Når nykomlingen lager kvalm....

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Når nykomlingen lager kvalm....

Post by Anniken.HH »

Så jeg fikk en rotte av kjæresten min i går, i et forsøk på å hjelpe meg hadde han skaffet en liten rottegutt via finn på ca 3mnd.
Han er veldig søt og kjælen, og det virket ikke som om flyttingen tok noe på ham, så jeeg tenkte jeg kunne prøve å introdusere ham til de andre guttene, det gikk ikke så bra.
Den lille gutten gikk rett til angrep! Han krangler med alle, selvom de er dobbelt så store som ham! :hæ:
jeg kunne skjønt det hvis han ahdde forsvart seg mot dem, men guttene mine gjorde ikke noe mot ham, etter at de hadde gått rundt litt i stolen jeg lot dem møtes i begynte han å bokse med den ene gutten etter den andre.
Stripa, som er veldig konfliksky la seg rett ned, og har ikke vært no særlig i krangel siden, men den nye gutten jager stadig rundt på ham.
Skygge bokset fra seg og kommer i noen heftige kamper hvor hårtustene flyr, men ingen av dem hyler eller liknende, så gikk lillemann på Diesel, og tror dere ikke stakkaren fikk et kloremerke på den ene foten?
Grunnen til at jeg ikke grep inn var fordi litt jaging så jeg under introduksjonen mellom de yngste guttene mine og de eldste, og det endre jo bra, og boksing hører også med,
men når de begynte å sloss skilte jeg dem, men fikk tak i Skygge, så lillemann gikk så rett på Diesel før jeg fikk ham av stolen, og det var da Diesel fikk den lille flenga.

Så nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre...
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Når nykomlingen lager kvalm....

Post by Siv M »

Anniken.HH wrote:Så jeg fikk en rotte av kjæresten min i går, i et forsøk på å hjelpe meg hadde han skaffet en liten rottegutt via finn på ca 3mnd.
Han er veldig søt og kjælen, og det virket ikke som om flyttingen tok noe på ham, så jeeg tenkte jeg kunne prøve å introdusere ham til de andre guttene, det gikk ikke så bra.
Den lille gutten gikk rett til angrep! Han krangler med alle, selvom de er dobbelt så store som ham! :hæ:
jeg kunne skjønt det hvis han ahdde forsvart seg mot dem, men guttene mine gjorde ikke noe mot ham, etter at de hadde gått rundt litt i stolen jeg lot dem møtes i begynte han å bokse med den ene gutten etter den andre.
Stripa, som er veldig konfliksky la seg rett ned, og har ikke vært no særlig i krangel siden, men den nye gutten jager stadig rundt på ham.
Skygge bokset fra seg og kommer i noen heftige kamper hvor hårtustene flyr, men ingen av dem hyler eller liknende, så gikk lillemann på Diesel, og tror dere ikke stakkaren fikk et kloremerke på den ene foten?
Grunnen til at jeg ikke grep inn var fordi litt jaging så jeg under introduksjonen mellom de yngste guttene mine og de eldste, og det endre jo bra, og boksing hører også med,
men når de begynte å sloss skilte jeg dem, men fikk tak i Skygge, så lillemann gikk så rett på Diesel før jeg fikk ham av stolen, og det var da Diesel fikk den lille flenga.

Så nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre...
kanskje du må kastrere han :suspicious: hvis han slåss med de andre hele tiden vil jo de andre guttene bli redd han å det kan jo bli alvorlige skader etter hvert også

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Når nykomlingen lager kvalm....

Post by Anniken.HH »

huff, kastrering var jo akkurat grunnen til at jeg ikke ville ha flere rotter akkurat nå.
Jeg kastrerte jo Stormgrå, også våknet han aldri :trist2:
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Når nykomlingen lager kvalm....

Post by Siv M »

:shocked: å nei så grusomt, da skjønner jeg hvorfor du ikke vil kastrere igjen ihvertfall eller helst slippe å gjøre det, huff, kanskje du skulle omplassere han hvis de ikke går sammen uansett hva du prøver på, du kan jo prøve flere ganger å se om det hjelper etter hvert da å han roer seg ned

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Når nykomlingen lager kvalm....

Post by Anniken.HH »

I følge kjæresten var det en mulighet å returnere ham til tidligere eier hvis det ikke gikk, så vi får se litt hva som skjer. Jeg vil prøve litt til, for introduksjon mellom gutter kan jo ta litt tid, men jeg veit ikke hvor bra det er for lillamann å være aleine over lengere tid heller, selvom jeg lufter ham, så har litt tidspress oppi det hele også
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Når nykomlingen lager kvalm....

Post by wollf »

Intro kan ta ukesvis. Det skjer ikke på en dag. Les masse om intro og gi det tid

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Når nykomlingen lager kvalm....

Post by Anniken.HH »

jeg har lest masse om intro, og i alt jeg har lest har jeg lest tips om hvordan få en flokk til å godta et nytt medlem, men ingenting om hvordan man skal få et nytt medlem til å godta flokken :S
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

utmeldt

Re: Når nykomlingen lager kvalm....

Post by utmeldt »

Eg foreslår at du gjer akkuratt det samme med nykomlingen som ypper som ein ville ha gjort med ein flokk med rotter som skal ta i mot nye medlemmer.
Ha tålmodighet, og la nykommaren og flokken utforske kvarandre. Litt knuffing og boksing skader ingen. La dei fortsette å møttest på ein nøytral plass. Etterkvart kan du plassere alle sammen buret under oppsikt og sjå korleis det går. Nykomlingen tek ingen skade av å vere for seg sjølv nokre dagar eller få veker. Eg har har introdusert dominerande rotter til flokken før, og det er ikkje gjort på ein dag, men her har det gått seg til etterkvart. Kastrering er kanskje i tidlegaste laget å tenke på.
Håper at ting ordner seg med tida. Lukke til!

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Når nykomlingen lager kvalm....

Post by wollf »

Lest matmor sine sider?

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Når nykomlingen lager kvalm....

Post by WillyWonka »

Nå har ikke jeg hatt problemer med at den nye ikke godtar flokken, men at flokken ikke godtar den nye.
Viktig å bruke god tid. Kanskje han ikke bør treffe hele flokken samtidig til å begynne med. Om du har en tydlig alfa i buret, la den nye treffe den/de som er mer underdanig og gjerne en av gangen. Han er kanskje ikke vant til flokker fra tidligere og det at han angriper kan jo være en forsvarsmekaniske. prøv å la han møte en og en av gangen.
Ta tiden til hjelp :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Når nykomlingen lager kvalm....

Post by Niana »

Dette høres ut som en rotte som ikke har hatt noe særlig med andre rotter å gjøre, har ikke lært å oppføre seg bra mot de som er eldre enn han. Eller at han er vant med å være alfa.
Vet du om han har stått alene eller vært med andre rotter?

Jeg har vært i ganske lik situasjon som deg. Først da jeg fikk en 6 uker gammel rottegutt som var livredd andre rotter, aka ikke godtok dem. Og så da jeg tok inn tok inn en 6 måneder gammel hannrotte tidlig høsten i fjor. Det sistenevnte høres mer ut som din situasjon, så jeg kan jo fortelle litt om hvordan det gikk hos meg:

Alfred hadde stått alene i tre måneder da han kom til meg og hadde helt glemt hvordan det var å bo med en flokk. Introer mellom han og flokken ble gjort over lang tid, flere uker opp mot to måneder.
Introene ble først gjort mellom han og de mest underdanige jeg hadde, for Alfred viste seg å være ganske dominant. Han virket som han var usikker på ande rotter og dermed utagerte agressivt. De første introene var ikke så veldig koselige, knuffing, slossing og anspente situasjoner. Men han lærte etter noen treff at de to underdanige rottene i grunn var ganske ok, og han roet seg ned litt rundt dem. Men han prøvde tydelig å være alfa. (Ironisk at han het Alfred.. :P)

Introene til resten av flokken tok som sagt mange uker, men det gikk sakte fremover. Jeg ble så glad den dagen jeg oppdaget at Alfred sov i reiseburet sammen med hele resten av gjengen :D
Så gi det tid, introer mellom hannrotter kan ta lang tid og de kan være vanskelig. Men vent med å vurdere å kastrere, det kan løse seg uten inngrep. Jeg har måtte kastrere to av mine rotter i løpet av to år, og det var først etter ganske mange uker med å forsøke å løse situasjonen på et annet vis. Og din nye hannrotte er såpass ung enda, jeg er sikker på at han kan "omvendes". :)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Når nykomlingen lager kvalm....

Post by Anniken.HH »

Wollf: Skal lese matmor sine sider igjen, er en stund siden jeg leste de sist ^^'

WillyWonka: Han har stått sammen med resten av familien sin på 7 rotter, så det å være i en flokk er han nok vant til, men jeg skjønner at han syns det er skummelt å komme til et nytt sted hvor det er tre store gutter ...

Iwonamo: Jeg får gi det tid :) Jeg hadde generelt en dårlig dag i går, og når lillemann (han har fått navnet Tempus etter krigsguden i et spill kjæresten min spiller) ikke ville gå sammen med de andre blei jeg veldig fortvila... :neutral:

Niana: det høres på mange måter likt ut med hva Tempus driver med. Han gikk relaivt godt med Stripa, han er den tidligere alfaen, men gav fra seg plassen mens Stormgrå levde. Når har de ingen tydelig alfa, men den som dominerer mest over Tempus er Diesel, så Skygge, og ikke Stripa i det hele tatt.

Jeg får prøve en liten intro mellom Tempus og Stripa etterpå, ta det veldig med ro og gi det en stund. Jeg vil som sagt unngå kastrering ettersom det var slik jeg mistet Stormgrå, så her tar jeg alle råd til hjelp :)

Takk for svar! :smile2:
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Når nykomlingen lager kvalm....

Post by Anniken.HH »

Nå har jeg hatt en ny runde med introduksjon, og da introduserte jeg Stripa til Tempus først. Etter at de hadde bokset en gang begynte Stripa å trekke seg unna, tydelig nervøs. Jeg tok ham vekk fra Stolen og gav ham litt kos før jeg satte ham på plass igjen. Denne gangen snuste de to guttene på hverandres baller uten krangel eller bustepels eller noe. Jeg gav Tempus litt kos, og satte ham på plass. De to overså hverandre nå, så jeg prøvde å introdusere Skygge. Tempus la seg rett ned for Skygge, og Skygge lot ham for det meste ifred. Etter en ti minutters tid uten at noe mer spennende enn at Tempus hold på å falle ned av stolen skjedde, introduserte jeg Diesel.
Tempus viste nå tegn til aggresjon. Han blåste seg opp på rumpa, men tok det ellers med ro. Han prøvde å parre seg på Diesel, noe som ikke var greit, og stemningen ble anspendt. Jeg fikk distrahert dem og gitt alle litt kos på hodet mens de enda var i stolen, så la alle seg ned i hvert sitt hjørne.
De var tydelig ferdig for denne gang, så nå er Tempus tilbake i buret sett og de andre guttene ligger rundt om på den vanlige lufteplassen og slapper av.

I forhold til i går er dette kjempefremgang!
Nå skal de få være i fred fra hverandre ut kvelden, også prøver jeg en liten runde til i morgen uten noen ting. Hvis den runda også går bra kan jeg prøve i overimorgen med å sette inn en dokasse jeg har til overs som aldri har vært brukt av noen av mine rotter :)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Når nykomlingen lager kvalm....

Post by Siv M »

ser ut til å gå riktig vei for guttene :cheerful: det er bra, var kanskje litt for skummelt med alle guttene rundt han på en gang å ville forsvare seg.

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Når nykomlingen lager kvalm....

Post by Tonje Lenore »

Det er som mange sier her at en intro kan ta lang tid, det gjelder å ha tålmodighet og jeg skjønner jo at du ikke vil kastrere hvert fall
når du måtte oppleve nettopp dette med at han ikke våknet (kondolerer for det).
Gi nykomklingen få roe seg litt også, ting er veldig nytt for han og det kan stresse han også, og da kan det gå utover de andre.
Om du lar det gå i hans tempo, går det nok veldig bra, se hvordan han reagerer på de andres lukt, se hvordan han reagerer på deg
og omgivelsene rundt, er han redd og sky bruk tid på han slik at han blir trygg på deg, introduser i små skritt, litt og litt av gangen så
skal du se at de ikke går sammen til slutt :cheerful:

Det du også kan gjøre er å legge inn en tøybit i buret til han nye og de andre, så bytte etter en dag da de har markert på den og det
er lukt på den, da blir de vant til den andres lukt uten å være fysisk til stedet, dette er alltid en god start å begynne :cheerful:

Masse lykke til med intro, det går nok bra skal du se!
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Post Reply