Ung hun med 2 eldre kastrater

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Ung hun med 2 eldre kastrater

Post by Rubisco »

Vi kjøpte henne (pic1, pic2, ingen navn enda) på Fredag og i kveld hadde vi den første offisielle introduksjonen. Hun er ca 12uker gammel og er kjempe litem i forhold til begge guttene.



Hun har dessverre truffet Alcor før på sofaen på Lørdag, vi hadde glemt at Alcor var ute og han likte ikke at hun var på sofaen med oss. Ville lukte på henne, hun pep nesten med gang han kommer i nærheten, ellers puffet han seg opp, og ble fjernet fra sofaen. Alcor dro da sin vei, men kom tilbake til oss for kos, og traff på henne igjen. Dette gjentok seg et par ganger til, så satte vi Alcor tilbake i buret.


I kveld gikk det mye bedre.
[*] Jeg satt med alle tre rundt meg i den lille gangen vi har på 2. etasje.
[*]Smørte henne med armhulelukta mi, og litt tiss jeg hadde på låret fra Alcor.
[*]Guttene mente det var stor stas å få være oppe sammens med meg, og gikk inn på badet mange ganger for å se seg om.

Problemet oppstod da de ville lukte på henne, og hun satte begge armene på hodet deres og holdte hodene/dytte dem. Hun pep veldig ofte og veldig fort- fleste ganger hadde de ikke kommet bort i henne en gang. Jeg fjernet enten henne/guttene fra samlingen og satte dem vekk fra hverandre.

Hun ville absolutt ikke ble "holdt" ned og luktet på. Reagerte med dytting av ansiktene.

Da Rune ville opp på fanget mitt, kom hun bort til han og prøvde å dytte han ned på gulvet i ansiktet.


Oppsummering: Mye dytting og piping fra henne.

Jeg har ikke introdusert mange rotter til hverandre før, så jeg har ikke mye erfaring å basere dette her på, men ser ut som hun ikke er så veldig underdannig.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Ung hun med 2 eldre kastrater

Post by Matmor »

Rottedamer er ofte ganske bestemte av seg - også overfor kastrater som er mye større enn dem selv. Denne hunnen er jo ikke så gammel, men hun føler tydeligvis behov for et større personlig rom en det kastratene er innstilt på å gi henne. I alle fall foreløpig.

Jeg vet ikke noe om bakgrunnen hennes, om hun har hatt noen særlig sosial kontakt med andre rotter siden 4-5 ukers alder. Hvis hun har stått alene en stund hjelper det nok ikke på saken. Hvis hun har bodd sammen med andre hunner er det vel mer skeptisk til nye ting. Hannene (i alle fall Alcor) har jo også sendt henne blandede signaler.

Siden du har sett bedring allerede ville jeg tro at det skal gå bra til slutt. Det er ikke alle rotteintroduksjoner som kan gjøres unna på noen timer :rat:

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Ung hun med 2 eldre kastrater

Post by Rubisco »

Hun har dessverre stått alene i minst de siste 2-3 ukene. Er hunnene vanligvis mer skeptiske enn hanner? Hun er min første hunnrotte, håper at jeg ikke roter dette til :(

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Ung hun med 2 eldre kastrater

Post by Matmor »

Vanligvis går det veldig fint med kastrater og hunner, men det kan ta litt tid før de blir enige om hvor skapet skal stå :smile: Noen av mine her har inntatt en veldig "Tante Sofie"-holdning til de nye kameratene, og lekset høylytt opp for dem hva som er akseptabel oppførsel... Når de har fått det slik de ville (kanskje med noen kompromisser) har de blitt veldig gode venner etterpå!

Post Reply