forferdelig drap på liten bebi

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

trine og gjengen
Stjeler mat
Posts: 91
Joined: 27 Nov 2012, 13:32
Kjønn: Kvinne
Location: bergen

forferdelig drap på liten bebi

Post by trine og gjengen »

I dag hentet vi d lenge etterlengtede og nydelige siste tilskuddet til flokken, en liten jente fra bibelkullet.
Jeg lot de møtes oppå buret først og d så ut til å gå greit. Jeg løftet den lille inn i buret og et par av de andre hilste "pent" på henne. Mokka ble stresset og begynte å gå løs på de andre voksne rottene. Plustselig hev hun seg over bebien og den la seg flatt på rygg. Da tygget hun over pulsen på den lille som døde ganske momentant.
D hele skjedde iløpet av 15 sekunder.
Jeg rakk ikke engang reagere. D er d verste jeg har opplevd og fikk skilt mokka fra de andre rottene med en gang.
Nå er d tusen ting og tanker som fyker og jeg aner ikke om jeg skal tørre å la henne komme tilbake til flokken sin i d hele tatt. D blir iallefall ikke i dag, så nå står hun i et bur vedsiden av de andre og blir der til i morgen. Råd, erfaringer og tanker mottas med Stort behov og stor takk.
Er så fortvilet at jeg vet hverken bak eller fram :(

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: forferdelig drap på liten bebi

Post by monlan »

For en forferdelig opplevelse. Så grusomt. Og den lille som gjorde det hun skulle i møte med en voksen. Legge seg på rygg og være underdanig og så blir hun drept. :grine: men det skjedde fort og det er en trøst oppi det hele.
Jeg er ikke erfaren med introer med så små rotter og voksne. Men jeg har forstått det slik at slike introer skal være uproblematiske.
Min første tanke er at det må ha klikka for Mokka. Men vet ikke. Håper du snart får tilbakemelding fra andre som har mer erfaring.
Jeg kan tenke meg at du sliter med vanskelige tanker nå. Jeg vet ikke hvor lenge du har hatt Mokka og hvor glad du er i henne men å se en som en er glad i gjøre noe slikt må være vanskelig.

Trøsteklem :
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: forferdelig drap på liten bebi

Post by Crazyratlady »

Huff, så grusomt, får tårer i øynene :trist2:
Men det var ikke din feil da, du kunne ikke forutsett at dette skulle skje :sadpace:
Naturen er brutal noen ganger!

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: forferdelig drap på liten bebi

Post by Milla »

Så utrolig forferdelig! Forferdelig å oppleve noe sånt :trist2: Noe som virker høyst ikke vanlig, siden jenter pleier å være veldig greie i introduksjon. Selv med litt knuffing, piping og krangling i begynnelsen.

Det har ikke vært noe oppførsel fra mokka som tilsa at hun skulle reagere så sterkt på en ny rotte ?

Man kan aldri vite hvorfor en rotte reagerer som den gjør, selv om vi selv skulle ønske de bare kunne fortelle oss.
Det kan hende Mokka synes det gikk for fort med introduksjonen. Men jeg har jo selv også bare at en nøytral introduksjon og satt rottebebisen rett inn i (nyvasket) bur rett etterpå.

Føler virkelig med deg! Du som hadde gledet deg såå til en liten en til :grine:
Trøsteklemmer sendes :klem:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

trine og gjengen
Stjeler mat
Posts: 91
Joined: 27 Nov 2012, 13:32
Kjønn: Kvinne
Location: bergen

Re: forferdelig drap på liten bebi

Post by trine og gjengen »

:trist2: D er virkelig et mareritt og både jeg og ikke minst barna er helt knust og jeg er redd de ble litt traumatisert. Siden mokka er helt hvit og d var strupen/pulsen til den lille som gikk, så ble resulatet en ganske blodig mokka.

Jeg tror også introduksjon gikk for fort, jeg har bare hatt gode opplevelser før og var nok desverre litt for overmodig. Skal heller aldri gjøre dette foran barna igjen!!!!!

Nå står mokka fortsatt i bur alene og jeg skal presentere henne rolig for en og en av de andre eterpå.
Er livredd, men må jo finnr ut hva jeg skal gjøte med henne.
Dette er jo beibien min og favoritten til barna og den tammeste og mest kosete rotten vi har.

NårMokka kom inn i flokken min, så buste hun inn som en torpedo og "banket" alle rottene mine. Men d ble ikke blod eller noe, og gikk seg ganske raskt til.
D var d jeg trodde skjedde i går også, helt til jeg så blodet :(
Håper d går bra å samle den opprinnelige flokken igjen, ellers må jeg finne ut om vi skal beholde Mokka som alenerotte eller om hun må avlives.
Hadde hun lenge ute i går og hun krøp under haken og opp igjen på skulderen og var veldig kosete. Kanskje hun trengte trøst...?
Det var et forferdelig mareritt og nå får vi se når jeg kommer meg hjrm hvordan dette kommer til å gå.
Uff og uff :---(

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: forferdelig drap på liten bebi

Post by Milla »

Antakelig gikk det for fort for Mokka :kjempetrist: Og det kunne jo ikke du vite i det hele tatt.
Hvor gammel er mokka ?

Jeg bare tenker tilbake på min lille hvite som hadde en plutselig endring og ble aggresiv, ved 5-6 mnd alder. Litt dårlig planlegging fra min side, så fikk vi inn ei lita ei til midt i det hele, den introduksjonen gikk sakte frem på.
Hun ble forresten kjemisk kastrert (hormon-chippet)

Vi må heller ikke glemme at det er dyr vi har med å gjøre, og det er ikke alltid vi kan forutse hvordan de vil reagere.
Og dette gikk ganske raskt!

Sender maasse tørsteklemmer!
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: forferdelig drap på liten bebi

Post by wollf »

kanskje chiping er et alternativ før evt avlivning?

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: forferdelig drap på liten bebi

Post by Tonje Lenore »

Dette var utrolig trist å lese, det er ikke noe gøy når slike ting skjer.
Men jeg også ville prøvd chipping, det kan være ubalanserte hormoner som gjør at hun plutselig blir sånn.
Er jo verdt å prøve, veit i hvert fall at søstra hennes ikke er sånn, hun ble introdusert med to småttiser for en stund siden
og det gikk fint, men har ikke prøvd nå i senere tid.

Det ordner seg uansett, vi er her for deg, sender deg klem :armeklemmer:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

trine og gjengen
Stjeler mat
Posts: 91
Joined: 27 Nov 2012, 13:32
Kjønn: Kvinne
Location: bergen

Re: forferdelig drap på liten bebi

Post by trine og gjengen »

Da er den opprinnelige flokken samlet igjen :) d gikk heldigvis helt uproblematisk og de bare så på hverandre så var d overstått.
Får vurdere hva jeg skal gjøre, følge med henne. Ellers er hun jo perfekt på alle måter, og snill mot både rotter og mennesker og menneskebarn, fremmede og alle andre.

Dette kom som et sjokk for min del. Men er ikke så ekspert verken på rottespråk eller tegn som kanskje andre hadde sett. Jeg så ikke at d var anngrep, trodde enkelt d var at de skulle vise at de bestemte.

Kommer nok aldri igjen til å presentere mokka for andre rotter. D tør jeg rett pg slett ikke, med eller uten chip. Vil ikke risikere å ofre enda et liv.
Men kommer til å la min datter isabelle få seg to nye bebijenter som hun kan få ha på rommet og holde de separert hele tiden.
Må gjøre d, for hun er så knust og trøster seg mdz de 4 små vi passer og må skilles fra dr uten å ha bebien som hun hR gledet seg til i flere mnd.
Så fort gutta er ute av huset håper jeg vi finner noen nye.
MariaMagdalena ♥ stakkars lille arme venn ♥

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: forferdelig drap på liten bebi

Post by Milla »

Jeg leste på tråden til bibelkullet nettopp. Og der står det at guttene står hos deg.
Er du sikker på at hun ikke reagerer på at det er gutter i hus?
At det ble for mye samtidig for henne?
Jeg bare tenker på at Witney her hjemme slo om i temperament når vi hadde besøk av to gutter og alfa i ble tatt vekk fra flokken. Snakk om ganske aggresiv adferd. En av grunnene til at introdusering til kali når hun kom gikk veldig sakte.

Chipping her har funket utmerket. Hun finnes ikke aggresiv og lille kali kan hoppe på henne en god del før hun sier ifra, veldig pent i forhold til før chipping at nok er nok.
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

trine og gjengen
Stjeler mat
Posts: 91
Joined: 27 Nov 2012, 13:32
Kjønn: Kvinne
Location: bergen

Re: forferdelig drap på liten bebi

Post by trine og gjengen »

D kan ha vært mye. MariaMagdalena kom rett ut fra reisekolben der hun lå sammen med guttene, jeg hadde nettop kost med flere av rottene til Marlen, så d var helt sikkert mange nye lukter.
Og jeg slapp den desverre veldig raskt rett inn i buret.
Men d var ganske drastisk, hun hev seg over den og drepte den uten å nøle.
Så jeg vet ikke.... kommer nok ikke til å tørre. Men ser klart at d kan være en god blanding av flere faktorer som kan være grunnen.
Hun var veldig voldsom når hun kom til meg også, føk inn i buret som en tornado og banket opp alle rottene mine selvom de underkastet seg umiddelbart. Men hun bet de ikke til blods eller noe. Men vsr veldig voldsom. Så hun er nok kanskje ikke så god i intro.
Med de andre nå er hun jo kjempe snill og koser og vasker med de og sover med de.

Jeg tror aldri jeg kommer til å tørre å presentere igjen. Fikk en så sinnsykt traumatisk opplevelse og d gikk så kjapt at jeg fikk d jo ikke med meg engang før jeg så blodet.

Kommer heller til å lage to flokker...de fire i en, og to nye bebier i en annen :)

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: forferdelig drap på liten bebi

Post by Tonje Lenore »

Skjønner godt at du er skeptisk, men jeg ville prøvd å sett hvordan hun var eventuelt med en annen, og bare latt hun få bli introdusert først og være veldig
klar om det skulle skje noe, selvsagt veit man jo aldri når ting vil skje, men jeg ville prøvd chipping, for det høres veldig ut som hormonell ubalanse.

Men du gjør jo såklart det du føler er best for deg og flokken din :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: forferdelig drap på liten bebi

Post by kikky »

Noen reagerer jo slik på bebbis lukt, var dette første ungen du introduserte til flokken etter at Mokka kom?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: forferdelig drap på liten bebi

Post by wollf »

hun har blitt introdusert for 2 andre små uten problemer tidligere

trine og gjengen
Stjeler mat
Posts: 91
Joined: 27 Nov 2012, 13:32
Kjønn: Kvinne
Location: bergen

Re: forferdelig drap på liten bebi

Post by trine og gjengen »

Ja, Mokka var siste som kom inn i flokken, så det er den første bebien hun har møtt her iallefall.
Jeg merker nå at hun blir blir veldig intens når jeg kommer bort til buret, hun holder meg fast og snuser som besatt på hender og klær osv. Kjenner sikkert lukten fra gutta...
Kjenner at jeg er LITT skeptisk til henne nå, men d går nok over litt og litt. :)
De andre reagerer ikke noe særlig på lukten, og oppfører seg som normalt.

Post Reply