''burbytte''?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

''burbytte''?

Post by Anniken.HH »

Jeg har lest litt på forskjellige sider - både skandinaviske og engelske - den siste tiden rund introduksjoner, og har fått en god del av det jeg allerede visste fra før.
Men en ting jeg så er at mange råder at man setter ottene inn i hverandres bur en halvtimes tid hver dag i starten av introduksjonen, før rottene faktisk møtes.

Jeg syns dette virker logisk, men ettersom jeg ikke har lest om noen andre her på forumet som har gjort akkurat det lurte jeg litt på hvordan erfaringen er rundt det?
Fungerer det bra, eller er det bare unødig stress for rottene med flyttingen fram og tilbake inn på andre rotters territorier?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: ''burbytte''?

Post by Milla »

Jeg har gjort dette de gangene jeg har vært veldig usikker på hvordan jentene ville reagere på den nye ankomsten. Gjorde det første gangen jeg hadde en introduksjon.
samt den jeg driver på med nå.
Denne gangen gjør jeg det fordi vi har en jente som har begynt å ha litt hormonelle svingnger som har gått utover resten av flokken.
Så jeg fikk se om hun reagerte på lukten av en annen rotte.

Vet ikke om det hjalp, hun hadde fortsatt et sterk reaksjon å hun nye ble satt i deres nyvasket bur (etter 2 intro på nøytralt sted på forhånd).
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Kamillahm
Sofaspiser
Posts: 156
Joined: 05 Oct 2012, 16:59
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund
Contact:

Re: ''burbytte''?

Post by Kamillahm »

Jeg har også gjort dette flere ganger, og jeg tror det har funket ganske greit. Jeg setter nykomlingen inn i buret til de andre og etter en halvtime setter jeg inn den som er lavest på å jobber meg oppover rangstigen. Normalt vil de nede på rangstigen "verne" om nykomlingen om den blir herset med. litt piping og hersing blir det alltid litt av når en ukjent skal inn i buret uansett :cheerful:
Tuva, Amy, Biancha, Ariel, Sunniva, Blenda Børre, Gabriel, Theo

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: ''burbytte''?

Post by Matmor »

Dette er ofte en fin test på om en av rottene kommer til å gå bananas i møte med den nye. Hvis de hisser seg kraftig opp bare av å være i buret til den andre rotta er det et klart signal om å ikke sette dem sammen :wink:

Post Reply