Fikk nettopp mine to første rotter, hva gjør jeg ?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Larse
Pinky
Posts: 20
Joined: 18 Nov 2014, 20:35

Fikk nettopp mine to første rotter, hva gjør jeg ?

Post by Larse »

Hei. Jeg fikk rottene mine idag, begge er hunn rotter. Hvordan går jeg frem, og hvordan skal jeg hilse på dem? Vil bare legge til att den ene er enten gravid, eller er innbilt gravid.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Fikk nettopp mine to første rotter, hva gjør jeg ?

Post by WillyWonka »

Hvis du fikk dem i dag, hvordan vet du at den er drektig?
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Larse
Pinky
Posts: 20
Joined: 18 Nov 2014, 20:35

Re: Fikk nettopp mine to første rotter, hva gjør jeg ?

Post by Larse »

WillyWonka wrote:Hvis du fikk dem i dag, hvordan vet du at den er drektig?
Kjøpte den privat og hun jeg kjøpte den av sa den var drektig. Også er den veldig rund på magen.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Fikk nettopp mine to første rotter, hva gjør jeg ?

Post by WillyWonka »

Huffda..Det er en smule uansvarlig og selge drektig rotte til noen som ikke har hatt rotter... Veldig dumt.

Her er en link til generell informasjon om rottehold: http://tamrotter.com/?page_id=114" onclick="window.open(this.href);return false;

Du må bare bruke tid på å ta vare på de små, ta de ut og håndtere dem :) Rotter er flotte dyr.

Når det gjelder den drektige rotten... vet du hvor langt hun er på vei? De går drektige i ca 21 dager Når tiden nærmere seg må hun få ett eget bur der hun får være alene med små sprinkler slik at ungene ikke kommer seg ut når de er gamle nok :P Moren må få rikelig med redemateriale slik at hun kan bygge rede før ungene fødes (f.eks strimlet avispapir). Det er også viktig at hun får rikelig med næringsrik mat. Grunnfor (det tørrforet du bruker), matrester, babygrøt, frukt, grønnsaker..
La henne gjerne være i fre de første par dagene før du ser til de små. Mødrene blir gjerne beskyttende over sine små og det kan derfor hende at hun vil forsøke å bite for å beskytte sine små. Ta henne ut og la henne få være med den andre venninnen mens du ser til de små. Buret bør ikke rengjøres når babyene er helt små, da dette kan stresse moren.

Når ungene er blitt 5 uker, er det viktig at du skiller guttene fra jentene. De blir nemlig kjønnsmodne når de er 5 uker, og dette vil få fatale konsekvenser, da en jente på 5 uker ikke er klar til å få kull.

En hunnrotte får gjerne mellom 1-20 barn + - så du må være forberedt på at du nå kan gå i fra å ha to stykker til 22 på et par uker...
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Larse
Pinky
Posts: 20
Joined: 18 Nov 2014, 20:35

Re: Fikk nettopp mine to første rotter, hva gjør jeg ?

Post by Larse »

WillyWonka wrote:Huffda..Det er en smule uansvarlig og selge drektig rotte til noen som ikke har hatt rotter... Veldig dumt.

Her er en link til generell informasjon om rottehold: http://tamrotter.com/?page_id=114" onclick="window.open(this.href);return false;

Du må bare bruke tid på å ta vare på de små, ta de ut og håndtere dem :) Rotter er flotte dyr.

Når det gjelder den drektige rotten... vet du hvor langt hun er på vei? De går drektige i ca 21 dager Når tiden nærmere seg må hun få ett eget bur der hun får være alene med små sprinkler slik at ungene ikke kommer seg ut når de er gamle nok :P Moren må få rikelig med redemateriale slik at hun kan bygge rede før ungene fødes (f.eks strimlet avispapir). Det er også viktig at hun får rikelig med næringsrik mat. Grunnfor (det tørrforet du bruker), matrester, babygrøt, frukt, grønnsaker..
La henne gjerne være i fre de første par dagene før du ser til de små. Mødrene blir gjerne beskyttende over sine små og det kan derfor hende at hun vil forsøke å bite for å beskytte sine små. Ta henne ut og la henne få være med den andre venninnen mens du ser til de små. Buret bør ikke rengjøres når babyene er helt små, da dette kan stresse moren.

Når ungene er blitt 5 uker, er det viktig at du skiller guttene fra jentene. De blir nemlig kjønnsmodne når de er 5 uker, og dette vil få fatale konsekvenser, da en jente på 5 uker ikke er klar til å få kull.

En hunnrotte får gjerne mellom 1-20 barn + - så du må være forberedt på at du nå kan gå i fra å ha to stykker til 22 på et par uker...
Vet sånn ca. hvor langt hun er på vei ja. Jeg er jo ikke helt uforberedt på en drektig rotte. Jeg har kjøpt to bur slik att jeg om noen dager kan sette den andre rotta i sitt eget bur :) Den drektige henger i buret hele tiden og ser seg rundt mens den andre rotta bare ligger i en tunell i buret. Så som jeg lurte på, hvordan skal jeg få oppmerksomheten til disse og få de til og bli trygg på meg ?

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Fikk nettopp mine to første rotter, hva gjør jeg ?

Post by WillyWonka »

Du må bare bruke tid på dem. Ta de ut og aktiviser dem :)
Godbiter kn også hjelpe.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Larse
Pinky
Posts: 20
Joined: 18 Nov 2014, 20:35

Re: Fikk nettopp mine to første rotter, hva gjør jeg ?

Post by Larse »

WillyWonka wrote:Du må bare bruke tid på dem. Ta de ut og aktiviser dem :)
Godbiter kn også hjelpe.
Den ene rotta ligger fortsatt i røret og den andre rotta ligger under ett pledd eller hva det er for noe. De vil ikke komme når jeg åpner buret og prøver og få dem ut.

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Fikk nettopp mine to første rotter, hva gjør jeg ?

Post by Kesia Madeleine »

Rotter er som mennesker, de trenger litt tid for å bli varm i trøyen. Noen er mer frempå enn andre, så det kan variere veldig hvor kort eller lang tid det går til de kommer ut av buret. Mine to første rotter turde ikke å gå ned på gulvet før etter 1 mnd, mens den tredje jeg fikk en god stund etter dette løp rett ned på gulvet første dagen han bodde hos meg. Vær tålmodig og frist dem gjerne med en godbit. Alt er nytt for dem nå når de har flyttet. Nytt hus, nytt bur, nye lukter, nye lyder osv. Alle trenger litt tid til å slå seg til ro og tilpasse seg :) Bruk gjerne tid på å bare sitte ved buret. Rotter er nysgjerrige dyr så da vil de muligens nærme seg burdøra for å undersøke. Du kan også legge inn en t-skjorte eller noe med din lukt på også slik at de blir kjent med lukten av deg :)
Hvor gamle er rottene? Hvis de har blitt lite sosialisert hos forrige eier så må man gjerne være ekstra tålmodig.
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Larse
Pinky
Posts: 20
Joined: 18 Nov 2014, 20:35

Re: Fikk nettopp mine to første rotter, hva gjør jeg ?

Post by Larse »

Kesia Madeleine wrote:Rotter er som mennesker, de trenger litt tid for å bli varm i trøyen. Noen er mer frempå enn andre, så det kan variere veldig hvor kort eller lang tid det går til de kommer ut av buret. Mine to første rotter turde ikke å gå ned på gulvet før etter 1 mnd, mens den tredje jeg fikk en god stund etter dette løp rett ned på gulvet første dagen han bodde hos meg. Vær tålmodig og frist dem gjerne med en godbit. Alt er nytt for dem nå når de har flyttet. Nytt hus, nytt bur, nye lukter, nye lyder osv. Alle trenger litt tid til å slå seg til ro og tilpasse seg :) Bruk gjerne tid på å bare sitte ved buret. Rotter er nysgjerrige dyr så da vil de muligens nærme seg burdøra for å undersøke. Du kan også legge inn en t-skjorte eller noe med din lukt på også slik at de blir kjent med lukten av deg :)
Hvor gamle er rottene? Hvis de har blitt lite sosialisert hos forrige eier så må man gjerne være ekstra tålmodig.
De er 2-3 måneder gamle. Den ene kommer gjerne ut av buret, men da stikker den under sofaen. Akkurat nå er den under sofaen og jeg får ikke tak i den. Så den får bare være under sofaen til den vil komme frem.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Fikk nettopp mine to første rotter, hva gjør jeg ?

Post by WillyWonka »

Det er grunnen til at jeg aldri har rotter på gulvet :P Jeg vil vite nøyaktig hvor de er til en hver tid :P
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Fikk nettopp mine to første rotter, hva gjør jeg ?

Post by Anniken.HH »

Et knep til hun inne i tunnelen er å ta myk mat på en skje og gi henne.
Da kan hun ikke stikke av med maten, og du kan gradvis ta den ut av tunnelen.
Da lærer hun at det lønner seg å komme ut.
Men ikke grip tak i henne, og ha tålmodighet! Er ikke alle rotter som blir menneskevandte heller. Har selv en kar som trives med de andre, men helt unngår mennesker
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Larse
Pinky
Posts: 20
Joined: 18 Nov 2014, 20:35

Re: Fikk nettopp mine to første rotter, hva gjør jeg ?

Post by Larse »

Har tatt bort tunnellen og laget ett hus til "tunellrotta". Har gitt dem godbit og myk mat og hatt begge ute av buret. De er ikke veldig kosete av seg enda men det går seg vel til når de er ferdig og utforske :)

Post Reply