Gamlemor vs nykomlingen, masi..

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Mjbella
Pinky
Posts: 7
Joined: 06 Jan 2014, 04:07

Gamlemor vs nykomlingen, masi..

Post by Mjbella »

Etter tapet av vår kjære lulla, og omplassering av hunden vår, ble samboer og jeg enig å å anskaffe en venninne til de to fruene vi har igjen. Min søster har reist til Valdres for en periode og har vært frem og tilbake hva vi skal gjøre med rottene da samboer og jeg har fulle dager med jobb og studier, og kjøring og to barn jeg har fra tidligere som jeg har samvær med. Men jentene ble da bea har vært hos min søster fra ungt stadie og nærmer seg straks to år, mens mj ( kallenavn nå er feta dorris ) er vi usikker på, men er vel godt over året. Begge er kjøp fra samme forretning, samme var lulla - hvor vi har hatt fine introduseringer mellom bea, dorris og lulla da hun var i live. Litt knuffing, men ingen voldsomme rabalder utenom etterhvert da lulla ble agrressiv og syk og begynte slåss med bea og mj. Og bet oss alle til blods. Men, da vi / jeg stakk innom forretningen mellom dem og Stokke og falt pladask for lille masi kunne jeg ikke si nei. Samboer ble fnurt, pga jeg valgte ett levende vesen fremfor en regning som jeg kan betale for .... Jaja, menn. Trodde masi var mellom 12 og 13 uker, men hun er nok ikke mer enn 6-8 uker gammel... Hun viste ingen tendenser til aggresjon, bet ingen av redsel - men litt skremt og mye nye inntrykk. Men dog nysskjerrig og vasket meg på skulderen og i nakken og trivdes godt i menneskes nærvær. Selv om hun viser tegn på lite håndtering biter hun ikke r vi løfter henne eller noe. Jeg introduserte henne først for mj som er litt roligere enn bea og mer relax og tok jenta til seg som om det bar hennes datter... Det gikk faktisk helt knirke fritt. Så kom til vi til intro av bea og masi, som ikke fungerte i det hele tatt! Bea viste en annen side av seg selv, blåste seg opp, freste og fnyste og gikk rett bort og beit masi i nakken... Satte mj og masi i samme bur. Rent og nytt - og de sov sammen. Bea flyttet alene for en natt. Burene sto ved siden av hverandre så de kunne tilhenger seg luktene av hverandre. Tok de ut igjen på kvelden, og satt de på spisebordet hvor det gikk fint. Med alle tre. Men så ble det litt knuffing igjen.... Og oppblåst pels, frysninger og fresinger. Satt bea i buret alene.. Men jeg tok de sammen idag, og det gikk bedre og satt bea og masi alene i buret og masi har vist at hun også ikke lar seg pille på og begynte å ta igjen på bea, og blitt husvarm.... Litt rabalder ble det jo, men de roa seg fort, og de går veldig fint i lag alle sammen i et bur nå... Litt piping når de vaske hverandre.... Men syns det har vært litt vanskelig med intro da bea ikke er vant til små bebiser og bebi lukta tror jeg kanskje gjorde ho stressa... Men jeg vet ikke. Kjenner D er lenge siden jeg har hatt rotter, og spesielt småttiser... Og livredd for at det skal gå galt, men gikk bra til slutt med tålmodighet og aksept at rotter er rotter, men vært var i forhold til bea og hennes frustrasjon.. Men hun er ikke som andre rotter, og blir faktisk sur om vi sier nei til ho....

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Gamlemor vs nykomlingen, masi..

Post by WillyWonka »

Så bra at introduksjonen gikk bra til slutt :) Det der høres egentlig ikke helt uvanlig ut :) Nå har ikke jeg hunnrotter, men har hatt hanner i 4 år :) Jeg ser det samme som det du beskriver fra tid til annen. Også nå i buret hender det innimellom. Skyldes gjerne avklaring av rang. Jeg har en som er litt usikker på sin plass i flokken og prøver seg på de andre innimellom. Noen av gutta mine er ikke interessert i det hele tatt, mens andre setter ikke pris på dette og lager da bråk :)Jeg bruker å la dem finne ut av ting på egenhånd, så har det gått fint, slik som du har gjort :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Mjbella
Pinky
Posts: 7
Joined: 06 Jan 2014, 04:07

Re: Gamlemor vs nykomlingen, masi..

Post by Mjbella »

Ja, det er ikke så enkelt noenganger... Godt det ikke er være en litt rang sjekk innimellom hos deg,.. Hadde ikke trodd masi skulle være så tøff egentlig, siden de små legger seg fort på rygg... Men jaggu om lillemor er tøff.... Mj var dominant til å begynne m når hun kom i hus, men usikkerheten hennes og utrygghet var en grunn.. Men idag er hun en daff dame på 600 gram som utnytter vekta når hun vasker de andre... Og er lavest i rang og ok med det.. Så å la masi og mj bo sammen alene første natta var smart ide. Nå løper de tre stykker i buret... Og ligger sammen i huset, hengekøya osv... Puster letta ut... De pleier stort sett å bo fritt, og var ikke fornøyd med burene lukket i går... Men nå er Dørene åpne, og fritt frem til å komme til oss i sofaen og blir m overalt ellers....

Post Reply