2 kastrater godtar ikke ung hannrotte. Trenger virkelig råd

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

2 kastrater godtar ikke ung hannrotte. Trenger virkelig råd

Post by Rubisco »

Har hatt Henry (ca 6uker) i nesten 2 uker nå. Han har alltid vært veldig underdanning og forsikting, men nygjerrig hver gang han treffer Rune (ca 1år) og Alcor (2år). Både Rune og Alcor er kastrerte pga aggresjon. Begge godtok en hunnrotte uten særlig problem.


[*] Rune misliker Henry veldig mye, helt siden dag en og første treff.
[*] Alcor har vært nøytralt til Henry, og til og med godtok ham i noen dager da de delte bur (uten Rune), men når Alcor og Rune er sammens, blir begge aggressive mot Henry. Buskepels, "pesing", hele pakka.
[*] Når introduksjonforsøket tar slutt, begynner Rune og Alcor å sloss med hverandre. Dette skjer HVER GANG.
[*] Henry legger seg flat og har ikke noe i mot å bli luktet på. Han vet han ikke er sjefen og prøver ikke å være det heller.


Hittil har jeg hatt tålmodighet og ikke bekymret meg så mye, men i dag da jeg skulle kose litt med Henry, begynnte han å dytte hånden min med sin kropp. Plasserer kroppen sin langs min hånd og dytter + prøver å sparke hånden min med bakbeina - grunnen til at dette bekymrer meg er at Alcor gjør det samme når han skal bølle med Rune/Henry gjennom buret. Jeg vil ikke at Henry skal vokse opp og bli "mobber" han også.


Henry har vært i eget bur alene nå. Syntes synd på han og vil gjerne at han skal joine brødrene sine. Men går ikke, og jeg vet ikke om forsøkene hjelper engang.

Ser ut som hver gang Rune treffer Henry (selv om det er gjennom buret) blir han bare mer og mer bestemt for å ta ham. Alcor har begynt med dette også.

Hjelp. :sadpace:

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: 2 kastrater godtar ikke ung hannrotte. Trenger virkelig

Post by Marit Fosen »

Dropp hele introduksjonen og skaff en kompis eller to til Henry. Det virker som Henry begynner å bli preget i negativ retning av Rune og Alcor.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: 2 kastrater godtar ikke ung hannrotte. Trenger virkelig

Post by Rubisco »

Det er ikke et alternativ akkurat nå. Jeg må få Alcor og Rune til å akseptere Henry eller hvertfall tolerere ham. Etter jeg lufter Henry, blir de andre to frustrerte at de ikke får tak i Henry, begynner å sloss med hverandre.

utmeldt

Re: 2 kastrater godtar ikke ung hannrotte. Trenger virkelig

Post by utmeldt »

Det er ikkje alltid at rottene vil gå overeins, og enkelte introduksjoner kan ta vekesvis før ting byrjer å fungere. Eg ville ha skilt den unge herremenne heilt frå dei to andre, unngå samme lufteplass, samt hindre at dei kan sjå og lukte kvarandre gjennom bursprinklane, og etterkvart prøvd introduksjon på ein heilt nøytral og luktfri plass med ulike avledningsmanøvre på plass f.eks god mat, nytt innventar o.l. Har du lest om introduksjon på matmor sine sider?

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: 2 kastrater godtar ikke ung hannrotte. Trenger virkelig

Post by Rubisco »

Rottene mine får gå hvor som helst i huset. Det eneste stedet som er NØYTRALT i huset (som jeg har brukt som introplass) er gangen når man kommer inn i huset. Den er ikke stor, så vidt plass til meg som sitter på gulvet.

Jeg har lest siden hennes, ja. Og går etter det når jeg forsøker intro. Selv ved første intro ble Rune agressiv med en gang, selv om det var mais på gulvet- det brydde han seg ikke noe om. Og alle 3 er "lav risiko", Rune+Alcor har bodd fredelig med 3 andre rotter etter kastrering, og Henry er ikke 8uker gammel enda.


iwonamo wrote:enkelte introduksjoner kan ta vekesvis før ting byrjer å fungere.
Da får jeg bare krysse fingerene at det funker etter hvert.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: 2 kastrater godtar ikke ung hannrotte. Trenger virkelig

Post by Larm »

Til informasjon så risikerer du at den nye du prøver å introdusere blir nærvøs, engstelig og aggressiv av denne type introduksjon.
Ville heller gjort som Marit sa.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: 2 kastrater godtar ikke ung hannrotte. Trenger virkelig

Post by Rubisco »

Larm wrote: nærvøs, engstelig og aggressiv av denne type introduksjon.

Hvilken andre type introduksjon kan jeg bruke?



Jeg kan ikke ha 2 rotteflokker i mitt hjem. Jeg har et stort bur nede, som er åpent når jeg er våken. De har fritt adgang til alle soverommene (bortsett fra soverommet til broren min, hvis man skal være helt nøyaktig), badene, osv osv i hele huset. De er i buret når ingen er hjemme eller når vi sover. De har do utenfor buret også. De er mer som katter enn rotter i den forstand. Alle rommene er "rat proof" og slik har vi levd i over 2 år.


Da vi pusset opp det ene rommet, måtte vi lukke døren og både Rune og Alcor ble TYDELIG stresset av det- de er vandt til å ha adgang til alle rommene, og kommer og går som de vil.


Hvis jeg skulle ha hatt 2 flokker, måtte enten Rune+Alcor eller den andre flokken være innestengt på et rom, så de slipper kontakt med hver andre, mens den andre flokken har mye mer plass, og mye mer luftetid.


Problemet er ikke Henry (og jeg TVILER det er intrometoden jeg har brukt (metoden til Matmor), correct me if I'm wrong) men det er helt klart Rune og Alcor som blir så provosert av bare LUKTEN til Henry. De blir SÅ SURE når de ikke finner Henry, begynner de å sloss med hver andre. Og jeg mener SLOSSING. Alcor LØPER etter Rune, får tak i ham, presser han ned i bakken og slipper ham ikke selv om han piper og gir seg osv. Selv når vi setter Alcor i buret, går han rundt med bustepels mens Rune er ikke engang i nærheten.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: 2 kastrater godtar ikke ung hannrotte. Trenger virkelig

Post by Larm »

Av introduksjon som utarter seg så negativt. Noen rotter kan ikke introduseres
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply