Introduksjonsguide

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
melete
Pinky
Posts: 10
Joined: 07 Apr 2013, 14:24
Kjønn: Kvinne

Introduksjonsguide

Post by melete »

Hey.
Jeg har lett her på forumet, men finner ikke det jeg leter etter, så da spør jeg; Er det noen som kan sette opp en trinn for trinn guide til introdusering av to rotter til meg?

Situasjonen er nemlig den at jeg har overtatt Tempus, en 1 år gammel kastrert gutt. Han har ikke stått sammen med andre rotter, fordi han har vært aggressiv, også etter kastrering. Men han har bare blitt prøvd introdusert med andre hannrotter. Jeg synes det er trist å tenke på at han er så mye alene, og jeg kunne ønske han kunne få seg en venn.
Dyrebutikken på Nesodden har hatt en jenterotte inne i evigheter, hun er sikkert snart 6 mnd. Jeg har da avtalt med dyrebutikken at jeg skal prøve å introdusere de to, og hvis det går så beholder jeg henne, og går det ikke kunne de ta henne tilbake. Jeg har selvfølgelig lyst til at det skål fungere, så derfor ønsker jeg å gjøre alt riktig, slik at det er størst mulig sannsynlighet for at de kan bli venner. :cheerful:
Oda, Tempus og Emma

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Introduksjonsguide

Post by Matmor »

Du kan titte på sidene mine under adferd, men når det gjelder rotter som har vist seg aggressive også en god stund etter kastrering ville jeg ha ventet lenge før jeg prøvde. Type måneder, og bare etter å ha sett bedring. Den andre rotta vil ikke akkurat takke deg for å ha blitt brukt til prøveklut hvis noe går galt...

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Introduksjonsguide

Post by Anniken.HH »

Tempus ble kastrert for over 3mnd siden, og har den siste tiden han var her vist tegn til at han ikke trivdes så godt alene lenger.
Under de siste introduksjonene etter kastrering oppførte han seg pent i starten. Det var først etter et par introduksjoner at han igjen begynte å være aggressiv mot den andre rotten.
Introduksjon ble avsluttet da han løp etter den andre rotten og holdt ham igjen etter halen - med tennene - men det ble ikke noe større enn et kjøttsår fordi den andre rotten dro halen løs.
Det kommer nok til å trenges litt tålmodighet for at han skal gå sammen med jenta, men så lenge det tas i hans tempo tror jeg nok det vil gå bra.
ps: han er ikke et helt år enda, han er født 06.02.13, så da er han ca 10 mnd nå
(bare litt sånn bakgrunns-info :) )
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

melete
Pinky
Posts: 10
Joined: 07 Apr 2013, 14:24
Kjønn: Kvinne

Re: Introduksjonsguide

Post by melete »

Matmor: Som sakt har det jo gått noen måneder siden kastrering, og da jeg overtok han på rottetreffet så det ikke ut som at han reagerte på de andre rottene som var der i det hele tatt. Han var ikke stresset og han hadde ikke bustepels noen gang. Tidligere eier, Anniken.HH, sier han bustet seg veldig med en gang han luktet annen rotte, så forhåpentligvis er jo det en forbedring?
Og takk for tipset om hjemmesiden din, den var helt utrolig. Skjønner ikke at jeg ikke har vært inne på den før. Jeg lærte utrolig mye. Jeg skal selvfølgelig ta det meget sakte, og gjøre alt jeg kan rikitg, for jeg har så veldig lyst til at dette skal gå bra og selvfølgelig at ingen av rottene skal bli skadet. :cheerful:

Anniken: Så bra du er positiv. Jeg håper selfølgelig også at dette går bra. Og ja, hehe, jeg vet når han er født (har skrevet det opp i kalenderen, må jo huske å feire 1-års bursdag :bounce: ), skulle bare runde oppver. Men takk :-)
Oda, Tempus og Emma

Post Reply