HJELP med introduksjon og bur fordeling.

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

HJELP med introduksjon og bur fordeling.

Post by Sara Syversen »

Hei... stiller samme spørsmål her og håper på svar.
Ønsker at introduksjonen skal gå best mulig. Har lest om å gjøre rent buret og ta ting gradevis.

Men en av mine spørsmål er til de med RS og CN bur.
Kan jeg bare stenge av den ene etasjen med stigen. Da vil dem kunne lukte på hverandre. Eller bør jeg sette plata som er hel som jeg har nederst på andre etasjen slik at hun får ro de 2 første dagene? og så ta den plata som skal være der så de får lukte på hverandre den 3 dagen...

og etter det la de møte henne en og en på nøytral plass ?


https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 2485_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: HJELP med introduksjon og bur fordeling.

Post by Sara Syversen »

hvorfor jeg spør er jo fordi denne jenta er litt eldre en mine 3 jenter. Og hun mistet sin burkamerat og har vært deprimert... ønsker ikke gjøre noe forhastede ting her
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

utmeldt

Re: HJELP med introduksjon og bur fordeling.

Post by utmeldt »

Det er ikkje anbefalt å sette bur med ukjente rotter tett inntil kvarandre før du ser at rottene tåler kvarandre, derfor ville eg ha tetta godt imellom etasjene, bruke den heile plata og i tillegg tette sprekken rundt slik at dei kan lukte minst mogleg av kvarandre, og evt unødig hisse seg opp på kvarandre noko som evt kan komplisere seinere introduksjon. I tillegg kan du risikere å ende opp med avbitne tær eller haler.

Anbefaler at du leser Matmor sin artikkel om introduksjoner og rottespråk, masse nyttig info + video.
http://matmor.info/introduk.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://matmor.info/aggrkrop.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Lukke til! :cheerful:

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: HJELP med introduksjon og bur fordeling.

Post by Sara Syversen »

skjønner dem ikke skal nå da ha den plata med hull i men den hele der.

men burde jeg rett å slett dele Critter nation buret å la de stå ved siden av hverandre for sikkerheten sin skyld ??
ikke slik at dem rekker til hverandre altså...
men fikk et annet tips oxo.

Hvordan har andre med CN eller RS gjort det med burfordeling når dem har fått in en ny ?
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: HJELP med introduksjon og bur fordeling.

Post by Sara Syversen »

Leser på siden hennes...

skal bruke et annet bur eller dele CN buret helt tenker jeg... mulig jeg får med hennes gamle oxo. Skal bruke tiiid.

Avsnitt :

Avstandslukt-testenDette er en rask måte å finne ut om rottene er fiendtlig innstilt til hverandre, eller blir svært stresset på. Noen rotter reiser bust bare ved lukten av fremmede rotter i et bur i den andre siden av rommet. Andre reagerer slett ikke på å bli satt en halv meter fra buret til de fremmede rottene. Sett aldri to bur så nær hverandre at rottene kan stikke tær/fingre borti hverandres sprinkler. Tå-amputasjon er smertefullt, blør ille, krever antibiotikabehandling og er et trist handicap for rotta det går utover.

Rottene bør være nyskjerrige, men ikke begynne å gni seg mot sprinklene, eller prøve å tygge seg ut av buret. Hvis rottene reagerer slik, setter jeg burene lenger fra hverandre til beboerene roer seg. Så bringer jeg burene gradvis nærmere hverandre (over dager eller uker) til rottene tolererer å stå i bur maksimalt 50 cm unna
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: HJELP med introduksjon og bur fordeling.

Post by WillyWonka »

Ja. Jeg har som regel bare kunnet sette mine nye inn til mine gamle, og det har gått fint. De gangene jeg har vært nødt å bruke mer tid, har jeg delt RS buret i to, og dekket hulle i mellom. De vil da kunne lukte hverandre, men har ikke tilgang til å bite tær og haler gjennom sprinklene. Jeg byttet om på platene slik at den hele platen kom i midten. har også bare brukt en brødfjøl for å dekke hullet. Dette har fungert her og jeg har kunnet flytte mine sammen rellativt raskt.

Ha rene hender og introduser på en nøytral plass kan være lurt.

Når du deler CN buret du har med å ta opp den stigen og dekke til slik som beskrevet oppe, vil du raskt merke om de hisser seg opp av lukten av andre rotter i nærheten. Om du merker at rottene blir urolige, aggresive eller annen uønsked adferd ved lukten, ville jeg fjernet henne og plassert henne i ett annet bur lengre unna.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: HJELP med introduksjon og bur fordeling.

Post by Sara Syversen »

Tusen takk for svar.... redd for å gjøre feil etter å ha lest inne på matmors sin side nå.
men skal prøve så godt jeg kan å ta steg for steg.

Hun skrev veldig varmt om rotta. Selv om den kom i en deprisjon nå og var annerledes som hun skrev. Så pleide hun å være en snill rotte.... noe skeptisk til nye mennesker. Og kunne bruke tid.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: HJELP med introduksjon og bur fordeling.

Post by Sara Syversen »

Det er lang reise... så burde b ikke stå i samme rom i det hele tatt kanskje første natta ?
Så begynne med alle stegene inne på matmors side? får se an om hun får bustepels bare ved å stå på andre siden av rommet vel.... mine tre jenter fra før trur jeg er veldig vare for lukt. Så er utrooolig spent nå altså.


Tenkte bruke kjøkken bordet her som en plass slik som filmene inne på matmors sin side.
legge på et rent laken.... teste ut med rotteleker som lukter av mine hjemmerotter fr å se hennes reaksjon.
Men lurte litt på når jeg kom til det steget hvor en og en rotte skal møte rotta fra bortelaget.
Var matmor skeptisk til en rotte som selv var hyper, masse energi og som var nederst i rangstigen. Hun får litt mer bank av de andre to. Om jeg kan skrive det sånn.

Berit lurte jeg litt på skulle være den første rotta i introduksjonens rundene.
for hun er lavest i rang... men ja. Skal se an om den fra bortelaget gir tegn på sterk dominans.
da må jeg sette in Betsy....


off... beklager alle mine spørsmål her nå. Men er jo redd for at mine rotter skal skade seg.
:rottehode:
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: HJELP med introduksjon og bur fordeling.

Post by WillyWonka »

Nå skjønner jeg egentlig ikke hva som er problemet.

Du må jo bare prøve deg fram. Jeg har fortalt hvordan jeg gjør det, du har lest på matmor Sine sider, så du må bare prøve deg fram.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

utmeldt

Re: HJELP med introduksjon og bur fordeling.

Post by utmeldt »

Dei kan heit sikkert stå i samme rommet, men det kan vere lurt å holde litt avstand. Eg har så mange andre bur i huset at det aldri har vore aktuelt å skille av RS buret. Alle nykommarane får stå i eige bur i god avstand frå dei andre rottene dei første dagane.

Ved introduksjoner har eg på meg ei hanske som eg veit rottetenner ikkje går igjennom slik at eg fort kan skille rottene om eg ser tegn som kan føre til bråk. Det er alltid litt spenning ved introduksjoner, og hansken får meg til å slappe av litt.

Eg trur at du kjem til å klare dette her veldig godt. Lukke til!

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: HJELP med introduksjon og bur fordeling.

Post by Sara Syversen »

Willy wonka.... hva problemet er... det er bare jeg som er nervøs for å gjøre feil. .
for har ikke gjort dette før. Men selvfølgelig må jeg bare prøve ut... Det er jo da man bygger erfaringer selvfølgelig.

Men spør bare her så oxo andre kan si sine metoder ;)

Iwonamo :
Takker for svar fra din erfaring. Ja, kan hjelpe stort å ha hansker tiljengelig så blir jeg mindre nervøs også ikke overfører dette unødvendig til rottene oxo... er på min huskeliste ; )
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: HJELP med introduksjon og bur fordeling.

Post by Milla »

Jente introduksjoner pleier å gå ganske greit...
Men det finnes ikke fasitsvar på hvordan en introduksjon skal gå...
Rottene er like forskjellige som oss, og derfor må introduksjonen ofte tilpasses flokken. Du kjenner jo jentene dine godt, og kan plukke opp de små signalene :cheer:

Introduksjonene her har måtte tilpasses hvordan flokken er der og da... Jeg har jo måttet introdusere en liten jente, mens jeg hadde en jente som var aggresiv. Den introduksjonen gikk langsomt, fordi jeg viste ikke hvordan hun kom til å reagere.
Akkurat i det tilfellet, så lukttestet jeg med Witney som da var aggresiv, uten en respons, deretter så ble hun satt i buret til hun nye, ingen respons der heller. Jeg har vel også funnet ut at dele av rs buret for at den nye skal være i den ene delen mens introduksjonen pågår, ikke er helt fordel aktig for min gruppe jenter. De blir ofte litt "snurt" for å ha mindre bur til rådighet. Jeg har en Jenny bur den nye får være i før hun er integrert i flokken.
Ved introduksjon der Witney var aggresiv, så tok jeg en og en inn på den nøytrale plassen, etter hvem som var hardest. Luthien først, som alltid tar imot med åpne armer og er en mamma for alle og en hver, deretter luna, Queen Latifah... Witney helt til slutt når de andre ikke hadde vist særlig til å ikke like den lille.

Deretter introduserte jeg med litt mat, som en avledning.... og kanskje et hus med flere veier ut. Som jeg senere tok vekk for det ble en del knuffing :P
Deretter pleier jeg å ta buret, vaske ned absolutt alt, og begynner med å se hvordan det går i buret. Min opplevelse er at det er her ting skjer... mye piping og knuffing... og det er hardt å la vær å innblande seg. Viktig er vel å la de få finne ut av rangen selv uten vår påvirkning... for det vil ofte få selve prosessen til å ta mye lenger tid enn det det trenger å være.

Men jeg har kun introdusert til bebiser som er mellom 5-7 uker gamle, og de er forholdsvis lett å introduserer til jenter :cheer:
De fleste jentene har flyttet inn samme dag de kom, eller dagen etterpå...

Du får inn en som er eldre, som har gått i en flokk selv, der hun kanskje har vært alfa. Så det kan by på litt mer problemer, eller det kan gå heeelt greit :)

Du veit ikke hvordan det går, før du er i gang med det... Føler ofte introduksjoner er sånn learn by doing, og take it as it comes :P

Små punkter: Luktetest, introduksjon på nøytralt sted, les flokken.... og ta det etter som det kommer :) Lykke til :D
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: HJELP med introduksjon og bur fordeling.

Post by Sara Syversen »

Tusen takk Milla ♥
Ja, det var mange gode råd. Jeg skal nok føle meg frem og learn by doing som du skrev.
mem takker for alle tips.... kommer godt med...

skal følge godt med å gjøre luktetester... den jeg er mest skeptisk til er koseklumpen.
Hun kam være uskyldig mot oss... og er lat i buret med de andre... men hun er slik at hun sier ifra veldig hardt
en gang oxo er det over.... men da er det så hart at en pelsdott har ligget der.
men hun veier 100gram mer en de andre og er klarr alfa selv om hun ikke herjer hele tiden.

Jeg skal se an hvordan den nye rotta er. Men håper jeg velger riktig rottw til første møtet.
mest sannsynlig blir det Berit som er lavest i rang
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: HJELP med introduksjon og bur fordeling.

Post by Tonje Lenore »

Det her går nok veldig bra Sara, det er ingen fasit når det kommer til introduksjoner av nye rotter, og alt må egentlig tas på
magefølelsen og hvordan signaler rottene gir, dette er noe du klarer fint for du kjenner rottene dine best og hva slags signaler de gir.
Det er bare å gjøre det du mener er rett, spør underveis og prøv deg frem, enklest sånn egentlig.

Slik jeg gjør det under intro på nye, er å la de være i eget bur i to tre dager, bare for at de skal ha mulighet til å roe seg og bli vant
til nye omgivelser, lukter, lyder, ja alt, putter også en tøybit i vært av burene for så og bytte den 3 dagen slik at du kan se hvordan
nye rotta reagerer på de andres lukt og omvendt, endrer den nye rotta adferd når lukta til de andre kom pleier jeg å vente litt til med
intro og la nye rotta få lov til å ta det i sitt tempo, jeg pleier også og legge ut en tøybit med min lukt også, slik at nye rotta blir vant til
meg også uten at jeg er der fysisk, så da blir intro med nye rotta og meg mildere siden nye rotta "kjenner" lukta mi fra før.

Ved skepsis i forhold til å gi godbit med hånda så har jeg pleid å gi godbit eller andre godsaker på skje for å se hvordan nye rotta
tar godbiten/godsaken fra skjea, tar h*n hardt vil det gjøre vondt og kommer ikke til å gjøre det flere ganger, funka vær gang når jeg
har hatt nykommere:)

Jeg har pleid å ikke stresse med intro også, heller gjøre nye rotta trygg på meg og omgivelsene rundt, men det ser du også ann hvordan
rotta er, om den søker kontakt og oppmerksomhet osv, så ta gravdis intro med deg selv først så rotta ikke er skeptisk på deg når du skal
introdusere med de andre jentene dine.

Dette går nok veldig bra skal du se, stol på deg selv og føl deg frem, lykke til :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: HJELP med introduksjon og bur fordeling.

Post by Sara Syversen »

Tusen takk snille du...

ja, trur nok jeg vil at hun skal stole litt mer på oss først... hun er nyskjerrig når vi er utenfor buret. Men er veeeldig forsiktig med å snuse på hånden og ta imot mat. Men hun gjorde det.

Ønsker å kunne løfte henne uten problem før hun møter de andre. Så det ikke blir så skummelt for henne.
Har ikke løftet henne enda selv. Sammi åpnet hennes bur så hun gikk in i våres bur.
ønsker hun skal komme til meg først....men vi skal føle oss frem.

p.s. litt gøy at gubben har vist så stor interesse for henne.
han har sittet foran buret å gitt henne godbiter og hun har luktet på henda hans
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply