For tidlig?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

For tidlig?

Post by Anniken.HH »

Nå er det rundt 2mnd siden Tempus ble kastrert, og jeg har merket at han har roet seg en del. Sirius er nå også kastrert og har vært det i ca 14 dager. Han har også roet seg betraktelig.
Så jeg tenkte at jeg kunne prøve å introdusere de to kastratene til hverandre. Syns det er leit at de står aleine, så tenkte jeg like dumt kunne prøve å introdusere dem i dag.

De ble satt på et nøytralt sted - nyvasket ''duk'', to trepinner de kunne spise på, en rotteseng og litt snacks lå strødd.
Første intro gikk relativt bra, holdt på i et kvarter hvor jeg så at Sirius var veldig kontaktsøkende, men jeg oppfattet ham ikke truende på noen måte. Pelsen var flat og han gikk normalt. Han snuste til og med Tempus på magen - stakk snuten under - og ettersom Tempus ikke peip regner jeg med at S har lagt av seg vanen med å nappe i understellet.
Jeg valgte å avslutte første intro da jeg så at T begynte å puffe seg litt opp å knipe øynene sammen. Syns et kvarter med fredelig snusing og ignorering var en grei start, så tok en runde til nå på kveldingen.
Da var alt forandret. Fra det øyeblikket de var på bordet var T en opp-puffet ball av pels og smale øyne som ffft'et hver gang S nærmet seg forfra.
Til slutt begynte T å dytte på ham med flanken, så da skilte jeg dem og gav hver av dem masse kos og godbiter før jeg prøvde en gang til. Det var ingen endring, så jeg avsluttet introduksjonen etter ti anspendte minutter.
På slutten var jeg rett og slett redd for at T skulle fly på S, det føltes hvert fall sånn.

Skal jeg vente enda en stund med å introdusere T, eller prøve et par ganger til for å se om han roer seg?
I motsettning til slik han var før kastrering er han veldig avslappet, yppet ikke til slagsmål slik han pleide, men er fortsatt bekymret.
Jeg tror S er klar for kamerater i hvert fall, så en mulighet er å prøve å introdusere ham til de tre gamlingene om T ikke vil...
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: For tidlig?

Post by Tonje Lenore »

For noen tar det lengre tid enn andre og få ut alle hormoner i kroppen, jeg ville prøvd å tatt inn en tøybit i hvert bur og byttet etter en dag,
da får de vent seg til hverandres lukt uten å være fysisk til stede, og da kan det hende introen også går bedre når Tempus da roer seg.

Du kan jo se hvordan han reagerer når han får inn Sirius sin lukt, fortsetter han med å blåse seg opp er det ingen vits, men om han ikke gjør
det kan du prøve med en kort intro, tror det vil ordne seg etter hvert :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: For tidlig?

Post by Anniken.HH »

jeg begynte med tøybitene før Sirius ble kastrert, og det har ikke vært noe bustepels bare av lulten på nærmere en uke
det er et bra tips, men dessvere et jeg allerede har brukt ^^'
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: For tidlig?

Post by monlan »

Jeg holdt på i over en mnd med introer morning og kveld som endte opp i slossing. jeg hadde på meg hanske slik at jeg stoppet de før de rakk å ryke i hop. ble etterhvert veldig obs på kroppsspråket. men det var lite bedring. Så veldig mørkt på det en stund. Men så plutselig var alt greit. Det som jeg tror gjore utslaget var at jeg hadde de med ut på terrassen. Der var alle litt stressa og usikre, men også veldig nysgjerrige. Men han som yppa seg mest under introen han var veldig stressa. Så andre gangen de var der ute så havna alle tre under en boks. Jeg kvapp til og tenkte at nå går det galt, men et sekund etter så jeg tre barter som stakk hodet ut gjennom et lite hull..
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: For tidlig?

Post by c00nan »

Kan jeg stille et spørsmål til dere som kommenterer?
Er det med rotter sånn som med hunder at du burde gi deg mens ting går veldig bra eller mens de har det veldig gøy for da er det sånn de kommer til å huske det?

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: For tidlig?

Post by Anniken.HH »

Tonje Lenore:
Jeg fortsatte med å legge inn teppestykker hos den ene, så legge det inn til den respektable motpart, slik du foreslo. Det er ikke noe bustepels der, men det virker også som det hjelper de to guttene å tollerere hverandre bedre :) Jeg hadde nok ikke tenkt på å gjøre det fortsatt om du ikke hadde sagt det, så tusen takk.

Monlan:
Ingenting skaper venner som en felles fiende xD Leste et sted at man - hvis introduksjonen ble stående på frys- kunne ta begge rottene i et stort reisebur og kjøre en tur med dem. Er litt skeptisk til å bruke denne taktikken, men det går jo delvis ut på det samme. Heller være to som er redde enn å være redde aleine ^^

C00nan:
Det står mye forskjellig rundt om, men for det meste er de vel enige her på forumet at man burde gi seg mens leken er go'. Heller mange korte, kjedelige introer enn flere som ender i kranglen :)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: For tidlig?

Post by Tonje Lenore »

c00nan wrote:Kan jeg stille et spørsmål til dere som kommenterer?
Er det med rotter sånn som med hunder at du burde gi deg mens ting går veldig bra eller mens de har det veldig gøy for da er det sånn de kommer til å huske det?
Ja, jeg har hvert fall erfaring av at man burde skille dem etter hvert som man ser det går bra slik at det ikke plutselig skjer noe som eskalerer seg vil noe
negativt.
Så vil neste intro bli bedre da de har positiv møte fra sist :cheerful:
Anniken.HH wrote:Tonje Lenore:
Jeg fortsatte med å legge inn teppestykker hos den ene, så legge det inn til den respektable motpart, slik du foreslo. Det er ikke noe bustepels der, men det virker også som det hjelper de to guttene å tollerere hverandre bedre :) Jeg hadde nok ikke tenkt på å gjøre det fortsatt om du ikke hadde sagt det, så tusen takk.
Ikke sant, det gjør ingenting om du fortsetter å gjøre dette en stund for å se effekten av det, og ta korte introer for å se hvordan de er mot hverandre :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: For tidlig?

Post by monlan »

Er enig i at det er lurt å skille de mens leken er god:-) har også tro på at det er lurt å gå mellom hver gang du ser at de reagerer med bustepels, slår med halen eller snur flanken mot hverandre. Når de gjør det så er det like før det ender i kamp. Det er sikkert flere tegn, men jeg har bare vært gjennom en introperipde en gang så jeg har ikke så stor erfaring.

Men jeg har tenkt på det at når jeg satt vedsiden av dem og hele tida skjerma de mot hverandre ved minste tegn på dominans så fikk de tid til å roe seg ned selv om den andre var i nærheten. Og at de da ble trygge på at den andre ikke kom til å angripe. At hansken le en beskyttelse like mye som et fysisk hinder. Jeg la også hansken inn i burene slik at hansken ikke ble så skummel og ble tisse på av alle. Etter en stund bytte jeg bur, slik at de var i buret til hverandre i et kvarters tid. Det gikk bra. Men det var litt senere i introen. Jeg strødde mais eller puffa ris utover introområdet men det gikk sikkert en uke med intro morningen g kveld før de spiste noe mer enn et par mais før de så slo med halen eller busta pelsen.

Så det som gjore utslaget var å komme ut på terrassen. Er nok riktig at det med en felles fiende og utrygge omgivelser viste seg å hjelpe.

Veldig interessant med introer. En lærer mye om adferd og blir godt kjent med rottene sine.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: For tidlig?

Post by Anniken.HH »

Introduksjonen er blitt avsluttet.
Det gikk bra en stund, så plutselig snudde Tempus helt. Jeg roet ned, men bare han fikk ferten av de andre rottene buste han seg opp - han måtte flyttes ut av rotterommet og står nå i stua.
Det hjalp litt igjen på intro, og jeg fortsatte med korte introer som jeg avbrøt hvis jeg så noe tegn til krangling.
Så i går blei det full boksing under begge introene, så jeg tenkte og bare ta en idag. Det endte med at Tempus holdt igjen Sirius etter halen da han prøvde å stikke av - med tennene.
Det gikk relativt bra, bare en løs hudflik på halen. Ikke noe rennende blod eller noe.
Men ettersom det var akkurat det Tempus ble kastrert for tror jeg ikke det er noe mer å gjøre der, virker som om han ikke er interessert i å ha noen rottekamerater :(
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: For tidlig?

Post by Matmor »

Det er mulig han ombestemmer seg om noen måneder, men inntil han selv signaliserer et ønske om rottekontakt er det sikkert det beste å la ham være for seg selv. Det kan selvsagt hende at han synes damer er bedre selskap, men det er ingen automatikk i det, og hvis du ikke har noen jenter selv blir det vanskelig å få prøvd det ut.

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: For tidlig?

Post by Anniken.HH »

Jeg har ingen jenter per dags dato, har tenkt på å kanskje bytte over til jenter sånn etter hvert - særlig hvis ingen av de andre hannene vil bo sammen med Sirius - men jeg får bare se.
Kan jo, som du sier, prøve igjen om noen måneder :)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Post Reply