Introdusere ny gutt+et annet problem

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
RatMe
Pinky
Posts: 15
Joined: 19 Oct 2013, 09:58
Kjønn: Kvinne
Location: 2013 Skjetten

Introdusere ny gutt+et annet problem

Post by RatMe »

Hei, for snart en uke siden fikk jeg meg en liten rottegutt på 5 uker (6 nå) :cheerful: Han bor nå i sitt eget lille bur til han blir litt større og til han er ferdig kastrert og kommet seg etter det. Han er en skjønn liten gutt, som er veldig nysgjerrig. Og da spesielt i de to rottedamene i det store buret ved siden av. Mitt spørsmål dere er da om dere har noen tips til hvordan jeg skal introdusere lille karen til de to jentene jeg har fra før av, når tiden er inne? De er to søstre på litt over ett år som hele livet har levd sammen uten å hilse på noen andre rotter før. De har helt klar merket at det har kommet nye nytt. De er også ganske nysgjerrige på han. Jeg lot den ene jenta hilse smått på han, men da beit hun etter. Trenger som sagt litt hjelp med introdusjonen, siden dette er noe jeg aldri har gjort før? Noen som har vært i samme situasjon?
Også en annen ting:
Noe jeg aldri har merket med jentene, men med lille karen er at han får (hvis jeg skal kalle det) anfall på en måte. Han kan være helt rolig og sitte f.eks på skulderen og plutselig gå helt amok, og da mener jeg bli helt vill. Han løper rundt i alle retninger og kroppen er helt stiv/anstrengt. Et eksempel var når jeg sto å lagde mat og han satt på skulderen min. Han var helt rolig, til han plutselig hoppet ned på gulvet (noe jeg ikke har sett før) og begynte å løpe rundt i en veldig stor fart. Når jeg endelig fikk tak i han måtte jeg holde godt i han, for at han ikke skulle løpe ut av hånda mi. Når jeg fikk han opp igjen, var han helt stiv av skrekk. Akkurat det samme skjedde bare noen minuttet senere. Noen andre som har opplevd dette? Vet noe om det?
Takknemlig for svar :cheesy:
Mvh RatMe
Mine små: Bonnie, Lexie og minstemann R.Junior:)

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Introdusere ny gutt+et annet problem

Post by WillyWonka »

Når skal han kastreres? Er jo dumt om han må stå alene i lang tid..

Jeg kan desverre lite om intro mellom hann og hunn.

Når det gjelder adferden du beskriver, har jeg også sett det her, men det er når de har blitt skremt av noe, så jeg har bare tenkt at det er en fryktreaksjon.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

RatMe
Pinky
Posts: 15
Joined: 19 Oct 2013, 09:58
Kjønn: Kvinne
Location: 2013 Skjetten

Re: Introdusere ny gutt+et annet problem

Post by RatMe »

Hei, takk for svar:) Han skal kastreres på mandag, og må jo komme seg etter det. Han er også fremdeles for liten til å være sammen med de to andre. Det er nok ikke en fryktreaksjon, fordi det skjer hele tiden. Ikke alltid like voldsomt som eksempelet jeg beskrev, men bare når han ligget i genseren min får han på en måte "rykninger". Det kan minne om at
han blir redd eller plutselig fikk veldig dårlig tid og måtte sjappe seg veldig, men det skjer så ofte. Vanskelig å beskrive:)
Mine små: Bonnie, Lexie og minstemann R.Junior:)

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Introdusere ny gutt+et annet problem

Post by Anniken.HH »

Kanskje han ''ser spøkelser''?
Har en gutt som plutselig stivner til og spretter rundt som du beskriver, og dette kan skje på de rareste tidspunkt, mens de andre ikke ser ut til å merke noe.
Rotter hører jo bedre enn oss, så kan være han hører noe du ikke hører, som skremmer ham litt.
For gutten min sin del er under gensern min det tryggeste, så når han ser et spøkelse psretter han alltid ned der, og da lar jeg ham være der til han har roet seg :)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

RatMe
Pinky
Posts: 15
Joined: 19 Oct 2013, 09:58
Kjønn: Kvinne
Location: 2013 Skjetten

Re: Introdusere ny gutt+et annet problem

Post by RatMe »

Ja, det kan nok henne:) Men er det noen der ute som vet hvordan jeg skal gå frem med introduseringen? Hadde vært flott, for jeg er helt blank rundt det temaet:)
Mine små: Bonnie, Lexie og minstemann R.Junior:)

utmeldt

Re: Introdusere ny gutt+et annet problem

Post by utmeldt »

Eg er muligens litt stygg no sjølv om eg ikkje ønskjer å vere det, men eg heilt imot kastrering av praktiske grunner, og lurer difor på kvifor i alle dagar du har tenkt kastrere ein så ung rottemann? Om rottemannen virker til å vere redd/angstfylt vil kastreingen i tillegg ikkje gjere han noko godt, og vil kanskje til og med forverre hans angstplager.

Det står masse om kastrering, og introduksjoner på Matmor sine sine sider http://matmor.info/introduk.htm" onclick="window.open(this.href);return false; http://matmor.info/kastrasjon.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

RatMe
Pinky
Posts: 15
Joined: 19 Oct 2013, 09:58
Kjønn: Kvinne
Location: 2013 Skjetten

Re: Introdusere ny gutt+et annet problem

Post by RatMe »

Hei Iwonamo:) Grunnen til kastreringen er jo så han kan bo sammen med de to andre rottene. Så alle kan være i det store buret og leke sammen ute. Sjefene her i hus synes ikke masse små rottebarn høres ut som noen høydare:) Jo fortere han er ferdig kastrert jo fortere får han selskap. Jeg vil jo at han skal bo kortest mulig tid alene:)
Mine små: Bonnie, Lexie og minstemann R.Junior:)

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Introdusere ny gutt+et annet problem

Post by Anniken.HH »

Jeg tror kanskje spørsmålet var mer ment i rettning av; hvorfor ikke kjøpe en ny jenterotte, hvis man vil ha flere?

Men som iwonamo sier, det står mye på matmor sine sider
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

utmeldt

Re: Introdusere ny gutt+et annet problem

Post by utmeldt »

Etter kastrering bør det faktisk gå heilt opptil tre veker før ein kan la den kastrerte hannen møte damene, først då kan ein vere sikker på at horotta ikkje kan bli drektig.


Ta ein kikk på denne tråden her, mange gode råd om introduksjon der viewtopic.php?f=18&t=165697" onclick="window.open(this.href);return false;
Anniken.HH wrote: Du er inne på noe med å sette burene ved hverandre så de får sett hverandre og luktet hverandre.
I tillegg er et knep å bytte bur. Altså sette de respektive flokkene inn i hverandres bur - mens den andre ikke er der!
Da får de luktet på motparten, og får lagt igjen sin egen lukt. Da kan du også se hvordan de reagerer på fremmedlukta.
Når det roer seg litt kan du bytte hengekøyer i burene. Da blir de vant til hverandres lukt om kvelden også.
Det har fungert bra her i huset, gjerne gjøre det en uke etter at det ikke er noen tegn til uvilje ved lukten av den fremmede rotta.

Så kommer kanskje selve møtet. Du må bare føle deg fram til det selv.
Men når de skal møtes, er det viktig at du har de på en nøytral plass. Ingen av rottene skal ha vært der før, for hanner kan være merkbart mer terretorielle enn hunner!
Og introduksjonene trenger ikke være lange. Bare noen sekunder, så lenge det går bra, funker ofte! Ha mat og sjokolademelk på introduksjonsplassen, så de kan få gnagd fra seg om de stresser.
Sjokolademelken er så de kan få i seg litt sukker. Rotter som får ''søtsaker'' forholder seg gjerne roligere - tror det står om det på matmor sine hjemmesider.
Uansett har alt det bidratt godt til intro her.
Og ikke ha noen lukkede rom på plassen. En seng laget av en lav eske med en fleezbit i, holder lenge.
Du kan spe på med ting, tøye grensene, etter hvert som møtene fortsetter å gå bra.

Hvis du velger å kjøpe to gutter, slik at flokken blir på tre når alt går i orden, så la ''gamlingen'' din møte bare en av nykommerne, og da han som er nederst på rangstigen.
Hadde et tilfelle her i hus da jeg måtte dele introduksjon i flere deler, og introdusere ''nykomlingen'' til tre av guttene i flokken samtidig, også ha en separat intro seinere med den siste i flokken.
Så kunne jeg ha alle på bordet samtidig, men det tok en stund.
Så det kan være lurt og bare ha to introer om dagen - dette er uansett om du kjøper en eller to. Hvis du kjøper to kan du ha to separate introer - hvis det fungerer for rottene dine - og hvis du kjøper en kan du ha to introer. En morgen og en kveld, slik at de får møtt hverandre hver dag.

Når de endelig kan flytte sammen, så pass på å ha vasket ned buret så grundig du kan, og ha gjerne luftet ut fra rommet hvor buret står også. Rottelukta sitter nok i enda, men hvis den er svakere, er det bare et pluss!
Den første kvelden er alltid skummel, og noen ganger kan det være at de går sammen på dagen, men ikke så bra på natten.
Jeg pleier og ha noen dager hvor de står sammen i buret - og jeg holder nøye øye med dem - før jeg skiller dem om natten. Når det ikke er antydninger til busting eller noe som kan minne om seriøs krangling, prøver jeg å la dem stå en natt sammen.

Også må du huske på å være tålmodig! Introduksjon kan ta laaaaang tid!
Lukke til! :)

RatMe
Pinky
Posts: 15
Joined: 19 Oct 2013, 09:58
Kjønn: Kvinne
Location: 2013 Skjetten

Re: Introdusere ny gutt+et annet problem

Post by RatMe »

Tusen takk for masse informasjon og tips alle sammen! Det kommer til god nytte:)
Mine små: Bonnie, Lexie og minstemann R.Junior:)

utmeldt

Re: Introdusere ny gutt+et annet problem

Post by utmeldt »

Skriv gjerne om korleis det går med rottemannen etter kastreing, og korleise damene mottar han når tida er inne. :)

Lurt å lese litt om rottespråk før ein introduksjon, slik at ein kan kjenne igjen kva rottene driver med og korleis dei reagerer på kvarandre.
Du kan lese litt om det her http://matmor.info/aggrkrop.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply