Hjelp til å temme redde "dyrebutikk-hunner"

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
MattyRatty
Pinky
Posts: 2
Joined: 13 Jul 2014, 22:57

Hjelp til å temme redde "dyrebutikk-hunner"

Post by MattyRatty »

På Lørdag kjøpte jeg meg to fine hunnrotter fra en dyrebutikk. De er ca. 10 uker gamle.
Men altså.. Jeg får ikke temt de :cry2: Jeg har søkt litt rundt på nettet etter gode metoder
for å temme de , men det ser ikke ut som om det fungerer . Har dere noen metoder som
fungerer på redde "dyrebutikkrotter" ? :huh: Blir kjempeglad :angel:

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Hjelp til å temme redde "dyrebutikk-hunner"

Post by mily »

Hei, disse rottene er jo ganske ferske hos deg så la dem få tid til å roe seg i sine nye omgivelser ta tia til bruk og være tålmodig, sitt med hånda rolig inni buret slik at de blir vant til lukta di og gi de noe godt når de kommer bort til deg :) gjerne noe rennende på en skje slik at de ikke kan stikke av med det.. Ellers kan du søke på gensertrikset her på forumet :)
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hjelp til å temme redde "dyrebutikk-hunner"

Post by WillyWonka »

Det kan ta tid :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Hjelp til å temme redde "dyrebutikk-hunner"

Post by Rubisco »

MattyRatty wrote:På Lørdag kjøpte jeg meg to fine hunnrotter
Lørdag 5.? Har jo bare gått 10 dager. Å temme dyr kan ta lang tid. Vær tålmodig og frist dem med godbiter. Ta det rolig og sakte.

MattyRatty
Pinky
Posts: 2
Joined: 13 Jul 2014, 22:57

Re: Hjelp til å temme redde "dyrebutikk-hunner"

Post by MattyRatty »

WillyWonka wrote:Det kan ta tid :)
Nå kommer de bort og tar mat fra hånda mi,
men jeg får ikke ta på dem . Jeg kan heller ikke bruke
gensertrikset, siden jeg ikke kan plukke dem opp :trist:
Og jeg vet liksom ikke hva som er neste steg ?

utmeldt

Re: Hjelp til å temme redde "dyrebutikk-hunner"

Post by utmeldt »

Eg har god erfaring med å gi rottene blaut mat f.eks babymat, grøt på t-skje når eg skal temme de. Når de viser seg i luka gir du belønning på t-skje. Når de kommer ut av buret og bort til deg, gi belønning på t.skje osv. Du belønner den ønska atferden. Eg setter meg ofte utenfor buret og lar rottene klatre på meg, så får de litt belønning der og. Poenget med at maten skal vere blaut er at dei ikkje kan ta den med seg, er nødt til å sitte ved siden av deg og spise. På sikt forbindes du med noko godt. Etterkvart kan du klappe rotta forsiktig mens den spiser osv. Men som de andre sier det tek tid. Lukke til! :cheer:

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Hjelp til å temme redde "dyrebutikk-hunner"

Post by Kesia Madeleine »

Å bare sitte ved buret noen timer hver dag gjør at de blir vant til deg uten at det blir noe press til at de må bli tatt på. Finn deg en krakk og sitt inntil buret ved dørene til buret. Rotter er veldig nysgjerrige dyr, så etterhvert vil de nok komme bort og snuse :) De må bli vant til lukten av deg, stemmen din osv. Så bare smør deg med tålmodighet og ta ting i rottenes tempo. La de få ta initiativet, og lokk de gjerne med litt god mat også. Lykke til!
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Post Reply