden. Slipper man opprette en ny en.

Var hos veterinær på mandag. Skrapetest ble gjort, men ikke noe funn av midd. Resept på Stronghold ble gitt, men apotekene vi har vært innom må bestille Stronghold, da det ikke var noe de hadde normalt i sortimentet.

Nå i dag, så tar jeg opp Milli, som har hatt sår på plasser der midden pleier være ekstra aktiv pga. at hun strekker ikke til selv med kløing/vask. Nakke og armhuler. Nå er sårene så si helt borte. Stronghold er ikke blitt brukt så langt, pga. ventetid hos apoteket. Det er kun Milli som har hatt sår på kroppen. Irritert hud.

Det skal vel heller bli verre, enn bedre med utbrudd av midd? En kur med Stronghold på alle 6 rottene (3 gutter. 3 Jenter) vil føre med seg mye arbeid mtp. sterilisering og isolasjon av rottene i buret over flere uker...

Hva tror dere?

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Karantene tid ?

Post by Sara Syversen »

Takker så mye kikky. Flere som har sagt nå dem gjør det. Så kommer nok til det ;)
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply