Ny rotte. Nytt bur. Takk til, SandraTravolta.

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Ny rotte. Nytt bur. Takk til, SandraTravolta.

Post by Anders Ruller'n »

Hei.

Som sikkert flere har fått med seg tidligere har vi fått kjøpt oss et større bur til rottusene fra noen her på forumet. Vi har også tatt over ei rotte som sto alene i flere mnd. samtidig som vi fikk det nye buret i hus. Hun er utrolig pjusk av seg i oppførsel generelt. Både hos oss mennesker og til de andre rottene. Vi har hatt henne alene om nettene i samme buret, men avsperret ned til 1 etg. På dagtid har vi forsøkt sosialisere henne med de andre, og tatt henne med ut hos oss mennesker når vi har følt at det har blitt litt mye for stakkaren.

Hun holder seg stort sett i huset som vi fikk med fra den gamle eieren inne i buret. Et rundt plasthus som henger i taket. Beveger seg generelt lite, gjemmer seg når vi tar henne ut av buret. De andre er langt fra noe spesielt voldsomme, mtp. at vi har spleiset den ene vi har nå med de to eldre tidligere. Vi føler ikke at det går over styr. Hun ene sover med pjusket av og til, men kan være dominerende etterpå, noe vi ser på som normalt siden det er en ny en vi prøver spleise inn i flokken. Pjusket er generelt veldig lite aktiv uansett hva vi tar oss til. Kan det være at hun lider av en depresjon etter lang tid alene? Det er litt leit se henne være så ensom, selv om hun er sammen med de andre rottene inne i buret. Ikke får hun i seg noe særlig med mat heller. Kan legge til at vi mistenker at hun er en dumbo pga. ørene og personligheten hun har, noe de andre ikke er.

Noen som kan komme med noen gode innspill, så vi ikke skremmer henne såpass at hun vil bli merket av det for godt.

Mvh.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Ny rotte. Nytt bur. Takk til, SandraTravolta.

Post by WillyWonka »

Dere mistenker at hun er dumbo? har hun ørene på siden av hodet, er hun dumbo :)

Hvor lenge er det dere har hatt henne? Kan hende hun ikke føler seg helt trygg ennå, og derfor ikke spiser når vi står å ser på.
Det at hun gjemmer seg når hun er ute, trenger ikke bety så mye. jeg har også rotter som stikker bort under puter osv når de er ute. myyye tryggere enn den store stygge verden :)

For å få henne tam, vet jeg det er mange som bruker "gensertrikset". At hun ligger i genseren og blir vandt til lukter og håndering. Jeg for min del har brukt godbiter. På rotter som har vært redd for meg, har jeg heller brukt f.eks babygrøt og gitt på skje, da blir skjeen en forlengelse av armen og du kommer liksom ikke så nært som normalt :)
Det at de er litt voldsomme er nok normalt tenker jeg. Noe er lek mens andre ganger kan det være dominering og avklaring av rang osv.

Tid er vel egentlig nøkkelordet her :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Ny rotte. Nytt bur. Takk til, SandraTravolta.

Post by Anders Ruller'n »

Har ikke hatt henne så lenge. Mandag kom hun i hus. Tid er vel noe vi burde gi henne mer av.

Hun er nok ganske trygg på mennesker fra før av. Hun tar fint maten fra hånden f.eks, men vi opplever at hun er ekstra stresset, da hun har vært mye alene de sisten mnd. Hun som har hatt henne tidligere ble allergisk. Rotta som sto sammen med henne i buret tidligere døde, så hun har stått noen mnd. alene før vi tok over. Det er vel egentlig ikke så dramatisk, men man ønsker jo at rotta skal falle til ro sammen med de andre fortest mulig. Hun ser så stusslig ut der hun ligger.

Hun fryser på en måte når vi setter henne i buret sammen med de andre. Vil ikke røre på seg noe særlig i det hele tatt, men ligger i det huset som fulgte med når vi tok over fra forrige eier. De andre lar henne være i fred så lenge hun ligger i huset, men dominerer litt så fort hun beveger seg utenfor. Nå i natt så er hun sammen med de andre, ikke "sperret" inne i 1 etg.

Kan sikkert få lagt ut et bilde av rotta mtp. om det er en dumbo, eller ikke i morgen. Vi kom fram til det pga. fasongen på ørene. De er runde, ikke spiss. Hun beveger seg mye mer forsiktig enn alle andre rotter vi har hatt tidligere, men det kan være pga. stress, ikke at hun eventuelt er en dumbo.

Takk for svar :)

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Ny rotte. Nytt bur. Takk til, SandraTravolta.

Post by WillyWonka »

Anders Ruller'n wrote:Hun beveger seg mye mer forsiktig enn alle andre rotter vi har hatt tidligere, men det kan være pga. stress, ikke at hun eventuelt er en dumbo.

Vel. Alle mine gutter har forholdsvis runde ører, men bare 3 av dem er dumbo :P
Og når det gjeler koblingen mellom adferd og dumbo, så tror jeg nok ikke det har noe med saken å gjøre :p mine dumboer er fryktelig sosiale og oppleves ikke som mer forsiktig og rolig enn de andre. Det har forsåvidt ikke de tidligere dumboene mine heller :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Ny rotte. Nytt bur. Takk til, SandraTravolta.

Post by Anders Ruller'n »

Image

http://imageshack.com/a/img834/4798/s1of.jpg

Siste bildet ble litt dårlig, men fungerer.

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Ny rotte. Nytt bur. Takk til, SandraTravolta.

Post by Chrizzie »

Hmmm...er i hvert fall dumbo =)
MEN, er det bare meg, eller er det noe med øynene hennes? Kan hende det bare er kamera som får det til å se slikt ut....
Hvis hun f.eks. har dårlig syn eller er blind er det ikke rart hvis hun er redd/trekker seg tilbake/holder seg mye i ro/spiser lite!
Klarer du og ta et bilde i godt lys kanskje?
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Ny rotte. Nytt bur. Takk til, SandraTravolta.

Post by Anders Ruller'n »

Nå har vi ikke noe særlig med lys i leiligheten, nå som det er mørkt ute. Her er i det minste et forsøk:

Image

Image

Hun går ikke inn i ting. Hun klatrer som en liten helt inne i buret når hun først er ute en tur. Hun har sjeldent øynene helt åpne, men det har vi tolket som at hun kanskje kan være litt deprimert etter lang tid alene.

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Ny rotte. Nytt bur. Takk til, SandraTravolta.

Post by Kesia Madeleine »

Dakers lille som har stått så lenge alene etter at vennen døde. Er godt mulig hun er deprimert ja.
Ut i fra bildene synes jeg hun ser litt stusselig, slapp og apatisk ut. Og på det første ser det ut som at det er noe rart med klarheten på øynene. Men som sagt, det kan hende bildet bidro til det. Har dere fått tatt en helsesjekk på henne hos veterinær? Det er ikke så lenge siden dere fikk henne heller, så ville gitt henne litt tid på å falle til ro. :) Masse lykke til, til dere og den lille!
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Ny rotte. Nytt bur. Takk til, SandraTravolta.

Post by Milla »

Enig med Kesia... Rotta ser litt sliten ut, øynene ser litt hovne ut og øynene virker veldig blasse. Får hun en del porfyrin ut av øynene?
Minner meg litt om en jeg har hatt som fikk en del porfyrin ut av øynene, og så hoven ut.
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Ny rotte. Nytt bur. Takk til, SandraTravolta.

Post by Anders Ruller'n »

Det kommer ikke verk o.l fra øynene. Hun har vært litt mer ute sammen med oss i dag. Vi ser små framskritt. Hun har fram til nå gjemt seg bak putene i sofaen, men vært litt mer frampå i dag. Øynene er også mer åpne når hun først føler seg litt mer trygg sammen med oss, utforsker utenfor buret.

Hun virker rett og slett litt redd. Hun holder seg kun i huset, eller en kube som henger fra taket som SandraTravolta sendte med buret vi kjøpte. Går ikke frivillig rundt i buret uten at vi setter henne ned i buret. Jeg mistenker at hun drikker og spiser veldig lite. Hun ble voldsomt engasjert når jeg tok opp drikkeflasken til henne i går kveld. Drakk i flere minutter før jeg fikk tatt vannflaske vekk fra henne. Hun holdt den igjen med fingrene. Hun får mat og vann der hun holder til flere ganger i døgnet nå, men kan ha fått i seg veldig lite veske og mat fram til i går.

Hun er rett og slett utrolig redd for de andre rottene. Er mer underdanig enn hva som er nødvendig. Fryser rett og slett når de andre rottene nærmer seg. Det kan nesten virke som om de har godtatt henne som en del av flokken, ihvertfall 2 av rottene, men hun har ikke helt skjønt det selv. Får krysse fingre for at det går seg til etterhvert, for hun er en pen og sjarmerende frøken.

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Ny rotte. Nytt bur. Takk til, SandraTravolta.

Post by Kesia Madeleine »

Hvordan er statusen med henne nå? Begynner ting å gå bedre eller? :)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Ny rotte. Nytt bur. Takk til, SandraTravolta.

Post by Anders Ruller'n »

Hun er definitivt blitt en del av flokken. De andre lar henne være. Ikke noe dominering lengre, men hun er fortsatt veldig stille av seg når de andre går rundt henne. Den yngste rotta vår ligger ofte med pjusket. I dag lå pjusket med hodet over hodet til den yngste når de sov, så det er et tegn på at de har akseptert hverandre - er venner. Har enda ikke sett henne klatre ned for mat og vann selv. Gir henne mat og vann noen ganger om dagen i høyden der hun holder til.

Skjønner ikke helt hvorfor hun ikke vil ned i selve buret selv etter mat. Hun går rundt som en liten helt slipper vi de løs, eller lar de gå oppå buret på dagtid, men ned i buret skal hun absolutt ikke. Setter henne ned i buret etter de har gått løs, men hun klatrer opp i høyden der husene og hengekøyer holder til. Hun er endel tynnere enn de andre rottene, så hun burde absolutt få stompen ned i buret etterhvert, men det kommer seg sikkert det også.

Hvordan oppdager man midd på ei rotte? Er det godt synlig, eller hvordan oppdager man det? Hun klør seg mye. Vi klør mye etter vi har håndtert henne, men det kan like greit være at vi er redd hun skal ha midd. Har lest at enkelte på forumet bruker Stronghold. Er det noe man får kjøpt, eller må man få det via veterinær?

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Ny rotte. Nytt bur. Takk til, SandraTravolta.

Post by Kesia Madeleine »

Bra ting begynner å gå fremover! :)
Siden hun er tynn kan du gjerne gi vanlig naturell barnegrøt til henne innimellom (avkjølt selvfølgelig). Det elsker de og det kan også "fete dem opp" litt.
Mine har blitt smittet av midd flere ganger. Du ser det lett ved at de klør seg en del. Man ser lett forskjell på om de klør seg for å vaske seg og få fettlaget fra kjertlene på ryggen ut i resten av pelsen, eller om de klør seg for å klø seg. Går de lenge med midd kan de også etterhvert få små sår etter kløingen. Drar du til veterinær kan de ta en liten prøve og se i mikroskop. Da får du også resept på Stronghold. Det går dessverre ikke an å få midler mot midd uten gjennom veterinær. Får du pakken for katter og små hunder, så er det 1 dråpe pr 100g rotte. Det dryppes i nakken. Behandling gjentas etter ca 14 dager. Noen sier også 21 dager.
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Ny rotte. Nytt bur. Takk til, SandraTravolta.

Post by Anders Ruller'n »

Takk for kjapt svar :)

Hun vasker seg normalt, om jeg kan si det. De andre rottene har vi ikke oppdaget noe unormal kløing/vasking med etter at hun nye kom i hus. Klør meg selv litt ekstra i hodet nå som vi snakker om midd. Er vel mest sannsynlig noe vi antar. Hun har heller ikke noen sår, bortsett fra ett som hun har fått etter litt slåssing i starten av sosialiseringa med de andre tre rottene. Vi må vel uansett til veterinær med hun som har en kul etterhvert, så får ta med hun nye i samme slengen. Kulen har ikke vokst, men man føler seg ikke trygg uansett.

Skal få kjøpt noe barnegrøt i morgen, men hun burde selv ta litt ansvar, ikke sant? Maten står tross alt i samme etg. de holder til i, men hun klatrer av en eller annen grunn ikke ned i selve buret. Hun tar maten vi gir henne oppe i høyden, ikke noe galt med appetitten. Mais har blitt en slager, men vil ikke gi for mye av det, da det inneholder mye sukker når det kommer fra boks. Agurk får hun også litt mer av enn hva hun egentlig burde, men det er så hun skal få i seg nok veske.

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Ny rotte. Nytt bur. Takk til, SandraTravolta.

Post by Anders Ruller'n »

Kan legge til at det virker som hun åpner øynene mer nå som hun har blitt litt mer aktiv. Er sikkert fordi hun var/er litt deprimert etter lang tid alene før hun kom til oss.

Post Reply