Introduksjon. Aggresjon eller bare overivrig?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
magsil
Pinky
Posts: 18
Joined: 31 May 2014, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Harstad

Introduksjon. Aggresjon eller bare overivrig?

Post by magsil »

Hei!
Vi fikk to nye rottejenter (Zelda og Lykke) for 10 dager siden, og vi sliter litt med å introdusere dem med de fire rottene vi har fra før. De "gamle" rottene våre er nå ca 5mnd, mens de nye er 5 uker gamle. Vi har alltid hatt litt vanskeligheter med å se rangen i buret, men det kan virke som at Alba er alfa, så kommer Snøfte, Ella og Bella. Alba og Snøfte var de første rottene vi fikk, deretter Ella og Bella. Da vi introduserte Snøfte og Alba for Ella og Bella gikk det knirkefritt. Alba var den som var mest ivrig på å vise hvem som var sjef, mens det virket som om Snøfte bare syntes det var moro med to nye lekekamerater. Derfor tenkte vi at det kanskje var lurest å introdusere Lykke og Zelda for Snøfte først. Greia er at Snøfte enten virker veldig ivrig eller aggressiv mot de to nye. Hun er veldig opptatt av å lukte dem i baken noe som er helt greit, men når hun har gjort dette en liten stund så hopper hun på dem. Det virker nesten som at hun går til angrep. Vi er relativt ferske rotteeiere og blir veldig redde for at dette er aggressiv oppførsel. De nye hyler og piper voldsomt når dette skjer, så vi har skilt dem med en gang.

Vi har prøvd å lest oss litt opp på introduksjon, men syns det er litt vanskelig å se om dette er tegn på aggresjon eller om det rett og slett bare er Snøfte som blir overivrig. Her om dagen var Lykke ute og begynte å klatre på buret til de andre rottene da Snøfte kom springene og bet henne i foten. Vi fikk fjernet Lykke med en gang og det ble heldigvis ingen skade, bare hyl. Det virker heller ikke som hun fikk noen varige mèn. Vi tror ikke vi har sett at Snøfte har fått bustepels de to gangene vi har introdusert dem. Så spørsmålet er; Virker dette som aggressiv oppførsel, eller skal vi bare fortsette og prøve å introdusere dem for hverandre?

Vi har forresten også hatt de nye rottene i de andre rottenes bur når de største har utetid (da vi leste at dette kunne hjelpe ved at de voksne ble vant til lukten av de nye og omvent), og det kan virke som at de største har blitt helt tullete i buret nå. Kan det være i forbindelse med dette?

Håper på svar ifra dere som har litt mer erfaring på området :cheerful:

magsil
Pinky
Posts: 18
Joined: 31 May 2014, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Harstad

Re: Introduksjon. Aggresjon eller bare overivrig?

Post by magsil »

Ingen som har noen tips eller råd om hva vi burde gjøre? Er veldig redd for å gjøre noe feil, så hadde satt pris på litt hjelp fra dere :cheer:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Introduksjon. Aggresjon eller bare overivrig?

Post by WillyWonka »

Vel, introer kan ta tid, men jeg bruker bare å la de få rase ferdig :) Det høres ofte mye verre ut enn det er. men vanskelig å si når man ikke vet hva som foregår.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Introduksjon. Aggresjon eller bare overivrig?

Post by Milla »

Enig med WillyWonka!
Her pleier jeg også la de rase fra seg. De eldre skal vise at de er "autoritær", "her er deg jeg som bestemmer" osv. Og det betyr nedleggelser, der de står over de små mens de små piper og hyler som bare det.
For selv om intro på nøytralt sted går greit, så er det en helt annen sak når de små skal inn i de store sitt bur.
Det er nok ikke lurt heller å la de små gå klatre på buret til de andre, så lenge de ikke har fått bodd sammen. Da kan det gå noen tær!

Det vanskeligste er å holde seg fra å gripe inn, jeg har problemer med det selv, for det gjør så vondt i rottemammahjertet når man hører de pipe.

Men så lenge de ikke skader hverandre, så går det seg til etterhvert. Er mye som skal ordnes når nye kommer inn, særlig med tanke på rangen ;)
Noen ganger trenger du også la de få flere introer på nøytralt sted. Så pleier jeg å vaske buret, kanskje endre litt på innredningen. Deretter setter jeg alle sammen inn i buret, og sitter utenfor buret og følger med. Det har også vært positivt med tanke på å gi dem noe godt å spise på. En skål med litt mais i for eks. Men om det gjør det verre, så ta skåla ut.
Jeg pleier også, i stedet for å fysisk gripe inn, å lage en høy lyd, men kun om det blir veldig intenst. Altså konstant forfølgelse o.l.

Lykke til :cheer:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Post Reply