Redd rotte med før/etter kastrat?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Redd rotte med før/etter kastrat?

Post by Anniken.HH »

Så introduksjonen mellom de tre eldste guttene og Sirius har kommet til en loup. Det gikk bra en stund, så bra at jeg trodde de kunne gå sammen, men de siste 10 dagene (ca) har ting stått dønn fast. Sirius har utviklet ganske territoriell adferd, særlig mot Skygge, men han jager også rundt på de eldre guttene. Bustepelsen er tilbake bare en av dem nærmer seg og han stresser masse rundt, selv når jeg prøvde å flytte ham ut fra rotterommet. Eneste gangen han slapper av er når han får ligge i fanget mitt i ro og fred. Da gnisser han tenner, popper øyne og hikker samtidig som han holder på å sovne.
Fordi han har stresset så mye de siste dagene har jeg - etter råd fra veterinær (Som jeg har snakket en del med på grunn av Tempus) - vurdert å tenke tanken rundt kastrering av Sirius.
Hvis han roer seg og får det bedre og kan komme inn i flokken ser jeg på det som en seriøs mulighet for at ballene må vekk, men problemet da er Skygge.

Har noen vært borti en liknende situasjon hvor en av de eldre rottene virker redd for nye rotter, og rett og slett skremmer dem bort?/Skremmer dem inn i forsvarsmekanisme og aggresjon?
Jeg er redd for at det ikke kommer til å hjelpe med kastrering, sånn når det kommer til om Skygge vil godkjenne ham i flokken eller ikke etter at ballene er borte?
Jeg hadde lyst til å la Skygge og Tempus møtes, for å se om han kanskje var redd for nye rotter generelt, men Tempus viser fortsatt aggressive tegn ved lukt av andre rotter, samt at det er en mulighet for en ny operasjon.
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Redd rotte med før/etter kastrat?

Post by Sandratravolta »

Jeg har Esel - som ble veldig redd for Snus, da Snus herjet og bøllet fælt, og jeg brukte for lang tid på å chippe Esel, så da Snus var fin igjen hadde Esel blitt sint på Snus - og alle andre nye rotter han kom over, og redsel gikk over i dominant adferd/aggressjon. Nå er Esel også kastrert men nå har han sluttet å være sint på andre rotter, og har blitt mer pysete igjen og veldig i forsvarsposisjon.

Det blir som en ond sirkel, og fra nå av skal jeg være raskere med å kastrere eller skille rotter, da jeg føler at hvis man drøyer det kan det påvirke de andre i buret veldig negativt. Vet ikke om denne erfaringen var til noe hjelp, men ingen situasjoner er like da.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Redd rotte med før/etter kastrat?

Post by Matmor »

Ikke godt å si hva som er den beste løsningen når man har flere som skaper problemer samtidig... De aller fleste kastratene jeg har hatt, har fungert brukbart sammen med andre hanner, godt sammen med andre kastrater, og godt sammen med hunner. Innimellom har jeg hatt noen som var enda mer selektive, f.eks. en kastrat som bare kunne bo med sin kastrerte bror.

Post Reply