Introdusere hannrotte til ny hannrotte

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Christin
Pinky
Posts: 2
Joined: 04 Jan 2014, 00:24

Introdusere hannrotte til ny hannrotte

Post by Christin »

Hei, jeg har en rotte på ca. 7 måneder som jeg kjøpte i desember. Nå i etterkant har jeg tenkt litt mer på å annskaffe en til, for både min og rotta sin skyld :happy:
Men jeg er usikker på det å introdusere disse to til hverandre ettersom at det er to hanner!
Når jeg tidligere har hatt hunn rotter har jeg satt et bur med den nye rotta ved siden av, og latt de snuse på hverandre gjennom burene i et par dager. Også gått frem med å ha dem ute sammen i f.eks sofa, seng, gulv osv... Og det har jo gått problemfritt, men som sagt er jeg skeptisk nemlig fordi dette denne gangen er to hanner. Jeg har lest litt på forumet og googlet litt, og jeg regner med at det er helt forskjellig for hver eneste rotte, men det jeg er ute etter er litt tips og erfaringer fra dere :cheesy: Hva burde jeg gjøre, ikke gjøre? Hvordan skal jeg gå frem? Eller er hele ideen noe jeg bare skal legge vekk?

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Introdusere hannrotte til ny hannrotte

Post by Anniken.HH »

Les litt på den siden der, mange nyttige tips!
http://matmor.info/" onclick="window.open(this.href);return false;

I tillegg kan jeg jo nevne på at to rotter som får være alene over lengere tid, kan bli vanskeligere å introdusere.
Rotter er jo flokkdyr, og skal alltid være to og to, så tommel opp for at du skaffer en kamerat til han du allerede har!
Men, som sagt. Rotter som har vært aleine, kan være vanskeligere å introdusere, fordi de er vant til det å være aleine, eller de er usikre på grunn av manglende beskyttelse (vanligvis gitt av flokk-kamerat)
Hadde det vært meg, ville jeg nok heller skaffet to ekstra, så du ikke risikerer å stå der med to rotter som krangler fordi de står aleine, og som ikke vil gå sammen.

Du er inne på noe med å sette burene ved hverandre så de får sett hverandre og luktet hverandre.
I tillegg er et knep å bytte bur. Altså sette de respektive flokkene inn i hverandres bur - mens den andre ikke er der!
Da får de luktet på motparten, og får lagt igjen sin egen lukt. Da kan du også se hvordan de reagerer på fremmedlukta.
Når det roer seg litt kan du bytte hengekøyer i burene. Da blir de vant til hverandres lukt om kvelden også.
Det har fungert bra her i huset, gjerne gjøre det en uke etter at det ikke er noen tegn til uvilje ved lukten av den fremmede rotta.

Så kommer kanskje selve møtet. Du må bare føle deg fram til det selv.
Men når de skal møtes, er det viktig at du har de på en nøytral plass. Ingen av rottene skal ha vært der før, for hanner kan være merkbart mer terretorielle enn hunner!
Og introduksjonene trenger ikke være lange. Bare noen sekunder, så lenge det går bra, funker ofte! Ha mat og sjokolademelk på introduksjonsplassen, så de kan få gnagd fra seg om de stresser.
Sjokolademelken er så de kan få i seg litt sukker. Rotter som får ''søtsaker'' forholder seg gjerne roligere - tror det står om det på matmor sine hjemmesider.
Uansett har alt det bidratt godt til intro her.
Og ikke ha noen lukkede rom på plassen. En seng laget av en lav eske med en fleezbit i, holder lenge.
Du kan spe på med ting, tøye grensene, etter hvert som møtene fortsetter å gå bra.

Hvis du velger å kjøpe to gutter, slik at flokken blir på tre når alt går i orden, så la ''gamlingen'' din møte bare en av nykommerne, og da han som er nederst på rangstigen.
Hadde et tilfelle her i hus da jeg måtte dele introduksjon i flere deler, og introdusere ''nykomlingen'' til tre av guttene i flokken samtidig, også ha en separat intro seinere med den siste i flokken.
Så kunne jeg ha alle på bordet samtidig, men det tok en stund.
Så det kan være lurt og bare ha to introer om dagen - dette er uansett om du kjøper en eller to. Hvis du kjøper to kan du ha to separate introer - hvis det fungerer for rottene dine - og hvis du kjøper en kan du ha to introer. En morgen og en kveld, slik at de får møtt hverandre hver dag.

Når de endelig kan flytte sammen, så pass på å ha vasket ned buret så grundig du kan, og ha gjerne luftet ut fra rommet hvor buret står også. Rottelukta sitter nok i enda, men hvis den er svakere, er det bare et pluss!
Den første kvelden er alltid skummel, og noen ganger kan det være at de går sammen på dagen, men ikke så bra på natten.
Jeg pleier og ha noen dager hvor de står sammen i buret - og jeg holder nøye øye med dem - før jeg skiller dem om natten. Når det ikke er antydninger til busting eller noe som kan minne om seriøs krangling, prøver jeg å la dem stå en natt sammen.

Også må du huske på å være tålmodig! Introduksjon kan ta laaaaang tid!

Dette er forøvrig noe som har funket for meg, men det er ikke sikkert det funker for deg. Du kjenner rottene dine og deg selv best! :)
Lykke til!
Og igjen, les på matmor sine hjemmesider (linken øverst) hun kan greiene sine, og forklarer det bedre og i mer detalj enn meg + hun har mer erfaring på punktet enn meg.
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Christin
Pinky
Posts: 2
Joined: 04 Jan 2014, 00:24

Re: Introdusere hannrotte til ny hannrotte

Post by Christin »

Tuuuuusen takk for langt og nyttig svar! :happy:

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Introdusere hannrotte til ny hannrotte

Post by Anders Ruller'n »

Flott svar, Anniken.HH :)

Vi tok selv over ei rotte i januar som hadde stått lenge alene. Hun ble aldri helt trygg på de andre rottene i buret etter at hun hadde stått i lang tid alene før vi tok over henne. Holdt seg for det meste i 1. etg. alene for seg selv inne i et trehus. De andre holder til i 2. etg. Når de var ute av buret på nøytral grunn så gikk det som regel helt fint, men så fort de ble plassert inn i buret så stakk hun inn i trehuset for seg selv.

Hun ble dessverre i dag avlivet pga. aggressiv kreft i kjevebenet.

Post Reply