ung gutt med eldre hanner

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

ung gutt med eldre hanner

Post by Anniken.HH »

Lurer egentlig på hvordan det er å introdusere unge hanner (5/7 uker gamle) til eldre hanner?
Om det er noen spesiell fremgangsmåte?

Har jo sett at det nærmest bare er å ''slenge jentene inn i buret'', når det skal introduseres unge jenter til flokken.
Men er litt redd for at det ikke er så enkelt med hanner ^^'

Så noen tips og råd?
Bare gjøre som jeg ville under vanlig intro?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: ung gutt med eldre hanner

Post by Marit Fosen »

Det går veldig bra, det er noe jeg har gjort flere ganger. Introduksjonen har vært unnagjort på minutter.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: ung gutt med eldre hanner

Post by WillyWonka »

Jeg har heller ikke hatt noen særlige problemer med dette. Har hatt problemer to ganger med yngre rotter mot en av mine eldre hanner. Da var de små 6-8 uker gamle. Jeg bruker å holde de små så de andre får lukte. Da ser du litt reaksjonen deres også, men jeg stort sett bare setter de små inn med mine eldre gutter. Jeg kjenner gutta mine, så det er ikke noe problem :)
Du bør heller være litt mer forsiktig om du vet at du har en hanne som er veldig dominant, men som sagt så går dette stort sett veldig fint :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: ung gutt med eldre hanner

Post by Anniken.HH »

da puster jeg ut for nå. har bare fire gamle klumper som ikke en gang å diskutere seg i mellom da de ble introdusert :nottelling:
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: ung gutt med eldre hanner

Post by Milla »

Fremgangsmåten man gjør med introduksjon opplever må tilpasses flokken man allerede har. Man kjenner jo flokken sin godt og hvilken fremgangsmåte for introduksjon som passer for de.
Det er heller ikke alltid man kan slenge inn nye jenter i buret(jeg har kun hatt jenter og kun erfaring med det)

Jeg har hatt ganske enkle introduksjoner, hvor jeg de nye jentene flyttet inn ganske raskt med de andre jentene. Men når jeg plutselig fikk en hormonell jente som var aggresiv til og med med de hun var vant til å dele bur med, så måtte introduksjonsmetoden endre seg.
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: ung gutt med eldre hanner

Post by Anniken.HH »

tenker ejg kjører slik ejg pleier, og hvis det ikke blir noe problem får de flytte sammen så snart det går bra :)
Er ingen små gutter enda, men håper det blir noen i nær framtid ^^
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: ung gutt med eldre hanner

Post by Sandratravolta »

vanligvis går det greit, men plutselig har man en ustabil rotte i flokken som kan drepe rotteunger, selv om det er sjelden, har skjedd her én gang - og aldri mer intro med babyer i det buret.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: ung gutt med eldre hanner

Post by Marit Fosen »

Det er en forutsetning at du kjenner rottene dine godt, og vet at de er til å stole på. Jeg hadde aldri turt å introdusere unger til Marius.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: ung gutt med eldre hanner

Post by Sandratravolta »

Jeg kjenner mine rotter godt, og visste at han ene var kranglete, men at han hadde det i seg at han kunne drepe kunne jeg aldri ha visst, med tanke på at han har funket fint etter chip. Men om man er usikker så tester man eventuelt med lukt først:)
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Post Reply